Genre: Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexempla
Manusförfattare: Kwame Nyanning, baserad på karaktärer skapade av Duane Adler
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Sara - Izabella Miko Miles - Columbus Short
Zoe - Aubrey Dollar Monique - Jacqueline Bisset
Franz - Ian Brennan Katrina - Maria Brooks
Marcus - Matthew Watling

Senast vi lärde känna den balettintresserade tonårstjejen Sara Johnson var 2001 i succéfilmen Save the Last Dance. Då bodde hon i Chicago, och provdansade till den fina och prestigefulla dansskolan Juilliard i New York; samtidigt som hon lärde känna den jämnåriga hip hop-intresserade killen Derek. Fem år senare har en uppföljare till denna mycket framgångsrika film spelats in, om än den här gången släppt direkt på DVD. Karaktärsmässigt har uppföljaren enbart Sara Johnson gemensamt med originalfilmen, och både Derek och Saras pappa lyser med sin frånvaro. Tyvärr är också skådespelarna utbytta, och i stället för Julia Stiles spelas nu huvudrollen av den polska skådespelerskan Izabella Miko, som de flesta troligen känner bäst från Coyote Ugly. Uttagningen till Juilliard från föregångaren gick bra, och nu har Sara kommit in på skolan och börjat balettlektioner där. Förhållandet med Derek har i praktiken tagit slut efter att han börjat studera på annat håll och de numera bor i helt olika delstater. Sara har länge sett fram emot att delta i den f.d. framgångsrika balettdansösen Monique Delacroixs populära balettlektioner, men de visar sig inte vara så lätta som hon väntat sig. Monique är en mycket tuff och sträng lärare, som inte accepterar något annat än 100% engagemang och kastar ut studenter mycket lättvindigt. På sidan om baletten deltar Sara och rumskompisen Zoe i skolans teorikurs till hip hop, och kommer där i kontakt med lärarvikarien Miles. Sara och Miles börjar umgås allt mer, och efter att Sara visat vad hon går för på dansgolvet på en nattklubb, ber Miles henne att koreografera ett hip hop-nummer. Sara kan inte låta bli att tacka ja, då hon trots engagemanget i baletten fortfarande är intresserad av hip hop. Men dessa båda intressen är inte så lätta att kombinera, särskilt inte med Monique i hälarna; och snart måste hon bestämma sig för vad hon egentligen vill göra...

Generellt sett brukar uppföljare sällan komma upp i samma klass som dess föregångare, och det här är tyvärr inget undantag. Men därmed inte sagt att det på något sätt är en dålig film. Visserligen kan man tycka att filmen känns lite onödig, då föregångaren hade ett bra och ganska definitivt slut; och egentligen hade det inte behövts någon uppföljare. Men det här är ändå en ganska bra och välgjord film, med en intressant handling där man bryr sig om vad som händer och en story som känns både smårolig och lite gripande. Originell är den dock inte - handlingsmässigt har filmen tydliga likheter med både originalfilmen och ett flertal andra filmer, och egentligen utmärker den sig inte nämnvärt jämfört med någon av dessa. Den är också förutsägbar, och det är knappast särskilt svårt för någon att lista ut vad som kommer att hända. Men å andra sidan kan väl detsamma sägas om de flesta andra filmer, inklusive föregångaren... Bytet av skådis i huvudrollen från Julia Stiles till Izabella Miko är beklagligt, särskilt som de inte är särskilt lika utseendemässigt vilket gör det lite svårt att vänja sig vid Saras nya utseende och stil. Julia Stiles är också en något bättre skådis, och filmen hade sannolikt blivit bättre om hon hade ställt upp även i uppföljaren. Dock är Izabella Miko fortfarande en bra skådis, och spelar övertygande och trovärdigt. Även de andra skådespelarna är lyckade, och både Columbus Short, Jaqueline Bisset och i synnerhet den alltid lika talangfulla Aubrey Dollar spelar övertygande och inlevelsefullt. I likhet med föregångaren dansar skådespelarna själva i de flesta dansscener, vilket givetvis bidrar till den realistiska känslan. Huvudrollsinnehavaren Izabella Miko har faktiskt ett förflutet som balettdansös, innan en skada satte stopp för hennes karriär; och det bidrar till att dansscenerna ser naturliga och trovärdiga ut - på sätt och vis kanske ännu mer än föregångarens, då Izabella säkerligen är en bättre balettdansös än vad Julia Stiles är eller var. Även om den här filmen är gjord med både mindre budget och på kortare tid än originalfilmen, så är den ändå välgjord och snyggt filmat. Några frågetecken lyckades jag inte att räta ut, och vissa scener verkar inte helt logiska - kanske beror det på problem vid redigeringen. Dessutom är slutet lite för öppet för min smak, och ett flertal röda trådar följs inte upp och avslutas till fullo. Att handlingen inte är särskilt originell och heller inte riktigt griper tag i tittaren på samma sätt som föregångaren, kan jag också ha överseende med. Därför är jag efter omständigheterna relativt nöjd med filmen, som trots sina brister är charmig, smårolig och intressant. Mer än så kräver åtminstone inte jag av en film av det här slaget, och därför stannar mitt betyg vid en sexa. Alla som tyckte om Save the Last Dance lär troligen även uppskatta denna, och även om den inte lämnar något bestående intryck, så är det utan tvekan en sevärd film.

DVD-utgåvan från Paramount har anamorfisk bild i Widescreen-formatet 1,78:1, vilket innebär hela skärmen på en Widescreen-TV och smala svarta kanter upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns dubbade ljudspår på franska och tyska. Filmen är textad på dessa tre språk, samt de fyra skandinaviska språken och holländska. På engelska finns både vanlig textning och text för hörselskadade, vilket är positivt. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Skivan inleds med distributörslogga, följt av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter kommer man till huvudmenyn, som enbart finns på engelska, och är relativt enkel men stilren.

Som extramaterial återfinns en kvartslång bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. innehåller intervjuer med några av skådespelarna och regissören, varvat med klipp från filmen. Det är ganska intressant och vi får veta en del värdefullt, men tyvärr läggs för stor vikt åt att beskriva karaktärerna och handlingen, vilket känns ganska onödigt när man redan sett filmen och antagligen redan vet allt det. Dessutom återfinns en trailer för samma film. Men där tar det roliga slut, och mer än så finns tyvärr inte att tillgå. Visserligen förväntar jag mig inte lika mycket extramaterial på en direkt-till-DVD-release än på biovisade storfilmer, men för en så pass ny film som hösten 2006 (i hemlandet) tycker jag att man borde kunnat ordna lite mer än så här. Det lilla extramaterial som finns är dock ett positivt tillskott till filmen, och förhöjer helhetsintrycket lite grand. Extramaterialet är textat på samma språk som filmen, inklusive svenska; med undantaget att det bara finns vanlig engelsk text (inte dövtext). I dagens läge när det börjat bli allt vanligare att distributörer helt struntar i textning på extramaterial, eller åtminstone hoppar över svensk text, så är det glädjande att det fortfarande finns välvilliga och kompetenta distributörer.

Recensionen skriven: 8 juni 2007
Senast uppdaterad: 9 juni 2007

Recensionen har lästs 3568 gånger av 1947 personer, sedan den 5 december 2007