Lance - Clark Duke Rex - James Marsden
Ezekiel - Seth Green Mary - Alice Greczyn
Miss Tasty - Katrina Bowden Andy - Charlie McDermott
Ians styvmamma - Kim Ostrenko Ians pappa - Brett Rice

Clark Duke, Josh Zuckerman & Amanda Crew
Bildkälla: Nordisk Film

Det utan tvekan vanligaste temat i ungdomskomedier är sex, eller snarare avsaknaden av dito. Filmer som behandlar ämnet sexdebut går därför tolv på dussinet av, och den relativt oerfarna Sean Anders andra långfilm Sex Drive är inget undantag. Till skillnad från många andra amerikanska ungdomskomedier av detta slag har denna dock visats på bio i Sverige, men har nu släppts på DVD. Filmen är baserad på en roman vid namn "All the way", skriven av amerikanska Andy Behrens - tämligen okänd i Sverige, och mig veterligen har ingen av hans böcker någonsin översatts till svenska. I centrum för historien står 18-åriga Ian Lafferty, som just gått ut gymnasiet och jobbar deltid på ett konditori, som innefattar måttligt roliga sysslor som att klä ut sig till en gigantisk munk och dela ut rabattkuponger. Han bor i en förort till Chicago med sin pappa, styvmamma och sin aggressiva och homofobiska storebror Rex. Problemet är att Ian fortfarande är oskuld, den sista han känner, och han ser inte direkt fram emot att fortfarande vara det när universitetsstudierna börjar till hösten. Via chattrum på Internet kommer han i kontakt med en kvinna som kallar sig Miss Tasty, och som enligt de foton hon skickat verkar vara mycket vacker. Han tar sig vissa friheter med sanningen, men får ändå god kontakt med den mystiska kvinnan. Hon säger att om Ian kommer till henne, som dock råkar bo i Tennessee drygt 80 mil från honom, så vill hon ha sex med honom. Ian är desperat nog att gå med på det, fast hans kompis Lance - som är en notorisk tjejtjusare och legat med halva staden - varnar för att det inte direkt är säkert, och att det inte finns några garantier för att Miss Tasty ens är en kvinna. Men Ian vill inte lyssna, utan "lånar" sin brors fina bil för att köra den långa vägen till Knoxville i Tennessee. Lance ser till att följa med, för att det i alla fall ska bli aningen säkrare. Ians bästa kompis Felicia smyger sig också ombord i bilen, och insisterar på att följa med - dock utan att veta exakt varför Ian vill resa så långt. Det blir en lång och äventyrlig resa, där mycket händer och förändras...

Sex Drive är långt ifrån en originell och nyskapande film, och alla som sett några ungdomskomedier i sitt liv vet ungefär vad som väntar. Enkelt uttryckt kan filmen beskrivas som en korsning mellan American Pie och Road Trip, och dessutom har en hel del lånats från filmer som Supersugen. Sex Drive följer därför den gängse mallen, och sticker inte ut nämnvärt. Det går inte att förneka att American Pie förändrade genren genom att flytta tabugränsen ett antal steg och våga ta upp precis allt. Efter det är det svårt att chockera någon, men Sex Drive kommer åtminstone ganska nära den gränsen, dock utan att passera den. Det finns också gott om stereotypa rollfigurer och klichéer, som känns igen från de flesta andra ungdomsfilmer. Men trots att det här i stort sett är så ooriginellt som man kan komma, så kan jag inte förneka att det ändå blivit en riktigt bra film. Framförallt är den riktigt rolig, och jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Ibland är det svårt att inte kikna för skratt, trots att en del skämt är uppenbart snodda från andra filmer inom samma genre. En del vitsar är av lägsta "kiss och bajs"-nivå, och ibland blir det lite påfrestande med oerhört pinsamma situationer som helt enkelt inte känns särskilt roliga. Det har ibland också blivit lite väl många homofob-skämt, som i mina ögon känns ganska smaklösa. Det är också en ganska förutsägbar film, och utgången är tämligen given. Men något annat tror jag heller inte att manusförfattarna haft i åtanke, utan det viktiga är trots allt inte slutet utan vägen dit. Trots allt lyckas även filmen att överraska en del, och i synnerhet förändras fokuset efter ungefär halva filmen. Från att i början varit en ren "tokrolig" komedi med mycket sexskämt, så börjar därefter komedielementen att tonas ner, och det blir istället ett lite djupare drama. Därmed inte sagt att filmteamet gjort någon alltför intellektuell djupdykning, men det blir i alla fall djupare än vad den här genren brukar erbjuda. Det finns också en hel del värme och hjärta, och manusförfattarna lyckas också att inflika några budskap och en vettig sensmoral. För en gångs skull har regissören Sean Anders också undvikit den alltför vanliga fällan att delge budskapen med tydliga pekpinnar, och därför blir det aldrig präktigt eller övertydligt, utan istället lite dubbelbottnade situationer med glimten i ögat.

För ovanlighetens skull är alla rollfigurer också relativt mångbottnade och genomarbetade, och vi får lära känna åtminstone några av dem riktigt väl. Manuset bjuder också på ovanligt stor karaktärsutveckling, då de flesta utvecklas och förändras under filmens gång på ett både bra och trovärdigt sätt. Trots den bitvis överdrivna humorn och en del smaklösa skämt, så känns filmen därför ganska realistisk och jordnära - något jag verkligen inte hade trott efter den första halvtimmen. Det gör också att man bryr sig om vad som kommer att hända, och att filmen blivit förvånansvärt engagerande. Dock störde jag mig lite på epilogen, där manusförfattarna tagit lite väl enkla och uppenbara utvägar i ett försök att knyta ihop onödigt många trådar; trots att de flesta av dessa inte ens behövdes knytas ihop (däribland det som berör storebrorsan Rex). Skådespelarinsatserna är överlag bra, och de flesta spelar övertygande och trovärdigt. Mest imponerad blev jag över Amanda Crew som Felicia, men även Josh Zuckerman spelar riktigt bra som Ian. Clark Duke är duktig som Lance, men efter att han blivit så känd genom TV-serien Greek är det lite svårt att inte jämföra med hans rollfigur där. Seth Green (mest känd som Oz i Buffy the Vampire Slayer) är också charmig och bra som Amish-killen Ezekiel, även om det periodvis är lite svårt att ta honom på allvar som Amish-kille. Jag blev inte lika imponerad över James Marsden - han brukar vara en mycket bra skådis, men här passerar han gränsen till överspel vid ett stort antal tillfällen. Sex Drive har onekligen många brister, med ett ooriginellt manus som följer standardmallarna, en del klichéer och alltför mycket "kiss och bajs"-humor av låg nivå. Men filmen sticker också ut som ovanligt djup, charmig och varm för sin genre, och därför blir filmen rolig, trevlig och engagerande från början till slut. Med ett mer finslipat manus hade den kunnat bli en riktig höjdarfilm. Nu stannar betyget på en sjua, men även det måste ju ses som bra, och det här är helt enkelt en ungdomskomedi som går bra att se långt utanför den avsedda målgruppen. Det är ett gott tecken, och jag kan rentav tänka mig att se om filmen när det gått ett tag.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, även om undertecknad inte har utrustning för att kunna testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, även om det inte direkt sticker ut som något utöver det vanliga. Textning finns på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter möts vi av världens enklaste huvudmeny, som på engelska enbart erbjuder möjligheten att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och att spela filmen i DTS. Det finns märkligt nog ingen scenvalsmeny, och heller ingen möjlighet att välja textning från huvudmenyn. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man starta filmen och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att uppspelningen påbörjats. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är lite tråkigt även om det här inte direkt är den sortens film där det finns något alltför stort behov av extramaterial. I den amerikanska DVD-utgåvan finns enligt uppgift en del bonusmaterial, men inget av det finns med i den skandinaviska utgåvan. Dessutom är det intressant att notera att Sex Drive även producerats i en förlängd så kallad "Unrated"-version, som inte genomgått censurgranskning i USA. I andra länders DVD-utgåvor finns möjligheten att välja mellan Unrated-versionen och den biovisade versionen, men i Skandinavien är det tyvärr enbart den kortare bioversionen som vi får möjlighet att ta del av på DVD:n. Jag vet visserligen inte vad som skiljer mellan dessa båda versioner, men då Unrated-versionen enligt uppgift räcker över två timmar (ca 20 minuter längre), så är det sannolikt ganska stora skillnader.

Recensionen skriven: 7 april 2009
Senast uppdaterad: 8 april 2009

Recensionen har lästs 4040 gånger av 2185 personer, sedan den 7 april 2009