Snö - Julia Dufvenius Fluffy - Rico Rönnbäck
Vera - Angela Kovacs Slim - Stefan Sauk
Ollie - Oliver Åberg Jacko - Tom Ljungman
Robbie - Mattias Knave Sandra - Linda Åslund
Fiskmås - Anders Öjebo Ben - Anders Byström
Shelly som barn - Anja Maria Helmersson Ray som barn - Simon Edenroth

Den belgiska regissören, producenten och manusförfattaren Ben Stassen började sin karriär med att arbeta med specialeffekter inom en rad filmer, för att senare gå över till att göra egna filmer. I Sverige har de flesta av hans filmer inte blivit särskilt välkända, men han har gjort filmer som Spökhuset och nu senast datoranimerade Fly Me to the Moon, plus en del IMAX-filmer som Trubbel i 3D (som bl.a. visats på Cosmonova). Ben har varit en av de första europeiska regissörerna att satsa på 3D-filmer, och hans senaste film är inget undantag. Sammys äventyr - Den hemliga vägen är ett belgiskt-tyskt samarbete, som via 3D-animation berättar om havssköldpaddor och miljöproblem.

Handlingen tar sin början 1959 då havssköldpaddan Sammy kläcks nära vattnet. Under hans första dag i livet hinner han träffa, rädda livet på och bli förälskad i den också nyfödda Shelly, men de skiljs åt vid ett tidigt skede. De närmaste 10 åren tillbringar Sammy istället på en flotta i Stilla havet tillsammans med sin bästa vän Ray. Som tonåring återser han Shelly, och hon har inte glömt honom heller. Men Sammy är också en nyfiken havssköldpadda, som inte vill stanna kvar på ett ställe utan vill utforska hela världen och andra världsdelar. Det är dock inte helt riskfritt, då oljeutsläpp och föroreningar snart ställer till problem för havssköldpaddorna.

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, men jag blev faktiskt imponerad över Sammys äventyr - Den hemliga vägen. Den har en intressant och genomarbetad historia, som är riktigt tänkvärd och har ett tydligt djup. Här erbjuds inga svar, men däremot många intressanta frågor kring miljö och miljöförstöring som man funderar över ett tag efter att filmen tagit slut. Filmem har också lagts upp på ett fint sätt, där det lärorika och tänkvärda ämnet integrerats naturligt utan att det känns som pekpinnar. Det är ovanligt med filmer om just havssköldpaddor, och därmed känns Sammys äventyr hyfsat nyskapande trots att storyn i sig på intet sätt är originell.

Det har också blivit en riktigt engagerande film, där man känner för karaktärerna och berörs över händelseförloppen. Både Sammy, Shelly och Ray har blivit mångbottnade och nyanserade karaktärer, fast den enda som har någon form av karaktärsutveckling är just Sammy. Tyvärr har de flesta andra blivit tämligen endimensionella, och många av karaktärerna medverkar bara i någon enstaka scen. Det är lite tråkigt och åtminstone några av rollfigurerna hade jag velat se mer av. Fast samtidigt är det förståeligt att fokusera på just Sammy, och det är trots allt en lång tidsperiod av hans liv vi får följa.

Jag uppskattar att filmteamet gjort sitt bästa för att göra en bred film, som tilltalar de flesta åldrar. Förmodligen är barn den främsta målgruppen, men den passar också bra för vuxna och känns inte alls barnslig på något sätt. Periodvis är det riktigt spännande, och de allra yngsta kommer förmodligen att tycka det är ganska skrämmande; kanske rentav lite för hemskt. Därför lär filmen fungera bättre om man kommer lite upp i åldrarna, och är gammal nog att förstå och tänka kring de miljöfrågor som tas upp.

Det Sammys äventyr - Den hemliga vägen däremot saknar är egentlig humor på samma sätt som brukar genomsyra exempelvis Pixars filmer. Det är visserligen småroligt då och då, men några stora skratt väntar inte och man får aldrig skratta högt. Här handlar det snarare om försiktig subtil humor, men istället ett intressant drama och äventyr. För oss vuxna är det kanske inget stort problem, men för barn lär avsaknaden av ordentlig humor avskräcka och göra att filmen periodvis kan upplevas lite tråkig. Med tanke på att det allvarliga ämnet redan kan kännas lite tungt, så hade det underlättat med humor så man fått skratta åtminstone då och då - då hade det blivit mer lättsmält.

Ibland kan man också uppleva att budskapet har prioriterats framför manuset, så att storyn vid några få tillfällen kan kännas lite tunn. Jag är inte heller helt förtjust i att några scener nästan känns som en reklamfilm för Greenpeace, vilket är onödigt i sammanhanget. Mot slutet upplever jag också att storyn blivit lite förenklad, och speltiden på 1 timme 28 minuter är nog i kortaste laget så att manusförfattaren fått lite väl bråttom att knyta ihop säcken.

Däremot är animationen utmärkt, och erbjuder ganska stilren och förhållandevis enkel datoranimation. Det är gjort i både 2D- och 3D-stil samtidigt, och det fungerar riktigt väl. Karaktärsdesign och vissa aspekter känns handgjorda, medan animationen i sig och en del av bakgrunderna uppenbarligen är datoranimerade. Resultatet har blivit en fin tidlös stil, som kombinerar det bästa från enkel gammaldags handanimation med modern 3D-baserad datoranimation. Vid bl.a. kameraåkningar ser det riktigt levande ut, och förmodligen blir det riktigt häftigt i 3D; något jag inte kunnat utforska då biografen i Skellefteå ännu inte har den utrustningen installerad. Då det också är så vackert och stämningsfullt så kan man komma över att vissa aspekter inte ser helt trovärdiga ut och exempelvis havets vågor kan upplevas något konstlade. Det finns också mycket bra och stämningsfull musik, som uteslutande är befintliga och till största delen välkända pop- och rocklåtar från olika decennier (däribland Beatles). Genom musiken och karaktärsutseenden kan man därmed enkelt förstå ungefär när handlingen utspelas just nu, vilket är välbehövligt då det från början till slut trots allt rör sig om 50 år.

Genom det tunga ämnet lär Sammys äventyr - Den hemliga vägen kanske inte tilltala alltför många, vilket är tråkigt då det är en charmig, intressant och djup film. Det är visserligen aldrig särskilt roligt, men istället är det spännande och berörande under stora delar av filmen. I stil och känsla har filmen vissa likheter med bl.a. Hitta Nemo, men har istället ett större allvar och ett fint budskap; dock utan den humor och skojiga karaktärer som genomsyrade den filmen. För de allra yngsta lär det bli för tungt och tråkigt, och förmodligen har man betydligt större utbyte av filmen om man åtminstone kommit upp i 8-årsåldern (helst äldre än så). Men för oss lite äldre är det en trevlig och välgjord film som är väl värd att se, även om de brister som finns gör att jag efter viss tvekan nöjer mig med en sjua i betyg.

Bakom den svenska dubbningen står Eurotroll, och med tanke på att det alltid brukar innebära hög kvalitet är det uppskattat när Eurotroll anlitas även för biovisade filmer. Även här är dubbningen riktigt bra, fast jag har tyvärr ingenting att jämföra med då originalversionen inte verkar visas i Sverige. Den forna Idol-deltagaren Danny Saucedo är förvånansvärt bra som Sammy i normal vuxen ålder, och Sven Wollter är utmärkt som pensionerade Sammy som också agerar berättare. Marie Serneholt och Tommy Nilsson är också utmärkta som Shelly respektive Ray, och utan jämförelser med originalversionen hittar jag inga tydliga brister.

Översättningen verkar vara bra, och det mesta låter naturligt. Jag hittar inget som tyder på översättningsfel. De sånger som förekommer har inte dubbats utan är kvar på engelska. Det är förståeligt då det handlar om befintlig populärmusik som i de flesta fall är så kända att det skulle låta konstlat i svensk översättning, men samtidigt kan det ställa till med vissa problem för barn då åtminstone ett par av låtarna har sångtexter som är relevanta för handlingen. Munrörelserna stämmer riktigt bra, och det finns inga tydliga problem vad gäller läppsynken. Det blir förstås inte perfekt - det kan det knappast bli då filmen dessutom ser ut att vara animerad med engelska som ursprungsspråk - men det blir aldrig störande i alla fall.

Den svenska bildversionen lämnar tyvärr en hel del övrigt att önska. Förtexterna är på engelska, även fast titeln har översatts via speakerröst (som tillhör Sven Wollter). De texter som förekommer under filmens gång, vilket till största delen innebär namn på länder och hav på en karta, har inte översatts alls utan visas på engelska. Eftertexterna är också på engelska, och innehåller vid ett relativt tidigt skede engelska originalröster vilket känns ganska poänglöst när man inte har fått höra dem. I slutet av eftertexterna, just innan musikcredits och avslutande bolagscredits, visas svenska röster och studiocredits. Tyvärr går det dock väldigt snabbt, vilket i kombination med en slags artistisk skrivstil på texten, gör det allt annat än lätt att hinna läsa mer än något enstaka namn. Dessutom kan man ju gissa hur många som verkligen stannar kvar i biosalongen tills slutet av eftertexterna och därmed verkligen kan läsa creditsen...

Recensionen skriven: 29 oktober 2010
Senast uppdaterad: 29 oktober 2010

Recensionen har lästs 8481 gånger av 4953 personer, sedan den 29 oktober 2010