Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Ray Kasten - Chiwetel Ejiofor Jessica Cobb - Julia Roberts
Claire Sloan - Nicole Kidman Martin Morales - Alfred Molina
Bumpy Willis - Dean Norris Marzin - Joe Cole
Kit - Lyndon Smith Caroline Cobb - Zoe Graham
Fierro - Don Harvey Sergeant Jacobs - Mark Famiglietti
Ellis - Ross Partridge Luis - Patrick Davis

År 2002 har kampen mot terrorn högsta prioritet i USA, då alla till varje pris till förhindra ännu ett 11 september-attentat. FBIs anti-terror-enhet har fått stora resurser, och där jobbar kriminalinspektörerna Ray och Jessica och deras chef Claire. Ray blir genast blixtförälskad i Claire, men då hon redan är förlovad går det inte längre än så; trots att Ray heller aldrig lyckas att komma över henne. En dag hittar FBI ett lik bredvid en moské, och när det visar sig vara Jess tonårsdotter som blivit mördad blir hon av förståeliga skäl helt förstörd. Officiellt får fallet en misstänksamt enkel lösning, då lokalpolisen redan efter någon timme lyckas få en misstänkt gärningsman att erkänna mordet. Ray börjar dock hellre att misstänka Marzin, men då han är tjallare för polisen i jakten på terrorister vill polisledningen verkligen inte höra talas om att han skulle ha begått något brott. 13 år senare återvänder Ray, som numera slutat hos FBI, och känner sig övertygad om att han har hittat åt den sedan länge försvunna Marzin. Jess och Claire är dock inte längre fullt lika engagerade...

Hemligheten i deras ögon var en riktigt bra film, och i och med många amerikaners och engelsmäns illvilja mot att läsa textremsor är det förståeligt att vilja göra en engelskspråkig version av den filmen. Här har också tillräckligt mycket förändrats, så att det inte rör sig om någon bokstavlig nyfilmatisering. Jämför man med originalet blir Secret in Their Eyes dock ändå bara en blek kopia av det argentinska originalet. Storyn är onekligen mycket intressant och fascinerande, men jag är inte riktigt lika nöjd med genomförandet. Det gör att vad som hade kunnat bli en riktigt bra film "bara" blir helt okej.

Manuset är välgjort och intressant, och jag uppskattar en del av de ändringar som skett gentemot originalet så att det inte blir någon kopia av den filmen. Det är också en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Det är ganska spännande, och tempot är precis lagom högt. Här finns en hyfsad intensitet, som gör att det aldrig blir tråkigt eller segt. Det är också tänkvärt, och här finns många bottnar. Det blir aldrig övertydligt, utan man får tänka själv och dra sina egna slutsatser. Jag uppskattar verkligen den här relativt lågmälda stilen, och dessutom har filmen en imponerande atmosfär och stämning.

Problemet är bara det att det här sker ständiga tidshopp mellan 2002 och "nutid" (2015), utan att det egentligen tillför något. Framförallt resulterar det i att filmen blivit onödigt rörig, då det inte finns några tydliga tidsmarkörer mellan vad som är dåtid och nutid. Alla rollfigurerna/skådespelarna ser ungefär lika gamla ut, och ingen verkar ha åldrats nämnvärt fastän det har gått 13 år. Inte heller finns det någon skillnad i foto, bildspråk eller färger, så att man kan tydligt avgöra vad som är tillbakablickar och inte. Och det känns ganska klantigt att inte ens försöka att sminka skådespelarna till att se äldre ut i nutid... Den enda tydliga skillnaden är att Claire har kortare hår i nutid, och därför ställer det ofta till problem då man måste försöka lista ut vilket år det är utifrån sammanhanget; en inte alls oproblematisk uppgift. På sätt och vis är det i och för sig skönt att slippa övertydliga "13 år tidigare"-skyltar (som vi här bara får se en enda gång), men det hade behövts att använda någon form av tydliga markörer så att man faktiskt kan avgöra vilket år det är utan att behöva läsa mellan raderna på dialogen. Det är i och för sig inga problem att förstå handlingen i sig, men flera gånger blev jag konfunderad över om det vi fick se faktiskt var 2002 eller 2015.

Ibland uppstår också vissa logiska luckor, och rollfigurerna beter sig inte alltid alltför smart. Om jag jagade en misstänkt gärningsman bland publiken på en idrottsarena hade jag exempelvis i alla fall inte valt att skrika högt om var den misstänkta befann sig så att han haft alla chanser i världen att fly därifrån...

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än inte alltför originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Chiwetel Ejiofor (mest känd från 12 Years a Slave) är riktigt bra som Ray, och gör en stark och trovärdig rollprestation i en svår roll. Nicole Kidman är helt okej som Claire, men sticker inte ut nämnvärt och är inte lika märkvärdig som hon brukar vara. Dessutom har Chiwetel och Nicole inte mycket till personkemi, vilket gör att den romantiska sidohistorien mest känns konstlad. Julia Roberts är otippat bra som Jess, och är för en gångs skull inte sig lik då hon blivit ovanligt nedsminkad och ser nedgången ut - inte det minsta glamourös längre.

Secret in Their Eyes är en ganska bra och underhållande film, som är engagerande och ganska spännande. Jag uppskattar atmosfären och den relativt lågmälda stilen, och likaså har storyn förändrats tillräckligt mycket så att det aldrig ska kännas som en direkt efterapning av det argentinska originalet. Genom det ändrade fokuset - från 1970-talets militärjunta i Argentina till ett USA orolig för fler terrorattentat - får den här filmen ett existensberättigande, och gör att det sällan blir någon bokstavlig "scen-för-scen"-nyfilmatisering. Här finns många nyanser och ett intressant tema, men det har också blivit en onödigt rörig film genom många tidshopp mellan 2002 och nutid utan tydliga tidsmarkörer. Att skådespelarna inte verkar ha åldrats en dag under det dryga decenniet som gått känns onödigt klantigt, och det ställer till en del problem då man ofta måste fundera över vilken tidsperiod vi egentligen befinner oss i. Det borde verkligen ha gått att visa på tydligare sätt. Det är dock på intet sätt en dålig film, utan den mycket intressanta storyn och de nyanserade rollfigurerna kompenserar åtminstone delvis för bristerna. Därför har det blivit en ganska bra och fullt sevärd film, men som tyvärr inte når upp till samma höga klass som originalfilmen. Genom de brister som finns kan jag, trots de många positiva egenskaperna, ändå inte ge filmen mer än en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska textningen är överlag bra, och jag kunde inte upptäcka några direkta översättningsfel; även om jag inte riktigt håller med om alla ordval. Däremot känns det lite klantigt att översätta "911" (det amerikanska larmnumret) bokstavligt, istället för att ändra till det i Sverige vedertagna "112". Textningen är lagom stor och är lättläst med sina lagom tjocka kantlinjer. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi ett bakom kulisserna-inslag på knappt två minuter (!) om storyn och anpassningen från det argentinska originalet. Här finns en gnutta matnyttigt, men med den här abnormt korta längden hinner vi aldrig gå in på djupet utan det handlar mest om lite lätt skryt. Slutligen finns även trailers för några andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial...

Recensionen skriven: 1 september 2016
Senast uppdaterad: 1 september 2016

Recensionen har lästs 2613 gånger av 1443 personer, sedan den 1 september 2016