Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Teddy Daniels - Leonardo DiCaprio Chuck Aule - Mark Ruffalo
Dr. Cawley - Ben Kingsley Dr. Naehring - Max von Sydow
Dolores - Michelle Williams George Noyce - Jackie Earle Haley
Rachel 1 - Emily Mortimer Rachel 2 - Patricia Clarkson
Fängelsedirektören - Ted Levine Vice fängelsedirektör McPherson - John Carroll Lynch
Laeddis - Elias Koteas Den lilla flickan - Ruby Jerins

Den amerikanska författaren Dennis Lehane har främst blivit känd för sina många kriminalromaner, varav ett flertal blivit bästsäljande. För många är han kanske mest känd för bokförlagan till succéfilmen Mystic River, men han har också arbetat som manusförfattare med bl.a. TV-serien The Wire. 2003 gav han ut romanen Patient 67, som nu har blivit till film under bokens originaltitel Shutter Island. Bakom regi står veteranen Martin Scorsese, som vann en Oscar 2007 för The Departed.

Handlingen utspelas 1954, då den federala polisen Teddy Daniels och hans nyblivna kollega Chuck Aule fått i uppdrag att utreda ett mystiskt försvinnande på den lilla ön Shutter Island utanför Boston. På denna ö ligger mentalsjukhuset Ashecliffe, dit dömda brottslingar förs för sluten psykiatrisk vård. Den kvinnliga mördaren Rachel Solando har försvunnit från sin cell, fastän inget lås eller galler brutits upp och alla hennes skor finns kvar på platsen. Hon verkar bokstavligt ha gått upp i rök, och ingen i personalen har sett något. Det finns heller ingen annan väg från ön än via färja, så följaktligen måste hon finnas kvar någonstans på ön. En svår utredning väntar för Teddy och Chuck, och det blir inte bättre av personalens och direktörernas illvilja att hjälpa till med någonting. Snart börjar också mystiska saker att inträffa på det skumma mentalsjukhuset där inget riktigt verkar vara som det ser ut.

Martin Scorsese har varit en ganska ojämn regissör. En del av hans tidigare filmer har definitivt varit bra, men The Departed var i mina ögon inte särskilt mycket att hurra för. Då jag heller inte läst Dennis Lehanes roman visste jag inte vad jag skulle tro om Shutter Island, men det visade sig vara en bra film. Grundstoryn är förvisso inte världens mest originella, men det är en intressant historia som håller intresset vid liv. Filmen lyckas på ett skickligt sätt att bygga upp en imponerande tidskänsla och atmosfär, vilket förhöjer helhetsintrycket.

Det är också en spännande och ganska obehaglig film, som därför förblir intressant och engagerande hela tiden. Somliga har beskrivit filmen som en rysare, men det tycker jag är att gå lite för långt. Särskilt skrämmande blir det aldrig, men däremot får man nästan hela tiden en obehaglig stämning och känsla. Detta tillsammans med en spännande stil och en fantastisk atmosfär, gör att man trots allt sitter spänd hela tiden och mot slutet var jag nästan färdig. Filmen har också fått en någorlunda realistisk känsla, och det ser förhållandevis verklighetstroget ut.

Det låter imponerande, men tyvärr lider filmen av ett par problem som drar ner helhetsintrycket. Den har blivit onödigt lång, och 2 timmar 12 minuter är i längsta laget för den här storyn. Därför har det fyllts ut med lite för många drömsekvenser för Teddy plus några väl utdragna närbilder och poänglösa scener. Dessa drömscener är till en början stämningsfulla och intressanta, men det blir lite för mycket av det goda och efter ett tag känns det därför periodvis lite segt och halvtråkigt.

Men det största problemet med Shutter Island är att det blivit en ganska förutsägbar film. I slutet kommer vad som ska föreställa vara en oväntad vändning, men jag tyckte tyvärr inte att det var särskilt oväntat. Jag kunde gissa mig till hur allting hängde ihop vid ett tidigt skede, och mina gissningar visade sig tyvärr stämma in på pricken. Slutet känns därför istället som ett stort antiklimax, och jag får intrycket att Martin Scorsese gjort det lite för enkelt för sig och tagit en alltför uppenbar utväg. Det är förstås mycket möjligt att allt detta stämmer överens med boken (som jag alltså inte har läst), men likväl är det tråkigt. Inte minst så har Martin Scorsese satsat lite för mycket på mystiska element och spänning i filmen, som gör att när man väl inser att allting hängde ihop precis som man misstänkt så finns det inte mycket kvar att hurra för. Det gör också att det är tveksamt om filmen håller att ses om, då det inte finns mycket kvar att uppleva när man väl vet hur allting kommer att sluta.

Stilistiskt och filmatiskt är det dock snudd på mästerverk, där nära nog allting är perfekt. Shutter Island har ett fantastiskt foto, där stor vikt lagts på varenda bildkomposition och kameravinkel. Filmen har ett starkt och effektivt bildspråk, och klippningen är också mycket noggrant genomförd. Både musik och ljudmixning är också klockrent. Skådespelarinsatserna är utmärkta, där alla spelar övertygande och trovärdigt utan några svaga kort. Jag har aldrig tyckt att Leonardo DiCaprio har varit någon fantastisk skådis, men här gör han faktiskt en imponerande insats och lyckas på ett skickligt sätt att nästan ensam bära upp filmen. Mark Ruffalo är också mycket bra som Chuck, och Max von Sydow gör en ganska liten men minnesvärd roll som en allt annat än charmig psykiater. Den alltid lika duktiga Michelle Williams är också som vanligt lysande som Teddys bortgångna fru, även om hon här bara förpassats till Teddys drömmar.

Under tiden man ser den är Shutter Island definitivt en intressant film, fastän vi sett samma grundstory vid ett flertal tidigare tillfällen och man inte kan påstå att det blivit någon alltför originell film. Men den fantastiska stämningen, fotot och den obehagliga och spännande känslan gör ändå att det blivit en upplevelse och en fröjd att titta på. Problemet är bara det att för stort fokus lagts på den "oväntade" vändningen, och att den antyds för ofta och för tidigt så att det knappast bara är jag som misstänkte hur det skulle sluta vid ett tidigt skede. Redan efter en halvtimme började jag ana slutet, och efter halva filmen kände jag mig ganska säker. Slutet förtar därför en hel del av poängen med filmen, och jag hoppades in i det sista att min magkänsla skulle visa sig vara felaktig och att det faktiskt skulle hända något riktigt oväntat; något som tyvärr var förgäves. De personer som gjorde mig sällskap vid den andra genomtitten lyckades dock inte att förutspå slutet, så kanske beror det därför på hur många tidigare liknande filmer man sett. Fortfarande är det en bra och fullt sevärd film, men den saknar något som gör att man faktiskt skulle vilja se om filmen och lämnar heller inte ett lika bestående intryck som det säkerligen var meningen. Inledningsvis kände jag att en åtta var det mest rättvisa betyget för Shutter Island, men bl.a. slutet sänker så mycket att jag inte med gott samvete kan ge den mer än en sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska nordiska språken och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Det finns dock ingen svensk text för hörselskadade, men å andra sidan tillhör det ju tyvärr ovanligheterna hos alla distributörer nuförtiden. Textningen är något liten i storlek, men är ändå ganska lättläst. Den svenska texten håller relativt hög klass, fastän ett mindre antal översättningsfel förekommer.

När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter dyker huvudmenyn upp, som är rörlig och stilren men dock enbart finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och oväntat för en så omtalad storfilm som denna. Jag hade verkligen väntat mig en del extramaterial, och jag hade verkligen velat höra hur regissören resonerat vid en del punkter.

Recensionen skriven: 19 februari 2010
Senast uppdaterad: 19 februari 2010

Recensionen har lästs 5656 gånger av 3511 personer, sedan den 19 februari 2010