Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Tate - Chuck Carter Isha - Taryn Southern
Laura - Lindsey Axelsson Denise - Jessica Morris
Carl - Brett Claywell Brian - Mike Dunay
Ellen - Tara Reid Mrs. Harris - Lea Thompson
Ralph - Derek Mio Ms. Minn - Karen McClain
Lionel - Clint Howard Mr. Rigetti - Norm MacDonald

I USA och Kanada har det i många år varit tradition att sistaårseleverna på gymnasieskolor har en utvald dag då (nästan) hela skolan skolkar, och alla elever tillbringar någon annanstans. Det har filmmakarna tagit tillvara på vid filmen Senior Skip Day, som släppts direkt på DVD i hela världen och regisseras av nykomlingen Nick Weiss som här gör sin långfilmsdebut. Trots att skolkardagen knappast är ett välkänt fenomen i Sverige, så har filmen här släppts under sin originaltitel, till skillnad från bl.a. Australien där filmen döpts om. I likhet med bl.a. TV-serien Nollor och nördar och filmen Napoleon Dynamite är huvudrollen inte en typisk "hjälte", utan snarare en tönt. Här heter han Adam, och filmen börjar på just denna skolkardag. Adam är hemligt förälskad i skolans snyggaste tjej, men inte helt förvånande vet hon knappt vad Adam heter och är ihop med den måttligt charmiga sportfånen Scott. Hela skolan har planerat att tillbringa skolkardagen på en fest, som i smyg ska hållas i självaste rektorns hus (medan han förstås är i skolan). Problemet är bara att Adam, som pratar lite för mycket för sitt eget bästa, av misstag råkar avslöja planen för rektorn Dickwalder. Då det inte gör honom särskilt omtyckt bland någon av eleverna, så bestämmer han sig för att försöka gottgöra sitt misstag genom att ordna en ny fest. Precis som sin storasyster gjorde på sin skolkardag, så håller han festen i sitt eget hus. På så sätt hoppas han kunna slå två flugor i en smäll, och både göra att eleverna tycker om honom och samtidigt få Clara att få upp ögonen för honom. Men rektorn Dickwalder är besatt av att hitta åt elevernas nya plats för festen, och vill inget hellre än att relegera hela skolan...

I likhet med många ungdomskomedier, är det här knappast någon särskilt originell eller nyskapande film. I synnerhet har både grundstoryn och upplägget stora likheter med 1986 års succéfilm Fira med Ferris, fast karaktärerna inte har några större likheter med den filmen. Manusförfattaren verkar dock vara fullt medveten om det liknande konceptet, då Fira med Ferris nämns vid ett tillfälle i filmen. Men trots de kraftiga idéstölderna fungerar Senior Skip Day ganska väl, och är en underhållande och charmig ungdomskomedi. Man bryr sig om rollfigurerna och vad som kommer att hända, och storyn är någorlunda genomtänkt. Filmen fortsätter också med det koncept som just Fira med Ferris började med, där huvudrollen (och ibland även andra rollfigurer) ofta tittar rakt in i kameran och talar med tittarna. Det är ett intressant koncept, och fungerar riktigt väl i sådana här filmer, även om man kan tycka att det ibland blir lite för mycket av det goda. Dessutom tycker jag om att de driver lite med att det just är en film, vilket har blivit en fyndig poäng. Filmen har också blivit riktigt rolig, och åtminstone undertecknad skrattade vid ett stort antal tillfällen. Det är dock långt mellan de riktigt klockrena skämten, och ibland känns humorn som slag under bältet. Det har också blivit lite väl överdrivet, och en del trovärdighetsproblem förekommer. I synnerhet Adam har också viss dialog som känns mycket tillgjord och allt annat än realistisk. Visst förstår jag att man kan säga det mesta om man blir riktigt nervös, men sannolikheten att någon ska börja med så långa och vilt påhittade utlägg som honom torde vara minimal. Det här är heller ingen djup film med meningsfull sensmoral, utan det mesta är ganska ytligt. Vi får heller inte lära känna många av rollfigurerna lika väl som jag hade önskat, utan en del känns mer som karikatyrer än riktiga människor. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, trots att de flesta är obekanta. Jag är inte helt nöjd med Gary Lundy i huvudrollen som Adam, då han spelar lite för stelt och onaturligt, men han är trots allt nätt och jämnt godkänd. Då tycker jag bättre om Kayla Ewell (mest känd från TV-serien Glamour), som spelar starkt och trovärdigt som Cara. Jag har också alltid tyckt bra om Tara Reid, trots att hon knappast har rykte om sig att vara världens bästa skådis. Även här är hon duktig, men trots att hon namnges som huvudroll på omslaget är hennes roll som storasystern Ellen ganska liten och hon för inget större väsen om sig. Senior Skip Day har onekligen sina brister, och lär inte gå till filmhistorien som något djupt mästerverk. Men ibland behövs det faktiskt inte heller - med charm, humor och en intressant grundstory kommer man ganska långt, och gör att filmen trots allt blivit fullt sevärd. Dock lär filmen fungera betydligt bättre för ungdomar än för vuxna, och med mina 30 år är jag sannolikt i överkanten av den tilltänkta målgruppen. Är man långt över 30 och inte brukar älska ungdomsfilmer, gör man troligen bäst i att avstå från filmen. Men är man under 30 och allra helst under 20, och vet vad man ger sig in i, så lär man inte bli besviken.

DVD-utgåvan har anamorfisk Widescreen-bild i formatet 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte nämnvärt - ungefär samma kvalitet som man förväntar sig av digital-TV, kan man säga. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. När man matar in skivan möts man av språkvalsmeny, som direkt följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och stillastående - inga som helst trailers eller distributörsjinglar spelas, vilket är positivt. Som extramaterial finns en ursprunglig trailer för den här filmen, plus trailers för tre andra DVD-filmer. Därefter finns något som på omslaget kallas för "Biografier/Cast & Credits", vilket här innebär en skärmbild med foton på tre av skådespelarna, samt några exempel på andra filmer och serier de medverkat i under. Inte speciellt mycket att hurra för - de borde väl åtminstone ha kunnat skriva ut biografier om skådespelarna, och inte enbart sådant som man enkelt kan hitta på Internet Movie Database på nolltid. Enligt uppgift har den amerikanska DVD-utgåvan också med bortklippta scener, vilket av någon anledning saknas här. Det är aldrig roligt när skandinaviska distributörer inte licensierar allt tillgängligt extramaterial på DVD-utgåvor.

Recensionen skriven: 12 augusti 2008
Senast uppdaterad: 13 augusti 2008

Recensionen har lästs 3748 gånger av 2145 personer, sedan den 12 augusti 2008