Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Kendall Grant - Halston Sage Jeff - Patrick Schwarzenegger
Scoutledare Rogers - David Koechner Ms. Fielder - Cloris Leachman
Chloe - Niki Koss Travis - Lukas Gage
Överste Reeves - Hiram Murray Amber - Elle Evans
Vaktmästaren Ron - Blake Anderson Peter Morris - Theo Kypri
Vicesheriffzombie - Missy Martinez Patient 0 - Jeremy Dunn

Tonåringarna Ben Goudy, Carter Grant och Augie Foster är bästa vänner och alla tre är pojkscouter. Ben och Carter tycker dock att de börjar vara för gamla för scouterna, men har inte mage att säga det till Augie. På vägen hem från ett scoutmöte råkar Ben och Carter köra på ett rådjur, men när Carters syster Kendall, hennes pojkvän Jeff och deras väninna Chloe stannar och erbjuder dem hjälp har det döda rådjuret plötsligt försvunnit från vägkanten. De blir bjudna på Kendalls fest, och då Ben alltid varit hemligt kär i henne vill han gärna gå. Men snart får de annat att tänka på, då människor plötsligt förvandlas till zombies och hela staden blir invaderad av levande döda... De får dock oväntad hjälp av strippan Denise.

Med en sådan här titel och premiss lär alla förstå att det inte direkt rör sig om någon Oscarsvinnare. Men det är förstås heller inte avsikten, och sådana här rysarkomedier kan om de fungerar vara riktigt bra och underhållande. Scouts Guide to the Zombie Apocalypse är i och för sig en helt okej film, men blir tyvärr nästan aldrig så bra som jag hade önskat. Det är hyfsat underhållande, och det finns en del roliga och smarta beståndsdelar här. Alla zombies skildras också på ett någorlunda originellt sätt, så att filmen erbjuder någonting nytt till genren. Det är småroligt och med en del fiffiga lösningar. Filmen har också ett högt och intensivt tempo, där det händer något hela tiden utan att upplevas segt. Det gör att man sällan hinner fundera över de logiska luckorna, då man helt enkelt måste fokusera på handlingen. Filmen har också en föredömlig längd på ganska precis en och en halv timme - det är precis lagom för den här inte alltför invecklade intrigen.

Ben har blivit en nyanserad och intressant rollfigur, som det är lätt att tycka om. Jag uppskattar också Denise, som blivit en tuff och självsäker tjej som är betydligt mer handlingskraftig än killarna. Det är en trevlig omväxling, och hon har blivit hyfsat nyanserad och är lätt att tycka om. Carter hinner få några nyanser, men är mer stereotyp och har en lite för manschauvinistisk attityd - något som visserligen med all säkerhet är fullt avsiktligt, men som ändå blir lite för mycket. Och Augie ska vi inte ens tala om, som är en stor vandrande kliché och mest blir allmänt jobbig. Kendall hinner tyvärr aldrig få några nyanser, utan fungerar mest som "vackert ansikte". Tråkigt, då hon egentligen är ganska viktig för handlingen.

Men stereotypa rollfigurer är ju knappast någonting nytt, och det i sig behöver inte ställa till med större problem. De första 20 minuterna fungerar också ganska bra, då vi får lära känna rollfigurerna på ett lyckat sätt innan själva apokalypsen kommer igång. Åtminstone med undantag för inledningsscenen med världens absolut mest korkade vaktmästare, som är så motbjudande och ologisk att hälften vore nog...

Problemet är bara det att en rysarkomedi borde vara både otäck och rolig, men Scouts Guide to the Zombie Apocalypse lyckas inte fullt ut med någotdera. Särskilt otäckt eller ens obehagligt blir det aldrig, utan det rör sig mer om hyfsat spännande under en del scener och annars inte ens det. Särskilt roligt är det heller inte, utan det går aldrig längre än till några småroliga poänger - inget man skrattar högt åt, utan på sin höjd försiktiga småfniss. Annars är det mesta som händer mer pinsamt och äckligt än det är humoristiskt, och det förekommer alldeles för många "slag under bältet". Alldeles för ofta blir det mer osmakligt än kul, och den humor som förekommer är till alldeles för stor utsträckning "kiss och bajs"-humor. Jag måste i och för sig medge att jag skrattade åt ett par av dessa skämt, men det är alldeles för långt mellan gångerna och till största delen blir det mest allmänt äckligt och motbjudande snarare än roligt; och det var knappast meningen. Det förekommer också ett flertal uppenbart sexistiska inslag, även fast Denise i och för sig är en frisk fläkt och till viss del kompenserar för sexismen vad gäller övriga rollfigurer.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, och fastän ingen gör någon storartad insats fyller de flesta sin funktion. Tye Sheridan är bra i huvudrollen som Ben, och gör en trovärdig och övertygande insats. Sarah Dumont är också riktigt bra som Denise, och gör en stark och tuff rollprestation där hon skickligt undviker de flesta klichéer. Jag hoppas att Sarah får större filmroller i fortsättningen, för hon är absolut kapabel till mycket mer än vad hennes än så länge något fattiga meritförteckning antyder. Logan Miller är helt okej som Carter, men känns något klichéartad; något som dock i ärlighetens namn beror lika mycket på manuset som på rollprestationen. Joey Morgan övertygar dock inte som Augie, utan trots ett i grund och botten stabilt spel balanserar han hela tiden på gränsen till överspel. Halston Sage gör vad som går av den tyvärr lite för begränsade och stereotypa rollen som Kendall.

Rysarkomedier är en besvärlig genre, i och med att det är så pass svårt att blanda skräck med humor utan att det blir onaturligt. Det finns absolut en del lyckade filmer inom genren, men lite för ofta blir det varken hackat eller malet då filmerna inte blir tillräckligt otäcka och heller inte tillräckligt roliga. Tyvärr är Scouts Guide to the Zombie Apocalypse inget undantag, utan lider också av samma problem. Det är för all del ganska underhållande, milt småroligt och halvspännande; och det finns en del smarta beståndsdelar. Slagsmålsscenerna är också snyggt koreograferade, och blir aldrig utdragna.

Men en film som aldrig är otäck och som vanligtvis är mer motbjudande än rolig kan inte påstås vara en alltför lyckad sådan, och det är tråkigt att manusförfattarna missat så många möjligheter till att få ihop en bra och underhållande film - för premissen är det absolut inget fel på, bara man fått till mer humor eller mer skräck; eller helst båda. En lite mer trovärdig premiss hade heller inte skadat, för några av de logiska luckor som förekommer är lite svårköpta. Det är förvisso fortfarande en hyfsad film, och tycker man om genren kan den vara sevärd. Men det är heller ingen stor förlust om man avstår helt, och mitt betyg stannar på en stabil femma - d.v.s. varken bra eller dåligt, men i alla fall sevärd om man är på rätt humör.

DVD-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,39:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska och franska. Det finns också syntolkning på engelska, vilket säkerligen är värdefullt i engelskspråkiga länder men i Sverige är det väl tveksamt hur många synskadade som är så bra på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på sju olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade; trevligt och alltför sällsynt nuförtiden. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är stor och lättläst, och genom tydliga kantlinjer och en ovanligt stor text är det aldrig några problem att läsa. Så här ska det se ut! När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 25 sekunder, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är enkel men stilren.

Trots att inget nämns på DVD-omslaget finns faktiskt en del bonusmaterial. Här hittar vi först tre bakom kulisserna-dokumentärer på fem minuter vardera, som tar upp olika aspekter av produktionen - sminkning av zombiesarna, koreografin och kläddesignen. Dessa är hyfsat intressanta, och vi får veta en del matnyttigt. Men det är tråkigt att allt är så riktat mot praktiska delar av inspelningen, och inte ett ord nämns om vare sig manuset, storyn, rollbesättningen, fotot eller ens specialeffekterna. Till sist hittar vi också två bortklippta scener på totalt tre minuter, där den ena bara är en lätt utökad version av en scen som redan finns med. Det är i och för sig hyfsat kul att se på, men scenerna tillför ingenting till filmen så det är förståeligt att de klippts bort. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text, vilket nuförtiden börjar vara alldeles för sällsynt och för det förtjänar Paramount en stor eloge.

Recensionen skriven: 16 juni 2016
Senast uppdaterad: 16 juni 2016

Recensionen har lästs 2695 gånger av 1536 personer, sedan den 16 juni 2016