Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Samba - Omar Sy Alice - Charlotte Gainsbourg
Wilson - Tahar Rahim Manu - Izïa Higelin
Farbror Lamouna - Youngar Fall Jonas - Isaka Sawadogo
Marcelle - Hélène Vincent Madeleine - Christiane Millet
Gracieuse - Liya Kebede Maggy - Jacqueline Jehanneuf
Josiane (vikarien) - Clotilde Mollet Monsieur Asbag - Jaleleddine Abidi

Samba flydde från Senegal till Frankrike för tio år sedan, och har sedan dess levt i Paris och hankat sig fram på tillfälliga ströjobb. Han vill egentligen vill bli kock, och bor hos sin farbror Lamouna. Samba blir anhållen av polisen då han söker ett jobb utan att veta om att han fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd, då brevet kommit bort med posten (skickas inte så viktiga besked som rek i Frankrike?). Alice har varit chef på ett företag, men blivit utbränd och är nu frivillig hjälparbetare för flyktingar. Alice och hennes vän och nyblivna kollega Manu blir dem som tar emot Samba då han söker hjälp, och han och Alice dras genast till varandra.

Temat med asylsökande och papperslösa flyktingar är förstås högaktuellt och ligger precis rätt i tiden, så det är en bra idé att skildra detta på film; något som inte gjorts i alltför hög grad tidigare och som ju alltid är lika aktuellt. Samba är en riktigt lyckad sådan film, som lyckas med konststycket att kombinera lättsam underhållning med ett djupare drama. Filmteamet vill säga mycket, och det har blivit tänkvärt och överlag djupsint med en viss sensmoral. Samtidigt är det charmigt och roligt, och man får skratta en del åt repliker och situationer. Det är faktiskt förvånansvärt humoristiskt, och det bidrar till att lätta upp stämningen i vad som annars lätt hade kunnat bli för allvarligt och mörkt. Det är riktigt underhållande, och man har trevligt medan man ser filmen.

Det har blivit engagerande och fascinerande, och ämnet förstås mycket värdefullt att ta upp. Det är också ett tacksamt universellt tema som passar över hela världen, och som trots några specifika lokala företeelser inte är uppenbart riktat mot just Frankrike. Överlag har det blivit en realistisk och trovärdig film, som känns någorlunda nedtonad. Jag uppskattar att det inte alls blivit så överromantiserande som man skulle kunna tro, utan det rör sig bara om mer subtila romantiska undertoner hellre än en romantik som en hel film kretsar kring. Det känns helt rätt i det här sammanhanget, och den här vardagliga trovärdiga stilen fungerar också bra. Trots en åtminstone för genren ovanligt lång speltid på nästan två timmar blir det heller aldrig segt eller tråkigt, utan intresset hålls vid liv från början till slut.

Allt detta låter väldigt bra, och det är det också. Problemet är att de båda regissörerna inte riktigt verkar ha vetat vilket ben de ska stå på. Är det här en komedi, ett allvarligt drama eller romantik...? Nu menar jag givetvis inte att det inte är fullt möjligt att kombinera alla dessa genrer till en film, men här blir ibland det starka budskapet lidande till förmån för humor eller romantik. Med temat om migrationspolitik borde det ha kunnat bli en riktigt vass och berörande film, men det blir det inte riktigt då filmteamet valt att blanda in så pass mycket humor att det ibland tar överhanden istället för själva budskapet, så att filmen upplevs lite för lättsam.

Samba har också blivit en onödigt övertydlig film, där det mesta skildras på ett sådant sätt att det inte ska råda någon tvekan om vad som avses. Inga subtila detaljer och inget man behöver läsa mellan raderna på, utan här skrivs vi på näsan om det mesta som händer. Fastän filmen överlag inte är överdrivet romantisk förekommer också ett fåtal lite väl överrromantiserande inslag, med bl.a. långsamma panoreringar och närbilder på de båda huvudrollerna, som känns onödigt i sammanhanget.

Det är också olyckligt att fokuset hela tiden ligger på Samba och Alice, som medfört att alla andra rollfigurer känns underutvecklade; och i flera fall rena rama karikatyrer. Slutet fungerar heller inte alltför bra, utan känns tillrättalagt och abrupt. Det verkar som att manusförfattarna haft lite för bråttom att knyta ihop säcken, och man får nästan känslan att de insett att filmen börjat bli för lång så att de därför måste se till att knyta ihop allt inom loppet av en minut...

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk i kombination med några vackra vyer. Dialogen är också ovanligt lyckad och vass. Men i en scen pratar en av rollfigurerna märkligt nog om ett jobb på Euro Disney - har manusförfattarna verkligen missat att den parken bytte namn till Disneyland Paris för ett par decennier sedan, eller finns det någon poäng med det som jag har missat...?

Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt är den alltid lika talangfulla Charlotte Gainsbourg strålande som Alice. Hon spelar trovärdigt och naturligt in i minsta detalj, och trots att hennes rollfigur här är precis raka motsatsen som hennes karaktär i Nymphomaniac fungerar det bra och man tror på henne - det är få skådespelare som är så mångsidiga att de klarar av sådana motsatser utan att det känns onaturligt. Omar Sy är också mycket bra som Samba, och han spelar övertygande och starkt där hans utsatthet lyser igenom på ett bra sätt. Izïa Higelin är också mycket bra som Manu, och hon spelar naturligt i en något begränsad roll. Tahar Rahim är också riktigt bra i en tyvärr lite för underutvecklad roll som Wilson, och fastän han gör vad som går fungerar hans rollfigur främst som så kallad comic relief. Youngar Fall är bra som farbror Lamouna, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med.

Samba är en bra film, som kombinerar ett högaktuellt och tänkvärt ämne med underhållning på ett ganska lyckat sätt. Det har blivit både charmigt, roligt och tänkvärt, med både humoristiska och allvarliga scener kring asylsökande. Man får skratta en del, och det är samtidigt lätt att känna för både Samba och Alice. Jag uppskattar också att den romantiska sidohistorien överlag hålls till ett minimum, och tar sällan överhanden. Men balansen mellan lättsam komedi och djupsint drama blir ibland lidande - filmen griper aldrig riktigt tag, i och med att manusförfattarna sällan helt vill släppa taget om humor för att lätta upp stämningen; och då försvinner också en del av svärtan. Det har också blivit övertydligt och bitvis tillrättalagt, och även fast de båda herrarna som gjorde En oväntad vänskap är talangfulla kanske de med facit i hand inte var rätt personer att berätta en så viktig historia. Bitvis känns det lite som bortkastad potential, men det är ändå en bra film som är väl värd att se för de flesta. Tyvärr saknas det där lilla extra som skulle kunna göra filmen mer minnesvärd, utan puttrar hela tiden på i lagom nivå. Därför stannar mitt betyg på en stabil sjua, och fastän det på intet sätt är dåligt så är det olyckligt då ett sådant här allvarligt ämne borde ha kunnat leda till en mer berörande film.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 1 oktober 2015
Senast uppdaterad: 2 oktober 2015