Jens Davidsson - Johan Sundberg Nils Kant - Felix Engström
Astrid Linder - Eva Fritjofson Klara Lambert - Jessica Liedberg
Arvid Bengtsson - Stefan Gödicke Ernst Adolfsson - Jan Tiselius
Boel Westin - Maria af Malmborg Linnman Landsfiskal Henriksson - Magnus Roosman
Nils Kant som ung - Martin Alfredson Jofs Lennart Henriksson som ung - Iggy Malmborg
Mäklaren - Philomène Grandin Nicholaus - Marko Ivkovich

I slutet av andra världskriget stöter den unga Nils Kant på ett par tyska soldater på Öland, som han omedelbart skjuter ihjäl. När polisen kommer på honom mördar han polisen också. I början av 1990-talet försöker Julia fortfarande att komma över sorgen efter sin son Jens, som försvann spårlöst 1972 vid fem års ålder. Han antogs ha drunknat, men trots ett intensivt polisuppbåd hittades aldrig kroppen. Julia har heller aldrig kunnat förlåta sin pappa Gerlof, som skötte Jens den aktuella dagen men som inte hade tillräcklig koll på vad pojken gjorde; och heller aldrig tagit något ansvar för sin del av försvinnandet. Gerlof bor numera på ålderdomshem, men han har inte heller lyckats glömma den ödesdigra dagen 20 år tidigare utan har på senare år hållit i en egen utredning. Hans utredning pekar på att just Nils Kant mördat Jens, men problemet med den teorin är att Nils officiellt dog 1968; något Gerlof dock inte alls tror på. Situationen spetsas till när Gerlof en dag får ett brev med posten som innehåller en sandal, som både han och Julia tycker ser ut som Jens sandal. Vem är det egentligen som skickat den, och vet han eller hon något om Jens försvinnande...?

Jag har tyvärr inte läst Johan Theorins bästsäljande roman, och har därför inget att jämföra med. Men bedömer man Skumtimmen på filmens egna meriter är det en helt okej film, men som tyvärr inte alls imponerar så mycket som jag hade väntat mig. Storyn är utan tvekan intressant, och det finns ett visst djup. Det är också stämningsfullt och fascinerande, och filmen har en intensitet som jag uppskattar. Det finns en viss charm och även en hyfsad spänning, och jag uppskattar att spänningen byggs upp successivt. Det är välgjort och finstämt. Några få scener är riktigt obehagliga, och det är även lätt att känna för Julia och den sorg hon går igenom. Genom den mystiska intrigen och rollfigurerna hålls intresset vid liv på ett effektivt sätt, och filmen förblir engagerande. Relationen mellan Julia och hennes pappa Gerlof är också intressant och berörande, och allt detta bidrar till en intressant och genomarbetad film.

Men tyvärr är det också ganska övertydligt, då tittarna skrivs på näsan vid ett flertal tillfällen. Även för mig som inte läst och knappt ens hört talats om romanen är det också väldigt förutsägbart, och det är ingen större konst att förutspå det mesta. Det behöver i och för sig inte nödvändigtvis vara ett problem, och trots allt är ju många filmer i världen förutsägbara, men en film som har som mål att vara en mystisk thriller bör rimligtvis inte vara det. Somliga rollfigurer beter sig också mer än lovligt korkat, och det finns en del logiska luckor. Intrigen är bitvis också onödigt tillkrånglad, och fastän själva grundhistorien reds ut återstår en del frågetecken vad gäller sidohistorier.

Fotot är dock utmärkt, och filmen lyckas måla upp en lagom dyster och mörk stil genom ödsliga bilder från Öland; allt i kombination med ett starkt och effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är ojämna men överlag ganska bra. Framförallt imponerar Lena Endre stort som Julia, och hon gör en mycket trovärdig och imponerande rollprestation som inte lär lämna någon oberörd; och detta helt utan överspel eller konstlade manér. Tyvärr blev jag dock inte alls lika imponerad över Tord Peterson, som här hela tiden spelar märkligt styltigt och konstlat. Hans repliker låter uppstyltade och onaturliga, och därmed försvinner en stor del av filmillusionen. Jag vet inte riktigt hur det här kunnat hända, då Tord brukar vara en talangfull skådespelare. Kanske är det avsiktligt som en del av rollfiguren på ett misslyckat sätt, eller också har Tord blivit en sämre skådespelare på äldre dagar - jag är ärligt talat inte säker, men det låter i alla fall inte äkta för fem öre trots att det inte är något fel på dialogen i sig. Thomas W Gabrielsson spelar bra och hyfsat trovärdigt som polisen Lennart. Den romantiska undertonen mellan Lennart och Julia blir dock lidande, då jag inte kan känna av någon större personkemi mellan Thomas och Lena. Resten av ensemblen är relativt bra, men sticker inte ut från mängden i någon högre grad. Men man kan verkligen fråga sig varför varenda människa på Öland talar rikssvenska utan minsta lilla öländska dialekt...

Skumtimmen är en helt okej film, som engagerar med sin intressanta historia och laddade drama. Det är stämningsfullt och det finns en viss spänning, men det är också förutsägbart, övertydligt och bitvis onödigt rörigt. I och med kategoriseringen som en mystisk thriller blir jag också lite besviken över att den mystiska stämningen bitvis lyser med sin frånvaro, och det blir nästan aldrig riktigt så suggestivt och obehagligt som det borde ha blivit. Bitvis sjunker även trovärdigheten en del, och Tord Petersons styltiga spel gör heller inte saken bättre. Men trots många brister är det inte alls en dålig film, utan det är ändå engagerande och bitvis berörande. Genom den fascinerande storyn och Lena Endres utmärkta skådespel blir det trots allt sevärt, men det finns några brister för många varför mitt betyg stannar på en halvsvag sexa. Jämför man filmen med många vanliga svenska kriminaldramer, såsom exempelvis femtioelva Wallander och Beck, så håller Skumtimmen måttet; men uppenbarligen har Daniel Alfredson haft större ambitioner än att det bara skulle bli en helt vanlig kriminalare...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom filmens ljudspår finns även syntolkning på svenska för synskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen för hörselskadade är enkel, och innehåller enbart dialogen och varken beskrivningar av ljud eller vem som säger vad. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss med fullgod hörsel som behöver ha på textning då det som vanligt med svenska filmer inte är oproblematiskt att uppfatta allt som sägs. När man matar in DVD-skivan visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stilren och svenskspråkig men av enkelt slag. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text, spela filmen som vanligt och komma åt extramaterialet - inte ens scenvalsmeny finns. Från den svenska menyn finns heller ingen möjlighet att välja textningar eller ens komma åt syntolkningen, utan svensk text för hörselskadade samt utan text är allt som erbjuds.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär uppdelade i 11 delar på sammanlagt 18 minuter, som innehåller klipp ur inspelningen varvat med intervjuer med producent, regissör och några av skådespelarna. Dokumentären går pliktskyldigt igenom de flesta aspekter av produktionen, från story till inspelning. Och visst finns det en del matnyttig information här, men tyvärr får man känslan att filmteamet bara tar upp och redovisar precis så mycket som de tycker är nödvändigt; varken mer eller mindre. Någon alltför djuplodande inblick får vi inte, utan det känns i stort sett likadant som de mängder av amerikanska "bakom kulisserna"-featurettes som det verkar gå tolv på dussinet av. Mer extramaterial än så finns inte, och tyvärr har dessa 11 minidokumentärer ingen som helst textning. Det ställer till med vissa problem, då filmens producent Søren Stærmose är dansk och fastän han talar med ovanligt enkel danska (eller kanske snarare dansk-svensk blandning) är det ändå inte problematiskt att förstå vad han säger.

Recensionen skriven: 18 februari 2014
Senast uppdaterad: 19 februari 2014

Recensionen har lästs 4509 gånger av 2811 personer, sedan den 18 februari 2014