Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Hosea Williams - Wendell Pierce John Lewis - Stephan James
Fred Gray - Cuba Gooding Jr. Malcolm X - Nigel Thatch
Viola Liuzzo - Tara Ochs James Reeb - Jeremy Strong
Bayard Rustin - Ruben Santiago-Hudson John Doar - Alessandro Nivola
Lee C. White - Giovanni Ribisi Al Lingo - Stephen Root
Frank Minis Johnson - Martin Sheen Mahalia Jackson - Ledisi Young

Den amerikanska medborgarrättsledaren Martin Luther King Jr. (1929 - 1968), som förespråkade jämlikhet oavsett hudfärg och blev känd för sitt klassiska "I have a dream"-tal, känner väl de flesta till. Men hur många är egentligen mer insatt i hans liv och handlingar...? Efter åtskilliga års utveckling har hans liv, eller rättare sagt en begränsad del av dito, blivit till film. Filmen Selma (vars titel syftar på en mindre stad i Alabama) har regisserats av Ava DuVernay, som tidigare legat bakom de i Sverige ganska okända I Will Follow och Middle of Nowhere, och blev genom denna film den första mörkhyade kvinna att bli nominerad till Golden Globe. Bakom manus står Paul Webb, och filmen blev nominerad till Oscar för bästa film samt vann Oscar för bästa originalsång ("Glory"). Nu har filmen släppts på DVD och Blu-Ray.

Handlingen tar sin början 1964, då Martin Luther King befinner sig i Oslo för att ta emot Nobels fredspris. Ungefär samtidigt försöker den äldre mörkhyade kvinnan Annie Lee Cooper att registrera sig för att få rösta i den lilla staden Selma i Alabama, men blir nekad efter att ha blivit ställd mängder av följdfrågor som ingen människa kan svara på. Strax därpå försöker Martin Luther King att få USAs president Lyndon Johnson att göra något åt lagstiftningen för rösträtt för mörkhyade, som hade gått igenom några år tidigare men som i framförallt sydstaterna i praktiken ändå inte var praktiskt; men Johnson anser sig ha mer högprioriterade frågor att ta itu med. King och hans kollegor från medborgarrättsrörelsen SCLC reser till Selma, och när de inser problematiken mot rösträtt för afroamerikaner försöker de arrangera en 8 mil lång march till staden Montgomery i samma delstat i ett försök att åskådliggöra problematiken. Men de vita makthavarna i staden och delstaten uppskattar inte uppmärksamheten, och under tiden bevakar FBI-chefen J. Edgar Hoover alla Martins förehavanden...

Ingen kan förneka att filmen tar upp ett viktigt och tyvärr lika angeläget ämne, som förtjänar att uppmärksammas. Det är också bra som påminnelse om hur långt vi kommit sedan händelserna för bara 40 år sedan, men även att det tyvärr fortfarande är en bra bit kvar innan Martin Luther Kings dröm blivit verklighet. Så ämnet och storyn är bästa tänkbara, och överlag är Selma också en riktigt bra film. Det är intressant och lärorikt, genom en historia som alla bör känna till men som de flesta nog inte känner till alltför väl - jag är säkert inte ensam som bara visste om Martin Luther King i grova drag, men utan mycket till detaljer. Det har öven blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt.

Det är också en stark och berörande film, och man måste vara gjord av sten för att inte fälla tårar vid några tillfällen. Här finns också flertalet obehagliga och våldsamma scener, som verkligen gör ont att bevittna. Såvitt jag kan bedöma håller sig filmen relativt väl till verkligheten, och det faktum att det här faktiskt har hänt på riktigt gör också allting ännu mer känslosamt och närvarande. Vi får lära känna Martin Luther King på ett bra sätt, och det är lätt att känna för honom. Samtidigt gör filmen inte den alltför vanliga fällan i biografier att närmast helgonförklara subjektet, som ofta skildras nästan helt utan negativa egenskaper, utan Martin förblir äkta och mångfacetterad med båda goda och dåliga egenskaper. Allting är välgjort och fängslande, och vare sig man är historiskt insatt eller inte får man veta mycket om vad som faktiskt hände 1963 - 1965.

Men fastän Selma utan tvekan är en riktigt bra film, så blev jag ändå inte lika hänförd som jag ärligt talat hade väntat mig. Dialogen har blivit onödigt tungrodd, där väldigt många namn, facktermer och förkortningar nämns. Därför måste man ofta koncentrera sig så mycket på innebörden i replikerna och försöka minnas vem som egentligen är vem, så att den dramaturgiska laddningen blir lidande. Det blir ibland onödigt rörigt, genom ett stort persongalleri men där den enda som egentligen får något djup är just Martin Luther King. De flesta andra får vi inte veta särskilt mycket om, och i slutändan får man ha tur om man överhuvudtaget minns namnet på någon annan än Martin. Det är säkerligen avsiktligt och det är förståeligt att fokusera på King, men då blir det samtidigt svårt att få oss att bry sig om alla andra och förstå deras agerande.

Allt detta gör att flytet i berättelsen delvis blir lidande, då man mest sitter och koncentrerar sig på att förstå allt de egentligen pratar om. Det har också blivit en onödigt dialogcentrerad film, där lite för många scener består av folk som pratar, pratar och pratar lite till - visserligen med intressant dialog, men man hade ändå velat se mer handling. Därför blir filmen onödigt seg, och upplevs längre än den faktiskt är. Ibland tappar filmen tempo och spänning, i sin iver att fokusera på dialog och att klämma in en del historiskt "redovisande" scener vare sig de faktiskt är nödvändiga för den här historien eller inte.

Jag får också intrycket att manusförfattarna förutsätter en viss grundkunskap kring historiska fakta, som åtminstone många utanför USA inte lär ha. Självklart känner förstås "alla" till det mest väsentliga kring Martin Luther King, men jag kan inte minnas att personerna i hans närhet har nämnts i någon historiebok; och förkortningar som SNCC och SCLC är heller knappast självklart vad de betyder eller innebär. För historieinsatta amerikaner är kanske inte detta något stort problem, men utanför USA tycker jag inte att man kan fordra sådan grundkunskap genom att aldrig ens förklara vad SCLC är. Det är kanske inte alltför viktigt för handlingen, men något är ändå fel när värdefull energi läggs på att försöka lista ut sådant hellre än att få tänka på själva handlingen. I vissa aspekter känns filmen också något övertydlig, genom stråkar och långa kamerapanoreringar som verkar vilja tala om för oss hur vi "ska" känna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och kombinerar i ett par scener även autentiskt filmmaterial på ett visserligen uppenbart men ändå lyckat sätt. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är David Oyelowo utmärkt i huvudrollen som Martin Luther King. Han spelar övertygande och trovärdigt, och lyckas dessutom att bibehålla många av Kings manér och gester. Det är skickligt gjort, och han gör en fantastisk insats där man aldrig tänker på just skådespelaren. Att han sen inte är alltför slående lik den riktiga King kan man väl ha överseende med. Att David inte blev Oscarsnominerad i år är åtminstone för mig en gåta. Carmen Ejogo är mycket bra som hans fru Coretta, och fastän hon har en betydligt mindre roll lyckas hon ändå att få oss att känna för rollfiguren med enkla medel. Oprah Winfrey är bättre än väntat, men får inte särskilt mycket att jobba med i en historiskt viktig men i filmen högst begränsad roll som Annie Lee Cooper. Tom Wilkinson är riktigt bra som president Lyndon Johnson, men efter att ha sett Liev Schreiber spela honom i The Butler känns det lite ovant med en så pass olika skådespelarprestation.

Selma är en mycket bra film, som engagerar och berör med enkla medel. Det är absolut hög tid att Martin Luther King skildras på film, något som bara i högst begränsad utsträckning gjorts tidigare; och i och med nyliga händelser i USA är det också tydligt att det fortfarande finns jobb kvar att göra på den här fronten. Så det är ett angeläget och fascinerande ämne, som också har skildrats på ett bra sätt som håller sig nära vad som faktiskt hänt. Men det är tråkigt att dialogen blivit så tungrodd, med mängder av namn, invecklade begrepp och förkortningar i ett rasande tempo, som gör att man nästan blir slut av att koncentrera sig på att försöka förstå allt som sägs. Jag hade önskat att manusförfattaren kunnat visa mer istället för att ta upp nästan allt via dialog, och det hade också underlättat om vi fått lära känna personerna i Martins närhet mer så man åtminstone förstått vem som egentligen är vem. Genom det tyvärr ständigt aktuella ämnet och den berörande historien har det ändå blivit en minnesvärd film, som inte kommer att lämna någon oberörd. Men det hade ändå kunnat bli bättre med ganska enkla medel, genom en finslipning av manuset. Selma förtjänar därför en svag åtta i betyg, och det är självklart bra men gör samtidigt att filmen inte når upp till samma klass som de bästa Oscarsnominerade filmerna i år.

Blu-Ray-utgåvan har bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och "vanlig" Dolby Digital 5.1 på engelska. Varför kan man fråga sig, då DTS-HD bör mixas ner och låta ungefär lika som Dolby Digital-spåret om man inte har stöd för DTS-HD. Det finns textning på svenska, norska, danska och finska, men för en gångs skull när det gäller utgåvor från Disney finns ingen engelsk text; tråkigt. Textningen är i minsta laget, men ändå relativt lättläst. Den svenska texten håller en relativt hög klass, men när textskyltar förekommer samtidigt som dialog (vilket framförallt förekommer under epilogen i slutet) har översättaren valt att hoppa över den talade texten till förmån för den skriftliga; trots att det som sägs är lika viktigt. Det är dock ett svårlösligt problem, och det är utan tvekan dumt gjort av filmteamet att göra filmen på det sättet.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts vi av en distributörsjingel, följt av en enkel språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter börjar filmen direkt att spelas upp, utan att någon meny har visats. Det finns en meny, men för att komma dit måste man trycka på knappen "Pop Up Menu" och därefter välja "Main Menu". Lite opraktiskt, och till råga på allt innehåller huvudmenyn inte något alternativ för att välja ljudspår utan det finns bara från popup-menyn. Huvudmenyn är enkel och stillastående, och endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en så omtalad Oscarsnominerad film som denna. Enligt uppgift har filmens amerikanska och brittiska Blu-Ray-utgåvor en hel del extramaterial, och därför är det beklagligt att detta inte kunnat tas med på den skandinaviska utgåvan. Möjligtvis kan det dock tänkas ha rättighetsskäl, i och med att filmen i många andra länder distribueras av 20th Century Fox och i Skandinavien av Disney.

Recensionen skriven: 6 augusti 2015
Senast uppdaterad: 7 augusti 2015

Recensionen har lästs 3020 gånger av 1670 personer, sedan den 6 augusti 2015