Myran - Fredrik Myhr Anders - Anders Vestergård
Polischefen - Peter Schildt Warnebrings mamma - Irene Lindh
Örjan Levander - Dag Malmberg Hyresvärden Bosse - Anders Jansson
Colette - Paula McManus Jean-Pierre - Robin Keller
Professor Backman - Sten Elvström Hagman - Ralph Carlsson
Sjukhuschefen - Björn Granath Sanchez - Pelle Öhlund

De svenska regissörerna och manusförfattarna Johannes Stjärne Nilsson och Ola Simonsson har tillsammans gjort många framgångsrika kortfilmer genom åren, varav ett flertal vunnit priser. De har främst blivit kända genom den mångfaldigt prisbelönade kortfilmen Music for one apartment and six drummers 2001, som bl.a. vann en Guldbagge för bästa kortfilm. Nio år senare har den kortfilmen resulterat i regissörsduons första långfilm, där man utgått ifrån konceptet i kortfilmen och utifrån det skapat en långfilm. Filmen, som är ett svenskt-franskt samarbete, gick upp på svenska biografer på juldagen 2010 i relativt liten skala.

Sex trumslagare kommer till en svensk stad, och inleder sin plan på att revolutionära musikbranschen genom konserter där man spelar på mer eller mindre absurda musikinstrument (såsom människokroppar, kirugiska instrument eller grävmaskiner). Polisen Amadeus jobbar på terrorenheten, och försöker till varje pris att stoppa musikerna. Som enda tondöva personen i en i övrigt musikalisk familj hatar han nämligen musik...

Det här tillhör utan tvekan det mest originella och udda som världen någonsin skådat, och liknar inget man tidigare sett. Det är absolut en trevlig omväxling från andra svenska filmer, som ofta inte sticker ut nämnvärt. Idén är kul och fyndig, och konceptet är klart intressant.

Men tyvärr är originalitet inte samma sak som kvalitet, och jag blev inte särskilt imponerad över filmen som helhet. En del scener är absolut riktigt fyndiga och småroliga, och man märker av upphovsmännens påtagliga fantasi. Men det håller tyvärr inte som helhet, och den röda tråden är periodvis närmast obefintlig. Jag tycker om inledningen och mellan varven är det bra, men det har helt enkelt blivit alldeles för tunt. Det händer nästan ingenting, och filmen kan närmast beskrivas som en samling löst sammansatta sketcher.

Det hade inte varit något stort problem om det verkligen vore roligt, men problemet är att det inte är det. Jag skrattade en enda gång under hela filmen, och annars gick det aldrig längre än till försiktiga leenden. Det är bitvis småroligt och hela tiden originellt, men särskilt kul blir det aldrig.

Tempot blir också lidande, och medan det inledningsvis var ganska kul blev det efter ett tag både segt och tråkigt, i takt med att storyn blir alltmer skruvad. Det blir heller inte bättre av att man inte kan känna något för någon av rollfigurerna, och såväl protagonister som antagonister framstår alltför ofta som spritt språngande galna. Därför blir filmen ganska oengagerande, och alltför ofta känns det rentav löjeväckande.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte ut. Tyvärr gör inte musiken det heller, som alltför ofta lämnar en hel del övrigt att önska. Det känns uppenbart att målsättningen främst varit att hitta på absurda musikinstrument, och inte att bry sig om musikens kvalitet i sig. Skådespelarinsatserna är också ojämna, och Bengt Nilsson övertygar inte nämnvärt som polisen Amadeus. Han gör ett ganska torrt och opersonligt intryck, och känns inte alls äkta. Resten av ensemblen är bättre, men den enda jag blev imponerad av var Sanna Persson.

Sound of Noise kan närmast beskrivas som en typisk konstfilm, och därmed kommer den inte att passa alla. Det är originellt, bitvis kul och skruvat; men tyvärr också alldeles för tunt och överlag ganska tråkigt. Jag anser att filmen är nätt och jämnt godkänd och kan vara värd att se, men heller ingen förlust om man helt avstår från. Att se den på bio måste i alla fall vara att kasta pengarna i sjön, åtminstone så länge man inte verkligen uppskattar smala och udda konstfilmer. Jag anser dock att originalitet trots allt ska premieras, och därför ger jag filmen en fyra i betyg fastän storyn som sådan inte hade förtjänat ett så högt betyg.

Recensionen skriven: 20 januari 2011
Senast uppdaterad: 20 januari 2011

Recensionen har lästs 3732 gånger av 2028 personer, sedan den 20 januari 2011