Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Julian Fellowes, baserad på en roman av Nigel Balchin
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
James - Tom Wilkinson Anne - Emily Watson
William Bule - Rupert Everett Priscilla - Hermione Norris
Maggie - Linda Bassett Simon - John Warnaby
Sarah - Richenda Carey Maggies dotter - Alice O'Connell

På DVD-omslaget till den här filmen kategoriseras den som "romantisk thriller" - jag skulle verkligen vilja veta vem som hittat på den genren, då jag inte ser skymten av thriller i filmen och heller inte speciellt mycket romantik. Det här rör sig istället om ett brittiskt drama, som släppts genom amerikanska Fox Searchlight Pictures. Vi får lära känna ett medelålders gift par, James och Anne Manning, som lever ett till synes normalt liv. Men en dag blir deras hushållerska Maggies man påkörd och dödad av en bilist som flyr från platsen. James blir omedelbart misstänksam på miljonären och grannen William Bule, och är övertygad om att det är han som kört på mannen. James pressar honom till att erkänna - vilket han till sist gör, även om det kanske inte är hela sanningen. Men i samma veva får James också reda på att hans fru haft ett förhållande med William en tid...

Jag hade höga förväntningar på den här filmen. Kanske är det en del av skälet till att jag blev riktigt besviken. Det är onekligen en intressant och annorlunda idé, men själva genomförandet har tyvärr en hel del brister. Största problemet är helt enkelt att det aldrig blir vare sig speciellt intressant, gripande eller spännande. Hela storyn och filmen känns helt enkelt menlös, och det händer inte speciellt mycket. Långsamt går det också - trots att filmen är mycket kort och bara räcker 1 timme 22 minuter, så känns den väldig seg och utdragen. Uppenbarligen räcker inte den här storyn till för en hel långfilm. Undertecknad satt hela tiden och väntade på någon oväntad vändning eller spännande moment, men något sådant kom aldrig. Att den också känns relativt förutsägbar plus ett lite väl öppet slut för min del gör heller inte saken bättre. Visserligen är den tekniskt välgjord och skådespelarna spelar mycket bra, men det hjälper inte när hela filmen känns så tråkig och menlös. Om man är pigg och utvilad (så man inte somnar...) och sugen på ett brittiskt drama, så är den med viss tvekan värd att se en gång - men jag skulle inte rekommendera någon att köpa den, och även att hyra känns lite tveksamt.

DVD-utgåvan är i anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och har ett engelskt ljudspår i Dolby Digital 5.1 - både bild och ljud har relativt bra kvalitet, men utmärker sig inte. Det finns textning på 15 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska, men någon textning för hörselskadade finns tyvärr inte på något språk. Textens storlek är tyvärr i minsta laget, och vid ljusa bakgrunder är det periodvis lite svårt att kunna läsa vad som står.

När man stoppar i skivan möts man först av den tyvärr alltför vanliga amerikanska anti-piratpropagandan i form av en ca 50 sekunder lång "reklamfilm" följt av 5 sekunders svenska varningstexter. Tyvärr går denna propaganda - varken filmen eller varningstexterna - att hoppa förbi överhuvudtaget. Faktum är att det inte ens går att spola på bild! Man är alltså helt låst under ungefär en minut, och kan inte göra någonting alls. Sådan propaganda är irriterande nog när den går att hoppa förbi, men när den inte gör det blir det fullständigt oacceptabelt. Efter världens längsta minut börjar Fox-vinjetten att spelas (som går att hoppa förbi), och sen kommer vi till huvudmenyn som är på engelska samt mycket enkel men stilren (inga animerade menyer, och inte ens någon bakgrundsmusik). När man sett klart filmen dyker nästa irritationsmoment upp - då får vi nämligen se varningstexter på ett drygt dussintal språk (alla språk som filmen är textad på). Dessa visas en och en, med 10 sekunder per språk. Och av någon outgrundlig anledning går det inte att vare sig hoppa förbi, spola, avbryta eller göra någonting förrän alla dessa varningstexter visas (ca 2 minuter!). Därefter återgår vi äntligen till menyn, om man inte förlorat tålamodet och stängt av DVD-spelaren vid det laget... Ska det verkligen vara så vansinnigt svårt att bara visa varningstexter för just det språk som man valt textning på (eller engelska om man sett filmen utan text)? De flesta andra distributörer lyckas ju med det konststycket, så varför ska Fox behöva vara ett undantag...? Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial. På baksidestexten till DVD:n står det att det ska finnas en bakom kulisserna-dokumentär, något som också vissa postorderfirmor uppger, men något sådant kunde åtminstone undertecknad inte hitta. Enligt uppgift ska både den brittiska och den amerikanska DVD-utgåvan av filmen innehålla bakom kulisserna-dokumentär samt ett kommentatorspår med regissören - men trots att båda dessa utgåvor distribueras av Fox precis som den skandinaviska/sameuropeiska, så får vi alltså inte med något av detta. Det är mycket svagt att inte ta med det extramaterial som ändå producerats, i synnerhet när filmen alltså distribueras av Fox i samtliga berörda länder och det följaktligen knappast kan finnas rättighetsproblem bakom.

Recensionen skriven: 9 juli 2006
Senast uppdaterad: 9 juli 2006

Recensionen har lästs 3562 gånger av 1886 personer, sedan den 5 december 2007