Radovan - Dejan Cukic Natalie - Malin Buska
JW - Joel Kinnaman Anna/Candy - Ida Jonsson
Martin Hägerström - Martin Wallström Stefanovic - Cedomir Djordevic
Dragan - Saša Petrovic Finnen - Mats Andersson
Sergio - Hugo Ruiz Rivera Camilla Westlund - Maja Christenson
Dino - Marko Ivkovich Pablo - Pablo Leiva Wenger

Den svenska advokaten Jens Lapidus debuterade som romanförfattare 2006 med den kritikerrosade Snabba cash, som har blivit en av Sveriges mest sålda böcker på senare år. Den har resulterat i två uppföljare, varav den första hette Aldrig fucka upp. För några år sedan blev Snabba cash film, som blev en stor framgång både i Sverige och internationellt. Det blev en uppföljare 2010, och nu är det dags för den tredje och sista filmen i serien. Filmen bygger löst på Jens Lapidus avslutande roman Livet deluxe, och den här gången är det Jens Jonsson som regisserat. Precis som med föregångarna har Maria Karlsson skrivit filmmanuset; den här gången tillsammans med Jens Jonsson.

JW har flytt Sverige, och har kommit till Los Angeles där han vill ta reda på vad som egentligen hänt med hans sedan länge försvunna syster. Jorge och Nadja (som mirakulöst nog överlevt händelserna i den andra filmen) lever nu med vittnesskydd, och har sadlat om till ett stillsamt liv. Fast Jorge kan inte riktigt lämna det förflutna bakom sig, och kan inte motstå en sista kupp som ska kunna göra att han och Nadja klarar sig ekonomiskt resten av livet - närmare bestämt Sveriges största värdetransportrån någonsin. I maffiafamiljen vill Radovans dotter Natalie till varje pris leva ett hederligt liv; långt borta från Radovans kriminella affärer. Men situationer uppstår som gör att Natalie inte längre kan vända ryggen till familjens affärer. Och under tiden har undercover-polisen Martin Högerström lyckats att nästa sig in hos Radovan, och är nu en av hans närmaste män.

Snabba cash var en bra film, medan den första uppföljaren var något sämre men ändå ganska bra. Det är trevligt att få återse rollfigurerna från dessa filmer (och böcker), och jag har sett fram emot att få en avslutning av historien. Därför hade jag ganska höga förväntningar inför denna tredje och sista film i serien, men tyvärr är Snabba cash - Livet deluxe den sämsta av de tre filmerna; även fast den fortfarande är helt okej. Grundstoryn är intressant, och det finns förvånansvärt mycket karaktärsutveckling varför det märks att man lagt ner en hel del krut på just rollfigurerna. Det uppskattar jag, och det är till största delen fortfarande en realistisk och trovärdig skildring av den undre världen. Det finns ett hyfsat djup, och filmen tar upp intressanta om än måttligt originella ämnen.

Men tyvärr är det också en ojämn film. I sina bästa stunder är det berörande, fascinerande och engagerande. Men vid flera tillfällen blir det segt och oengagerande, och speltiden på dryga två timmar är nog lite för generöst tilltagen. Till skillnad från de tidigare filmerna har denna bitvis blivit ganska rörig och osammanhängande, och vid en del tillfällen är det långt ifrån enkelt att förstå vad som egentligen händer. Det är för många sidohistorier utan någon koppling till varandra och lite för många nya rollfigurer, vilket ger ett lite spretigt intryck. Att vissa sidohistorier dessutom rinner ut i sanden gör knappast saken bättre.

Den mest intressanta historien - JWs jakt på sin försvunna syster - har fått oförskämt litet utrymme och blir även väldigt förenklad. Efter att i de första två filmerna ha varit den kanske största och viktigaste rollen har JW nu förpassats till en halvliten biroll och medverkar bara i ett fåtal scener. Det känns minst sagt märkligt, och de två historier som fått störst utrymme - om Radovan resp. Jorge - är inte lika intressanta. Bäst fungerar scenerna med Jorge, som trots allt är spännande och intressanta. Maffiahistorien kring Radovan och Natalie fungerar överlag sämre och är inte alls lika intressant; delvis beroende på att storyn är mer än lovligt inspirerad av Gudfadern och delvis beroende på att Natalie blivit en något stereotyp och schablonartad rollfigur. Tyvärr verkar det för de flesta (manliga)regissörer fortfarande vara en omöjlighet att skapa trovärdiga och mångbottnade kvinnoporträtt, och Jens Jonsson är definitivt inte rätt man att vända den trenden.

Efter att de tidigare filmerna varit så realistiska är det också tråkigt att Snabba cash - Livet deluxe blivit mer tillspetsad och med en periodvis ganska krystad story. Det förekommer ett flertal logiska luckor och många märkligheter som i alla fall inte undertecknad lyckas att få att hålla ihop. I synnerhet under ett par scener med Jorge uppstår även stora trovärdighetsproblem, och när det är som värst sjunker trovärdigheten till botten. Vid ett par tillfällen förvandlas filmen nästan till James Bond, förutom att de inblandade verkar överleva ännu mer än Bond, och jag har svårt att tro att det var meningen. Allt detta drar ner helhetsintrycket en hel del, fastän stora delar av filmen trots allt är trovärdig och realistisk.

De flesta är dessutom ganska osympatiska, och de enda man överhuvudtaget bryr sig om är Nadja och till viss del JW. Nu behöver inte osympatiska rollfigurer nödvändigtvis avgöra om en film är bra eller dålig, men vanligtvis är det ju en fördel om man åtminstone bryr sig om vad som kommer att hända; och det gör man bara till viss del i den här filmen. Fastän filmen har ett visst djup, så känns det lite ytligare och mer svartvitt än i den mer mångfacetterade första filmen. Men det finns några starka och minnesvärda scener, och överlag är det också ganska spännande.

Snabba cash - Livet deluxe har ett snyggt foto och ett starkt bildspråk. Här blir det inte lika mycket närbilder som i de två första filmerna, och det uppskattar jag. Filmen är nästan uteslutande filmat med handkamera, vilket ger en fin och intim närvarokänsla men som ibland blir lite för mycket. Ibland blir det ganska skakigt, men samtidigt fungerar det bättre än i första Snabba cash där det ofta förekom så snabba och intensiva scener så att man inte lyckades se någonting när allting bara skadade. Fullt så illa blir det inte här, utan här hinner man fortfarande se allting utan större irritationsmoment. Dialogen är bra och genomarbetad, och känns överlag trovärdig. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och både Matias Padin och Dragomir Mrsic är mycket bra som Jorge och Mrado. Madeleine Martin är mycket bra i en stark och intressant roll som Nadja, och hon lyckas att utvecklas ännu mer än i Snabba cash 2. Joel Kinnaman är som vanligt utmärkt som JW, men får inte mycket att arbeta med i den här filmen då hans sidohistoria blivit kraftigt underutvecklad.

Tyvärr lider filmen av samma problem med ljudet som i de två föregångarna, och det är överlag mycket svårt att uppfatta vad som sägs. Många av skådespelarna närmast mumlar fram sina repliker, och detta i kombination med stark utländsk brytning hos många och bristfällig mixning gör det svårt att uppfatta vad många av rollfigurerna säger. Visst förstår jag att tanken varit att få naturlig dialog som inte blir teatralisk, och det har man absolut lyckats med. Men det måste finnas någon gyllene medelväg, och naturlig dialog får inte ske på bekostnad av förståelsen som tyvärr skett här. Visserligen är det många svenska filmer som lider av detta problem, men här blir det värre än vanligt och trots ansträngning var det många repliker som jag på bio inte hade en chans att uppfatta. Därför var det näst intill en nödvändighet att se om filmen på DVD, så jag fick möjlighet att slå på textning för hörselskadade; i det här fallet ett absolut måste även om man inte har någon form av hörselnedsättning.

Snabba cash - Livet deluxe är en helt okej film, som fortsätter att skildra Stockholms undre värld på ett överlag realistiskt sätt. Det är mörkt och dystert, men några vassa och starka scener i kombination med en imponerande atmosfär. Det är också spännande och välgjort. Men tyvärr är det här den svagaste av de tre filmerna, och har blivit lite för rörig och spretig för att riktigt engagera till fullo. Därför är det bara bitvis man faktiskt bryr sig om vad som händer, och de logiska luckorna gör heller inte saken bättre. Har man sett de första två filmerna vill man förstås se även denna, men var beredd på att bli besviken; precis som jag blev. I och med att den är så rörig vinner man dock på att se filmen mer än en gång, och mycket riktigt tyckte jag bättre om filmen andra gången än jag gjorde på bio. Betygsmässigt når filmen upp till en sexa, och fastän det på intet sätt är dåligt så känns det inte som ett alltför värdigt sätt att knyta ihop hela säcken på. Framförallt historien med JW hade förtjänat mycket mer än den här snabbt ihopkastade nödlösningen.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom filmljudet finns även syntolkning på svenska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Märkligt nog innehåller filmen två olika ljudspår som båda är i Dolby Digital 5.1 - en märkt med "biomix" och en märkt med "TV-mix". Exakt vad skillnaden är har jag inte lyckats få fram, men när jag jämförde med min enkla tekniska utrustning kunde jag inte höra någon nämnvärd skillnad mellan de båda mixningarna. Därför låter jag det vara osagt vari behovet av dessa två olika ljudmixningar ligger. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska; men det finns ingen vanlig svensk text annat än vid utländsk dialog vilket hade varit önskvärt då ljudet har så stora problem att även fullt hörande behöver ha på textning för att få fullt utbyte av filmen. Textningen är lagom stor och lättläst.

När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas en reklamfilm för Playstation 4 (vad har egentligen det med saken att göra...?) följt av ett par trailers för andra filmer. Vi kommer därefter till en svenskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela upp filmen med och utan text för hörselskadade (utan innebär automatiskt svensk text vid serbisk, spansk och engelsk dialog) samt välja ljudspår. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller inget som helst bonusmaterial, vilket känns lite svagt för en biovisad svensk succéfilm som denna.

Recensionen skriven: 13 december 2013
Senast uppdaterad: 13 december 2013

Recensionen har lästs 4578 gånger av 2862 personer, sedan den 13 december 2013