Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Jared/Simon - Freddie Highmore Mallory - Sarah Bolger
Helen - Mary-Louise Parker Richard - Andrew McCarthy
Mulgarath - Nick Nolte Thimbletack - Martin Short
Lucinda Spiderwick - Joan Plowright Arthur Spiderwick - David Strathairn
Hogsqueal - Seth Rogen

Den amerikanska författarinnan Holly Black och illustratören Tony DiTerlizzi har blivit mest kända för den femdelade barnbokserien The Spiderwick Chronicles; relativt okända i Sverige. Dessa fem böcker har nu blivit till en gemensam film, som regisserats av Mark Waters, som blivit mest känd för Mean Girls och nyfilmatiseringen av Freaky Friday. Familjen Grace, bestående av tvillingbröderna Jared och Simon, storasyster Mallory och deras mamma Helen, flyttar in i ett ensligt gammalt hus i en småstad efter att föräldrarna separerat. Jared tycker inte alls om detta - han är aggressiv, och vill inte alls flytta ifrån sin perfekta pappa i storstaden, och tar ut ilskan på mamma Helen. Simon och Mallory har bättre vant sig vid situationen. Deras nya hus har tillhört deras gammelfarfar Arthur Spiderwick, som försvunnit under mystiska omständigheter för 80 år sedan, och huset har stått orört sedan hans dotter Lucinda blivit inlagd på psyket sedan hon berättat för alla att hennes pappa blivit kidnappad av älvor. I en gammal koffert på vinden hittar Jared en gammal bok som Arthur skrivit, och som förseglats med lås. På boken finns en lapp ditsatt, där det varnas att man absolut inte får öppna och läsa boken. Men Jared kan inte motstå frestelsen, utan öppnar boken. Det borde han inte ha gjort... I boken beskrivs en värld av övernaturliga fenomen, som troll, älvor och jättar, Det visar sig att den onda jätten Mulgarath vill få tag i boken till varje pris, och tillsammans med sina troll har de omringat hela huset. Med boken kan Mulgarath komma åt alla trollformler, och kan använda dessa för att döda alla i huset. Instängda inser de att enda räddningen är att försöka komma till Lucinda på psyket, för att be henne om hjälp, men det är långt ifrån riskfritt...

Låt mig först påpeka att jag inte läst någon av böckerna, och kan därför inte uttala mig om skillnaderna däremellan. Men med en total längd på 672 sidor för de fem böckerna är det nog rimligt att anta att en hel del måste ha tagits bort för att få ner det hela till en enda film. Det första man slås av är att Tony DiTerlizzi och Holly Black måste ha haft en makalös fantasi, för det är minsann inte lite många underliga väsen som de kommit på. Fantasifullt är bara förnamnet. Spiderwick har ändå blivit en riktigt bra film, och trots den minst sagt orealistiska grundstoryn känns det för det mesta ändå ganska trovärdigt, och filmen engagerar och berör från första stund. Det är lätt att leva sig in i handlingen, och filmen hinner med att vara både spännande, smårolig och lite gripande. Böckerna är avsedda för barn, men det syns att producenterna gjort sitt bästa att bredda målgruppen så mycket som möjligt. Filmen fungerar därför riktigt väl för de flesta åldrar. Det är dock en riktigt spännande och periodvis ganska våldsam film, så den 11-årsgräns filmen hade på bio i Sverige är fullt förståelig och rimlig. Trots det fungerar det ändå hyfsat för barn, men här i Sverige är det förmodligen fler ungdomar än barn som uppskattar den. Filmen har imponerande foto, och specialeffekterna är förstklassiga. Det ser riktigt verkligt ut, och ibland är det nästan så man börjar tro att trollen och jättarna finns på riktigt. Det är imponerande att regissören Mark Waters till största delen undvikit den alltför vanliga fällan att helt glömma bort manuset och karaktärerna när man börjar gotta sig i häftiga effekter, och till stor del har man hittat precis rätt balans. Mot slutet blir det dock lite för mycket av det goda, då det börjar spåra ur med alltför många övernaturliga väsen och lite för skruvad handling. Kanske är detta ett avsiktligt grepp, för att försöka dölja att handlingen är i tunnaste laget, men det borde ha gått att få till mer handling istället för de actionsekvenser som utgör merparten av filmens sista halvtimme. Då det blir mer och mer farligt och trollen och andra väsen får allt större utrymme, så sjunker tyvärr trovärdigheten kraftigt. Det blir helt enkelt lite för mycket, och filmen hade absolut vunnit på att tona ner den sista halvtimmen, och istället hålla samma lämpliga nivå som resten av filmen. Det är också tämligen förutsägbart, och några större överraskningar väntar inte. Det syns också att filmmakarna, och troligen även romanförfattarna, sneglat lite på bland annat Harry Potter och Narnia-filmerna, och därför är Spiderwick både visuellt och storymässigt lite lik dessa filmer. Men dessbättre gör det inte så mycket, utan det är ändå en intressant och fängslande film. Skådespelarinsatserna är bra, och Freddie Highmore gör en dubbelroll där han spelar båda bröderna Jared och Simon. Det är imponerande gjort, och jag hade aldrig kunnat drömma om att det var samma skådis för dessa båda roller. Överlag spelar han bra, men som Jared har han ibland en tendens att spela över lite. Som Simon spelar han mer naturligt och trovärdigt, vilket gör att man kan misstänka att problemet åtminstone delvis ligger på regin hellre än på Freddie själv. Den 17-åriga irländska skådespelerskan Sarah Bolger är lysande som Mallory, och spelar starkt och trovärdigt. Trots att hon kommer från Irland lyckas hon också att tala med en fullt realistisk amerikansk accent, som åtminstone lurade undertecknad. Jag ser fram emot att se vad hon kan åstadkomma i framtiden. Dessutom är Mary-Louise Parker, mest känd som Nancy i TV-serien Weeds, bra som mamma Helen. Filmen är ovanlig såtillvida att det är relativt få skådisar som medverkar, för att istället ge mer utrymme åt övernaturliga väsen av olika slag. Det kan vara en fördel för att det ska bli mindre rörigt och lättare att hänga med, men samtidigt får vi inte veta tillräckligt mycket om alla övernaturliga väsen för att till fullo kunna engageras i allting. Det blir helt enkelt lite för endimensionellt och intetsägande. Men överlag är det ändå de positiva aspekterna som väger över, och Spiderwick är helt enkelt en välgjord och intressant film, med imponerande specialeffekter, makalösa fantasifulla händelser och intressanta rollfigurer som det är ganska lätt att identifiera sig med. Därför är det ingen tvekan om att filmen är och förblir sevärd för de allra flesta åldrar, åtminstone så länge man inte tycker direkt illa om fantasygenren.

Trots att Spiderwick i hemlandet huvudsakligen haft barn och familjer som målgrupp, så har filmen aldrig dubbats till svenska. På både bio och DVD återges den enbart i textad originalversion. Det är lite märkligt, i och med att filmen har ungefär samma målgrupp som exempelvis Narnia- och Harry Potter-filmerna, som samtliga har försetts med svensk dubb till DVD-utgåvorna. Dubbning av spelfilmer är visserligen långt ifrån oproblematiskt, men det hade ändå varit önskvärt för att även barn ska få en chans att se filmen. På DVD finns trots allt ingen nackdel med svenska dubbningar, på samma sätt som på bio, under förutsättning att svensktextad originalversion också finns att tillgå. Det är tråkigt att Paramount inte kunnat satsa lite mer på barnfamiljer, genom att beställa dubbning av filmen till svenska.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och större fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns en holländsk dubbning. Både bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt holländska och engelska. Tyvärr finns ingen textning för hörselskadade alls, inte ens på engelska vilket Paramount annars brukar ha. Den svenska texten håller bra kvalitet, och även om enstaka uttryck verkar onaturliga så har jag inte kunnat hitta några översättningsfel. Tyvärr har det dock blivit något fel med texten, så att den under vissa delar av filmen är osynkad mot bilden och ibland försvinner helt för några repliker. Problemet är inte konstant, utan kommer och går. Exakt hur detta kunnat hända vet jag inte, men det är ganska irriterande. Texten är lagom stor och lättläst. DVD-skivan inleds med distributörsjingel på 25 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi. Därefter visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Det visas därefter flera trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Därefter kommer huvudmenyn, som är stilren och effektfull, men tyvärr bara finns på engelska. Ett irritationsmoment är att det av någon outgrundlig anledning inte går att byta textningsspår, eller stänga av textningen, medan filmen pågår. För att byta text måste man därför gå tillbaka till huvudmenyn, byta text och sen starta om filmen. Varför man valt att använda DVD-standardens möjlighet till användarförbud (så kallade UOP, User Operations Prohibitions) förstår jag ärligt talat inte.

Som extramaterial återfinns bl.a. ett par s.k. featurettes, d.v.s. minidokumentärer. Den första kallas "Spiderwick: It's All True!" och räcker 7 minuter. Där kommer regissören Mark Waters att guida oss till den sagovärld som filmen behandlar, och presenterar varelserna på ett lite närmare sätt än i filmen. Det tillför inte så mycket, men kan vara värdefullt då den går in mer på djupet kring varelserna än vad filmen gör. Nästa inslag handlar om idén bakom böckerna, och räcker nio minuter. Den består huvudsakligen av intervjuer med författarna Holly Black och Tony DiTerlizzi, som berättar om hur allting blev till. Ganska intressant. Därefter finns ett uppslagsverk kallat "Arthur Spiderwick's Field Guide", där man kan läsa skriftlig information om de övernaturliga väsen som filmen tar upp. Ganska tråkig läsning, och förmodligen är det bara de mest inbitna fanatikerna som har någon större glädje över det. Dock uppskattar jag funktionen att på varje sida kunna se utdrag ur filmen där varelserna ifråga förekommer. Slutligen finns även en kombination av detta uppslagsverk med filmen - man kan helt enkelt välja att se filmen, och då och då bli avbruten av skriftlig information om de varelser som det handlar om. Det är ett kul koncept, men i Sverige försvinner tyvärr största delen med det då det inte går att få någon textning när man ser filmen i det läget. Av filmens främsta målgrupp är det antagligen ganska få som kan engelska tillräckligt väl för att klara av att se hela filmen utan text. Där tar det roliga slut, och tyvärr finns ingen bakom kulisserna-dokumentär över hur själva filmen gjorts, vilket jag hade uppskattat. Såvitt jag kunnat läsa mig till, så är extramaterialet likvärdigt med de 1-discutgåvor som släppts i de flesta länder. I USA har det dock även släppts en 2-discutgåva, med betydligt mer extramaterial, som av någon anledning inte släppts här. Tyvärr finns ingen svensk text på extramaterialet, men däremot finns engelsk text på allting - inte perfekt, men betydligt bättre än ingen text alls i alla fall.

Recensionen skriven: 12 december 2008
Senast uppdaterad: 13 december 2008

Recensionen har lästs 6790 gånger av 3937 personer, sedan den 12 december 2008