Luke - Jason Statham Mei - Catherine Chan
Polischef Wolf - Robert John Burke Han Jiao - James Hong
Alex Rosen - Anson Mount Borgmästare Tremello - Chris Sarandon
Emile Docheski - Sandor Tecsy Vassily Docheski - Joseph Sikora
Inspektör Lasky - Matt O'Toole Inspektör Mears - James Colby
Quan Chang - Reggie Lee Ling - Danni Lang

Luke Wright är f.d. polis i New Yorksom på senare år har livnärt sig som boxare. Men när han en dag "råkar" vinna en match som den ryska maffian kommit överens med honom om att förlora, svarar de med att mörda hans fru. Luke är nära att begå självmord, men råkar då komma i kontakt med den 11-åriga kinesiska flickan Mei; ett matematiskt geni som kidnappats från Kina av den kinesiska triaden och har tvingats göra uträkningar och hålla koll på långa tal för dem i Chinatown. När ryska maffian får nys om Mei och försöker kidnappa henne blir Luke vittne till det, och hjälper Mei att fly. Men det är inte uppskattat av vare sig kinesiska triaden, ryska maffian eller den korrupta poliskåren i New York...

Safe är inte direkt en originell film, och vi har sett många liknande exempel på actionfilmer av typen "alla mot en". Sådana filmer brukar ofta inte vara alltför mycket att hänga i granen, men den här filmen erbjuder något förhållandevis nytt av genren genom 11-åriga Mei. Hon är ett värdefullt tillskott till filmen, och gör att det aldrig blir lika ooriginellt eller traditionellt som det annars hade blivit. Utan henne hade det här blivit precis vilken dussinrulle som helst, men Mei är anledningen till att man faktiskt förblir engagerad och vill se vad som händer. Mei är lätt att bry sig om, trots att hon kan upplevas en smula opersonlig. Luke däremot är det lite mer tveksamt med, och även fast man nästan per automatik "hejar på honom" så förblir han väldigt stereotypt och endimensionell.

Här finns inget direkt djup att tala om och det närmast kryllar av klichéer av olika slag. Men det är ändå en riktigt underhållande film, som man har trevligt medan man ser och där man förblir engagerad. Det är ganska spännande, och filmen har ett föredömligt intensivt tempo där det händer något hela tiden och det aldrig blir en enda lugn stund. Det är fartfyllt, spännande och snyggt; om än ganska förutsägbart. Men trovärdigt är det sannerligen inte. Det är en minst sagt osannolik och orealistisk historia, och när Luke ensam ska kämpa mot både korrupta poliser, kinesiska maffian och ryska maffian - bokstavligt talat alla mot en - är det minst sagt otroligt att han inte dör inom en kvart.

Det finns många logiska luckor, och i verkligen hade det knappast gått lika bra för Luke som i filmen. Det hade verkligen varit en fördel om någon annan än en 11-årig flicka faktiskt hade stått på Lukes sida, för att det ska kännas lite mer trovärdigt än när han ensam måste kämpa mot praktiskt taget hela världen (eller åtminstone hela New York). Bitvis är det också en ganska rörig film, där det inte är helt enkelt att hänga med i svängarna. Det gäller framförallt i början, då det kryllar av textskyltar av typen "Ett år tidigare" och "Ett år senare". Då är det verkligen inte lätt att förstå om vi efter det är tillbaka i "nutid" eller om det fortfarande rör sig om tillbakablickar...

Däremot är det trevligt att Safe, som en av ganska få amerikanska filmer, faktiskt är trovärdig vad gäller språkbruket. Här talar faktiskt alla kineser kinesiska mellan varandra, och ryssarna talar ryska. Då amerikaner och engelsmän generellt sett ogärna brukar vilja läsa textremsor brukar de allra flesta amerikanska filmer förenkla så att alla talar engelska, och därför är det trevligt med en film som faktiskt får till språket autentiskt. Om än lite ironiskt med ett realistiskt språk i en film där nästan ingenting annat är realistiskt...

Fotot är enkelt men funktionellt. Slagsmålsscenerna är snyggt koreograferade, men biljakter och skottlossningsscener är däremot mer rörigt filmade där det blir svårt att se vad som faktiskt händer. Skådespelarinsatserna är helt okej. Jason Statham har inte direkt blivit känd för att vara någon storslagen karaktärsskådespelare, men i sådana här filmer fungerar han ganska väl och trots en smula stel och opersonlig rolltolkning gör han en fullt godkänd insats. Catherine Chan är bra som Mei, och även om hon inte tillhör någon av världens bästa barnskådisar så är hon definitivt bättre än väntat. I övrigt är det helt okej skådespelare; varken mer eller mindre.

Safe är en underhållande och hyfsat spännande film, som visserligen inte erbjuder något nämnvärt djup eller många nyanser, men som ändå fungerar ganska väl som underhållning för stunden. Det är allt annat än realistiskt och det är heller ingen särskilt minnesvärd film, men om man vet vad man ger sig in i är Safe ändå en fullt sevärd film och duger gott och väl som lättsam underhållning för stunden när man inte känner för att se någon alltför djup film.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Det finns inte ens någon engelsk text vid kinesiska eller ryskspråkiga repliker, vilket i praktiken lär omöjliggöra för de flesta svenskar att kunna se filmen otextad. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt tll en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Skandinavien.

Recensionen skriven: 11 februari 2013
Senast uppdaterad: 11 februari 2013

Recensionen har lästs 3023 gånger av 1650 personer, sedan den 11 februari 2013