Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Whistler - David Strathairn Donald Crease - Sidney Poitier
Mother - Dan Aykroyd Carl - River Phoenix
Cosmo - Ben Kingsley Dr. Gunter Janek - Donal Logue
Dick Gordon - Timothy Busfield Buddy Wallace - Eddie Jones
Werner Brandes - Stephen Tobolowsky Bernard Abbott - James Earl Jones
Dr. Elena Rhyzkov - Lee Garlington Mary - Amy Benedict

De unga killarna Martin och Cosmo är tidiga datahackers år 1969, då de roar sig med att ta pengar från de rika och föra över till de på ett eller annat sätt mer behövande. Polisen kommer de på spåren, men det råkar slumpa sig så att Martin är ute och köper pizza när polisen gör razzia. Därför åker Cosmo fast, medan Martin klarar sig. Drygt 20 år senare driver Martin (som nu kallar sig Bishop i efternamn) ett eget företag inom säkerhetsbranschen, där storföretag anlitar hans team för att försöka göra inbrott eller andra brott; för att på så sätt ge tips till företagen hur de ska öka säkerheten. Hans team består förutom honom själv av den blinda ljudexperten Whistler, elektronikexperten Mother, tonårsgeniet Carl och den f.d. CIA-agenten Donald Crease. Teamet får en dag besök av män som säger sig komma från NSA (National Security Agency), som har ett uppdrag till hela teamet. De vill att Martin & co. ska stjäla en svart låda från en prisbelönad matematiker, utan att gå in på mer detaljer. De säger sig också känna till Martins riktiga identitet och hans kriminella förflutna, och går han inte med på uppdraget kommer de att upplysa övriga myndigheter om hans identitet. Då uppdraget dessutom är välbetalt har Martin inte mycket till val, och de stjäl den svarta lådan. För sent inser de att lådan kan användas för att bryta sig in i vilka datorsystem som helst och ta sig förbi samtliga krypteringar - och det är de flesta intresserade av att få tag i...

Nackdelen med att vara utbildad inom IT-branschen är att man väldigt lätt stör sig på ologiska tekniska detaljer i filmer och TV-serier, i och med att datateknisk jargong i många filmer är rena rama rappakaljan. Men Sneakers tar nya rekord på den fronten, och är en minst sagt långsökt och ologisk historia. När filmen kom ut var det säkert inte så många som reagerade på det, men i dagens läge inser givetvis de allra flesta att det är teoretiskt omöjligt med utrustning som genom automatik kan knäcka alla krypteringar i världen. Det faller liksom på sin egen orimlighet, och därigenom har den här filmen inte riktigt åldrats med värdighet. Det mesta tekniskt i filmen känns daterat, och det här var förstås innan Internet slagit igenom på allvar. Det fullkomligt kryllar av logiska luckor, och trovärdigheten sjunker till botten redan inom de första minuterna.

Lyckas man att komma över sådant och inte hakar upp sig på tekniska orimligheter, så är det dock en bra film som underhåller riktigt väl än idag. Storyn är inte alltför originell, men det är intressant och engagerande. Det är en lagom invecklad historia, som dessutom i stort sett inte innehåller några sidohistorier alls. Det är enkelt, men fungerar riktigt väl och resultatet är en underhållande och fascinerande film. Det finns ett visst djup, samtidigt som det huvudsakligen rör sig om relativt lättsam underhållning.

Bitvis är det hyfsat spännande, samtidigt som det också finns viss lågmäld humor för att lätta upp stämningen. Rollfigurerna är intressanta, och fastän de flesta inte är alltför mångbottnade så rör det sig i alla fall om kul och lagom udda rollfigurer som hinner få en del nyanser. Mellan varven är det också tänkvärt, och det är intressant att filmen förutspått flera fenomen som nuförtiden är högaktuellt men som 1992 måste ha setts som science-fiction. Det finns också en del fyndiga och smarta beståndsdelar, och det märks att det funnits en tanke med filmen.

Tyvärr har Sneakers dock blivit lite för lång för sitt eget bästa, och 2 timmar 5 minuter är i saftigaste laget för en så pass enkel story. Därmed förekommer somliga lite för utdragna scener och scener som egentligen inte tillför något. Filmen hade nog vunnit på att kortas ner en smula. Det är också ganska förutsägbart, och det mesta som händer är ingen större konst att förutspå.

Det är också lite egendomligt att filmen håller sig på en minst sagt ojämn nivå vad gäller de tekniska och datamässiga aspekterna - en del som tas upp är minst sagt omöjligt eller orimligt, medan en del annat är mycket realistiskt och håller sig nära verkligheten. Det här var det säkerligen inte många som reagerade över 1992, men i dagens läge är situationen en annan. Jag tror dock inte att manusförfattarna haft en helt realistisk film i åtanke, så de logiska luckorna kan mycket väl vara avsiktliga. Men i och med hur långt utvecklingen gått under de senaste 20 åren får man ändå känslan av att Sneakers inte klarat tidens tand lika väl som om filmen handlat om vad som helst annat än datorer.

Fotot är enkelt men snyggt, och jag uppskattar att filmen - med undantag av en och annan uppenbart fejkad skärmbild - undvikit specialeffekter. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Robert Redford tillhör inte någon av mina favoritskådisar, men gör en stabil och bra rollprestation som Bishop. Mary McDonald och David Straithairn är bra, medan Sidney Poitier och till viss del även Dan Aykroyd bitvis balanserar på gränsen till överspel; men håller sig dock huvudsakligen på rätt sida av gränsen. River Phoenix är bra, även om han verkligen inte fick mycket att arbeta med i den här ganska platta rollen. Det här blev tyvärr en av hans sista filmer, och han avled året efter premiären. Ben Kingsley gör vad som går av den ytterst stereotypa rollen som Cosmo.

Sneakers är en underhållande och spännande film, som håller intresset vid liv trots många ologiska tekniska detaljer och manusluckor. Förmodligen upplevdes filmen mer märkvärdig 1992 än den gör idag, men det är fortfarande en fascinerande och intressant film som är väl värd att se. Kanske hade jag tyckt bättre om den om jag faktiskt hade sett den under 1990-talet, och därför haft nostalgiska känslor kring filmen, men för mig som sett filmen för första gången år 2013 stannar betyget på en ganska svag sjua. Men så länge man inte har så lätt att irritera sig över logiska luckor och trovärdighetsproblem, så är den ändå värd att se.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 1,85:1 och ljudet är i DTS-HD 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är ganska bra, åtminstone om man tar hänsyn till att filmen trots allt har 20 år på nacken. Men någon referensbild är det sannerligen inte, och det förekommer en del smuts och komprimeringsartefakter. Därför är jag osäker på hur mycket bättre bild Blu-Ray-utgåvan faktiskt har jämfört med DVD, men jag har inte tillgång till någon DVD-utgåva för att kunna jämföra. Filmen är textad på 23 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har ganska tunna kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder. Det blir dock inte lika illa som i en del andra fall i och med att texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, som gör att det nätt och jämnt går att läsa det mesta. Den svenska textningen håller en relativt hög klass, och jag har inte lyckats upptäcka översättningsfel eller grammatikfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än några minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen... Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men inte särskilt förvånansvärt för en så pass gammal film.

Recensionen skriven: 1 augusti 2013
Senast uppdaterad: 2 augusti 2013

Recensionen har lästs 3570 gånger av 2093 personer, sedan den 1 augusti 2013