Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Charley Brewster - William Ragsdale Amy Peterson - Amanda Bearse
Peter Vincent - Roddy McDowall Evil Ed - Stephen Geoffreys
Jerry Dandrige - Chris Sarandon Billy Cole - Jonathan Stark
Judy Brewster - Dorothy Fielding Inspektör Lennox - Art Evans
Cook - Stewart Stern Miss Nina - Pamela Brown

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Tom Holland revolutionerade genren 1985 med rysarkomedin Fright Night, som till viss del drev med dåtidens vampyrfilmer. I Sverige fick filmen titeln Skräcknatten, när den hade biopremiär i februari 1986. Lågbudgetfilmen blev en förhållandevis stor framgång, och har med tiden kommit att bli kultförklarad. Filmer som skildrar tonåringar har dock lätt att ses som otidsenliga allt eftersom åren går, och därför är det kanske ingen större förvåning att filmen fick en nyfilmatisering häromåret. Nu har även 1985 års originalfilm släppts på Blu-Ray i Sverige.

Någonstans i USA bor tonårskillen Charley Brewster tillsammans med sin ensamstående mamma Judy. Charley älskar gamla skräckfilmer, och är besatt av TV-programmet "Fright Night" där programvärden Peter Vincent guidar tittarna i vampyrernas värld. Charley blir en dag vittne till hur hans nya granne Jerry verkar bära en kista in i huset. Han blir misstänksam, och hans flickvän Amy är måttligt förtjust över att Charley plötsligt bara kan tänka på grannarna. När han senare ser hur Jerry verkar bita en ung tjej i huset intill råder det ingen tvekan - Jerry måste vara en vampyr! Varken hans mamma, flickvän eller kompis Ed tror dock på honom, och polisen tar honom heller inte på allvar. Då återstår bara en sak - att söka upp "experten" Peter Vincent och be om hans hjälp. Döm om Charleys förvåning när Peter i själva verket bara är en avdankad skådespelare, och inte alls någon självutnämnd vampyrdödare...

Jag såg nyfilmatiseringen Fright Night för ett par år sedan, och tyckte att det var en riktigt bra film. Då hade jag ingenting att jämföra med, då jag aldrig sett originalfilmen. Därför var det med stor nyfikenhet som originalfilmen nyligen damp ner i brevlådan, och jag fick sätta mig ner för att äntligen se denna kultförklarade klassiker från 1985. Även originalet är en bra film, även med dagens mått mätt, men jag kan samtidigt konstatera att den ändå inte klarat tidens tand riktigt så väl som jag hade hoppats på.

Den här filmen är inte heller särskilt originell, men upplevdes säkert mer nyskapande 1985 än den gör idag. Men det är för all del en trevlig och underhållande film. Det förekommer sin beskärda del av klichéer, och vissa aspekter upplevs ganska töntiga i dagens läge, men överlag fungerar det ganska bra. Det finns några humoristiska detaljer och repliker, och det blir småroligt vid några tillfällen. Det finns också en del uppenbara hyllningar till andra skräckfilmer, inte minst Dracula. Men hela filmen är trots allt gjord på ett seriöst sätt utan att "slamsa bort" någonting, och filmen tar sig trots allt på relativt stort allvar.

Skräcknatten bibehåller en överlag hyfsat obehaglig stämning och stil, men otäckt blir det aldrig och överlag blir det sällan ens särskilt spännande. Där fungerade nyfilmatiseringen lite bättre, vilket får mig att misstänka att originalfilmen inte åldrats så väl - förmodligen upplevdes den här filmen mer otäck när den först kom ut 1985, men det har hänt mycket i filmbranschen på de decennierna. Men det finns fortfarande en viss charm, och jag uppskattar att filmen tar sig själv på lagom stort allvar. Det finns några riktigt minnesvärda scener, och visst finns det anledning till att filmen kommit att bli kultförklarad med åren. Det är fängslande och fascinerande, och trots en för genren ganska lång speltid förblir det intressant hela tiden.

Historien håller ihop logiskt, även om jag reagerade över enstaka detaljer; exempelvis det faktum att vampyrer här verkar kunna förvandla sig till vargar utan att förklara det hela. Har inte manusförfattaren blandat ihop vampyrer med varulvar...? Däremot uppskattar jag att storyn kring Peter Vincent här är mer nedtonad och trovärdig än i nyfilmatiseringen, och att Peter är TV-programledare känns onekligen betydligt mer logiskt än den slags illusionist som det ändrades till 2011 års film. Det blir heller aldrig det överdrivna överspel som där. Visst framstår Peter här som mer menlös och en "vanlig människa", men jag tycker bättre om det då han mer flyter in i handlingen på ett naturligt sätt utan att sticka ut. Det gör att man faktiskt till viss del kan bry sig om Peter, vilket är en omöjlighet i nyfilmatiseringen. Charley har också blivit en förhållandevis mångbottnad rollfigur, som känns äkta.

Kvinnosynen lämnar dock en del övrigt att önska, och det är kanske den tydligaste indikatorn på att filmen inte har klarat tidens tand särskilt väl. Amy har blivit alldeles för passiv, och fungerar i stort sett bara som "bekymrad flickvän". Hon får i stort sett ingen egen personlighet och har blivit alltför menlös. Charleys mamma har dessutom blivit i stort sett helt ovidkommande för handlingen, som bara syns i några scener i början för att sedan närmast gå upp i rök. Och fler kvinnliga rollfigurer än så finns inte... Nyfilmatiseringen kommer kanske inte att gå till världshistorien för sina djupa kvinnoroller, men hade ändå förvånansvärt bra kvinnoporträtt till skillnad från här. Det är en enorm skillnad på den punkten mellan den nya och gamla filmen, och på den punkten var det uppenbarligen inte bättre förr. Det var kanske inte många som reagerade över det här 1985, men i dagens läge är det lite svårare att köpa passiva våp som knappt har någon egen personlighet alls.

Fotot är enkelt men effektivt, och filmen har överlag trovärdiga effekter. Det här var förstås innan datorernas storhetstid, så här finns ingen datoranimation alls utan det rör sig uteslutande om mer naturliga specialeffekter. Det fungerar överlag ganska bra och det mesta ser trovärdigt ut, men ett par scener som förmodligen ska föreställa vara otäcka känns alltför töntiga med dagens mått mätt. Skådespelarinsatserna varierar från halvhyfsade till riktigt bra. William Ragsdale är bra som Charley, och gör en stabil och trovärdig rollprestation. Chris Sarandon är riktigt bra och minnesvärd som grannen Jerry, och gör en av de bästa rollprestationerna i filmen. Roddy McDowall gör en riktigt bra och nedtonad rollprestation som Peter Vincent, och det är långt ifrån det groteska överspel som motsvarande rollfigur lider av i nyfilmatiseringen. Amanda Bearse är dock inte mycket till skådis, framförallt inte på den här tiden. Hon gör en ganska blek och onaturlig insats som flickvännen Amy, och sticker inte alls ut på samma sätt som motsvarande skådespelerska i nyfilmatiseringen. Stephen Geoffreys spelar över en del som Evil Ed, och ger ett ganska konstlat intryck i en roll som dessutom är betydligt mindre än i nyfilmatiseringen.

Originalfilmen Skräcknatten är en intressant och bra film, som klarar sig hyfsat än idag trots att den inte är särskilt otäck och aldrig går längre än till milt obehaglig. Den är väl värd att se, och om man i likhet med undertecknad har saknat 1980-talets klassiska ungdomsfilmer (såsom exempelvis John Hughes klassiker) - som trots allt inte riktigt finns något liknande av i dagens läge - så är det trevligt att till viss del få återse den genren här. Men tiden har inte varit så snäll mot Skräcknatten som jag hade önskat, och i en del aspekter känns filmen hopplöst daterat; såsom exempelvis den allt annat än lyckade kvinnosynen. Därför är det förståeligt och välbehövligt med en nyfilmatisering, och överlag är den nya versionen bättre än originalet. Det ironiska och märkliga är bara det att 1985 års originalfilm har lyckats på precis de punkter där nyfilmatiseringen misslyckats, samtidigt som nyfilmatiseringen lyckats väl på de punkter som inte alls fungerar så bra i den här 1980-talsfilmen. Att det ska vara så svårt att få ihop allting till en väldigt bra film... Det är hursomhelst ändå intressant att se originalfilmen, men jag nöjer mig med en svag sjua för den här och Fright Night får mig att inse att det faktiskt finns en bra orsak till varför det numera görs så många nyfilmatiseringar av klassiska skräckfilmer.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1; förvånansvärt bra för att vara 1985. Bild- och ljudkvaliteten är bra, även fast det märks att ingen större restaurering har gjorts med filmen. Filmen är textad på 25 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna smala vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder. Den svenska textningen håller en hyfsad klass, men det förekommer en del slarvfel och grammatikfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med. Det finns inget extramaterial alls, men det är väl kanske för mycket begärt när det rör sig om en nästan 30 år gammal film.

Recensionen skriven: 11 december 2014
Senast uppdaterad: 12 december 2014

Recensionen har lästs 3141 gånger av 1749 personer, sedan den 11 december 2014