Aidan Shaw - John Corbett Rikard Spirt - Max Ryan
Shejk Khalid - Art Malik Erin - Alice Eve
Stanford Blatch - Willie Garson Anthony Marantino - Mario Cantone
Butler Guarau - Raza Jaffrey Butler Abdul - Walton Nuñez
Butler Adman - Akhmiss Abdelmalek Butler Resir - Abdesselam Bouhasni
Magda - Lynn Cohen Sig själv - Liza Minnelli / Miley Cyrus

Den klassiska TV-serien Sex and the City producerades av den kvalitetsinriktade amerikanska kabel-TV-kanalen HBO mellan 1998 och 2004, och visades i Sverige på TV3. Där fick vi lära känna författaren Carrie Bradshaw, från början omkring 30 år gammal, som skrev en tidningskrönika med samma namn som serien om livet som singeltjej i New York. Hon och hennes tre väninnor Samantha, Charlotte och Miranda hann uppleva det mesta som New York har att erbjuda, innan serien slutligen lades ner 2004 efter 62 inspelade avsnitt. Därefter fick vi återigen träffa gänget i en första långfilm 2008, och två år senare är det nu dags för en uppföljare; som jag gissar blir den sista. Precis som till den förra filmen har Michael Patrick King skrivit manus och regisserat, som dessutom var exekutiv producent och en av manusförfattarna bakom TV-serien Sex and the City.

Det har gått två år även i filmen, och Carrie och Mr. Big har snart varit gifta i två års tid. De lever ett stillsamt liv, där Mr. Big mest roar sig med att sitta hemma i soffan och aldrig vill gå ut. Charlotte bor med sin man Harry och deras två döttrar (där den ena är adopterad), men deras liv är allt annat än stillsamt då den yngsta dottern skriker oavbrutet hela dagar och nätter. Räddningen är deras heltidsanställda barnflicka Erin, åtminstone fram till dess att Charlotte börjar misstänka Harry tycker lite för bra om den unga och mycket vackra barnflickan. Samantha stöter ihop med sin expojkvän, filmstjärnan Smith Jerrod och han bjuder in hela gänget till premiären på hans nyaste film. Då filmen spelats in i Förenade Arabemiraten finns schejken i Abu Dhabi med på premiären, och han blir imponerad över Samantha och hennes förmåga att i egenskap av PR-kvinna göra reklam för allt och alla. Därför bjuder han in henne och de tre andra kvinnorna till Abu Dhabi, där de får roa sig kungligt och därefter ha ett affärsmöte med schejken för att diskutera ett fint PR-jobb. Men snart inser Samantha, Carrie, Charlotte och Miranda att Förenade Arabemiraten är mer olikt USA än de räknat med, vilket i synnerhet ställer till problem för Samantha...

En del av syftet med TV-serien var ursprungligen att den skulle handla om singeltjejer i New York, och därför kan man tycka att det inte riktigt finns någon plats för långfilmerna på samma sätt - trots allt är tre av de fyra kvinnorna numera gifta, vilket gör att en del av den tidigare känslan går förlorad. Men för alla som i likhet med undertecknad tyckte om TV-serien, så är det självklart mycket roligt att få återse Carrie, Charlotte, Miranda och Samantha igen - rollfigurer som vi trots allt fått lära känna riktigt väl genom åren. Det är trevligt att återigen få se hur det gått för dem, och alla fyra har blivit mångbottnade karaktärer som känns äkta in i minsta detalj. Därför är det omöjligt att inte sympatisera med och känna för dessa fyra kvinnor, oavsett vilka misstag och felsteg de än begår.

Det är också en mycket intressant story, och jag uppskattar att filmen den här gången inte enbart kretsar kring romantik. Här finns även många andra aspekter och sidohandlingar, som gör att Sex and the City 2 utvecklats till något mer än vad serien någonsin lyckades med. Här utspelas en stor del av filmen i Förenade Arabemiraten, och det är ett annorlunda koncept och gör att det inte känns som en upprepning. Därför hinns det även med att ta upp kulturkrockar och de annorlunda sederna i Abu Dhabi, som utforskats på ett realistiskt och närgånget sätt. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen får ett större djup och allvar än vad både TV-serien och den första filmen någonsin lyckades med. Samtidigt erbjuds även mer humor, och bitvis är det en riktigt rolig film där jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Av TV-serien skrattade jag i stort sett aldrig, så det är roligt med mer humor. Det har också skett på ett naturligt och smakfullt sätt, där humorn aldrig tar överhanden utan filmen trots allt förblir realistisk och jordnära. Det är ganska sällsynt med dramakomedier som lyckas att hitta helt rätt balans mellan drama och komik, och därför är det glädjande att Michael Patrick King faktiskt lyckats med det konststycket.

Sex and the City 2 tar dock upp en betydligt kortare tidsperiod än den första filmen, och här handlar det bara om några veckor från början till slut. Därför kan man ifrågasätta behovet av att göra en så lång film, som klockar in på 2 timmar 27 minuter. Det händer visserligen en hel del och tiden går förvånansvärt fort, men trots allt känns det lite för långt när man sitter i en biosalong. Början och slutet är riktigt bra, men i mitten finns det ett parti där det går lite långsammare framåt och där storyn känns lite för tunn. Därför hade filmen vunnit på att antingen kortas ner en del eller utökas med fler händelseförlopp under mittpartiet i Abu Dhabi. Jag är heller inte helt förtjust i Mr. Big, som jag aldrig tyckt alltför bra om men som nu framstår som ännu mer osympatisk och endimensionell än tidigare. Dessbättre medverkar han inte särskilt ofta i den här filmen, varför man inte stör sig så mycket. Slutet känns dock lite väl tillrättalagd, och jag är dessutom inte helt förtjust i en del av de poänger och budskap som tas upp i slutet; som huvudsakligen berör just Mr. Big och hans inställning. Sex and the City 2 är dessutom tämligen förutsägbar, och fastän vissa överraskningar uppstår under resans gång, så är utgången ganska given från första början.

Filmen erbjuder ett snyggt foto, med effektivt bildspråk och en del vackra vyer som huvudsakligen spelats in i Marocko. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och det är samma skådespelare som i både TV-serien och den första filmen. I de fyra huvudrollerna är både Sarah Jessica Parker, Kristin Davis, Cynthia Nixon och Kim Cattrall utmärkta; som alla spelar övertygande och trovärdigt. Även i övriga roller är det bra skådisar, men jag är inte helt nöjd med Chris Noth som Mr. Big, som i mina ögon spelar lite väl stelt och opersonligt.

Sex and the City 2 är en riktigt bra film, som är både underhållande och charmig, och lyckas på ett skickligt sätt att kombinera humor med allvar, och dessutom har ett större djup än vad TV-serien lyckades uppbringa. I övrigt bibehålls ungefär samma känsla och stil som i TV-serien, varför man känner igen sig utan problem. Jämfört med den första filmen är denna någorlunda jämförbar - här finns lite mer humor och även ett lite större djup, men istället blir det aldrig gripande på samma sätt som i den första filmen. Det är uppenbart att kvinnor är den främsta målgruppen för filmen, och det här är en typisk sådan film som brukar kallas för "tjejfilmer". Men trots detta har filmteamet gjort sitt bästa för att tilltala både könen samt alla åldrar, och jag hade fullt utbyte hela tiden.

Recensionen skriven: 26 maj 2010
Senast uppdaterad: 27 maj 2010

Recensionen har lästs 4168 gånger av 2348 personer, sedan den 26 maj 2010