Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Vincenzo Natali, Antoinette Terry Bryant & Doug Taylor
Svensk distributör: PAN Vision AB
Elsa Kast - Sarah Polley Clive Nicoli - Adrien Brody
Dren som barn - Abigail Chu Dren som äldre - Delphine Chanéac
Joan Chorot - Simona Maicanescu William Barlow - David Hewlett
Gavin Nicoli - Brandon McGibbon

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Vincenzo Natali började sin karriär på den kanadensiska animationsstudion Nelvana, och jobbade där i många år som storyboardartist och animatör. Som regissör och författare har han därefter främst fokuserat på lite smalare filmer, som ingen har fått någon bredare distribution. Han blev kritikerrosad för den kanadensiska filmen Cube, och har sedan dess fortsatt att bo och arbeta i Kanada. Hans senaste film är den fransk-kanadensiska samproduktionen Splice, som dessutom har producerats av den mexikanska filmmakaren Guillermo del Toro. Filmen, som är den första av Vincenzos filmer som fått en bredare distribution i USA, har marknadsförts som en science-fictionrysare trots att det egentligen inte är det.

Clive Nicoli och Elsa Kast är ett par både privat och i arbetslivet. De har varit sambor i sju år, och är även framstående forskare inom det kontroversiella området genforskning. Nu har de lyckats skapa en helt ny livsform genom att korsa olika djur, och de båda varelserna Fred och Ginger har potential att kunna bota många sjukdomar bland djur. Men nu vill Clive och framförallt Elsa gå steget längre, och blanda mänskligt DNA med djur. På så sätt skulle man kunna skapa en varelse som med sina proteiner kan bota såväl diabetes och cancer som Alzheimers sjukdom, och det anser framförallt Elsa är viktigare än de moraliska betänkligheterna (eller som Elsa så fint uttrycker det: "Det är inte olagligt med kloning så länge det inte är helt och hållet mänskligt"). Men deras chefer är inte beredda att gå så långt, och därför bestämmer sig paret för att fortsätta på egen hand. Deras människo/djur-hybrid som de kallar för Dren växer snabbt, och har snart blivit en fullvuxen människoliknande varelse. Men varelsen måste hemlighållas från både de andra på företaget och omgivningen, och snart börjar deras kreation också att få nya sidor...

Jag hade mina farhågor inför Splice, då konceptet onekligen är minst sagt annorlunda. Men det visade sig vara en riktigt bra och fascinerande film. Grundstoryn är intressant, och filmen tar upp en del tänkvärda ämnen på ett fint sätt. Det är udda och smått absurt, men är hela tiden engagerande och mitt intresse hålls faktiskt vid liv hela tiden.

Att döma av ämnet och beskrivningen är det lätt att tro att det skulle röra sig om en skräckfilm i stil med Species, och kanske är det genom den missvisande marknadsföringen som filmen inte blivit någon stor succé. För det här är nämligen huvudsakligen ett ganska djupt och tänkvärt drama, som presenterar grundkonflikten i sakta mak och fortsätter i relativt stillsamt tempo hela tiden. Det händer kanske inte så jättemycket under filmens gång, men tillräckligt för att jag ska förbli fascinerad. Under filmens första dryga timme är det ett ganska renodlat drama, om än med vissa obehagliga thrillerinslag då filmen blir lite spännande. Det är först mot slutet som det blir riktigt otäckt och obehagligt, så om man förväntar sig en traditionell skräckfilm lär man bli besviken.

Ser man Splice som ett mer djupsint drama fungerar den mycket bättre, för det här är en tänkvärd film som tar upp många intressanta frågor kring etik, moral och vetenskap. Det är mycket att fundera över, och trots sin extrema handling som sannolikt inte lär hända i verkligheten i första taget känns filmen ändå hyfsat trovärdig. En del scener är riktigt känslosamma och gripande, medan andra är obehagliga.

Rollfigurerna är också förvånansvärt mångbottnade, där både Elsa och Clive känns trovärdiga och mänskliga. Båda två begår misstag och känns mänskliga, och då kan man acceptera att de fåtalet birollerna förblir tämligen endimensionella. Ibland beter sig dock rollfigurerna något ologiskt gentemot tidigare beteende, och i synnerhet stör jag mig på en scen då Clive beter sig minst sagt dumt och ologiskt.

Men det största problemet med Splice är slutet, då filmen har en tendens att spåra ur under de sista 20 minuterna och förvandlas snabbt till en klichéfylld B-skräckfilm. Då uppstår en del logiska luckor och storyn börjar kännas ganska sjuk. Kanske har regissören tvingats göra det här slutet för att tillfredsställa den publik som förväntar sig en otäck skräckfilm, för det skär sig lite mot filmens fram tills dess ganska realistiska och djupa stil. Tyvärr dras helhetsintrycket ner en del av de sista 20 minuterna, för tills dess är det en riktigt bra och tänkvärd film.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del snygga bildkompositioner och ett starkt bildspråk. Specialeffekterna ser också förvånansvärt realistiska ut, och det är imponerande att man lyckats att klara sig med en relativt lindrig budget då det förekommer datoranimation och specialeffekter i var och varannan scen, som dessutom övertygar nästan fullt ut. Det gäller framförallt Dren, som ser imponerande äkta ut i sin halvmänskliga stil. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och både Adrien Brody och Sarah Polley är utmärkta i de båda huvudrollerna. Jag blev också imponerad av nykomlingen Delphine Chanéac, som med viss datormanipulation spelar "skapelsen" Dren och ger en förvånansvärt äkta och livfull rolltolkning. Abigail Chu är också bra som den yngre versionen av Dren, och alla i den lilla rollbesättningen (totalt 7 skådespelare i hela filmen) spelar bra.

Splice är en udda och intressant film, som kanske inte kommer att tilltala de stora massorna. För det här är inte i första hand en science-fictionrysare som man lätt kan tro, utan istället ett djupt och lågmält kammardrama med få miljöer och ett litet persongalleri. Långt ifrån alla kommer att uppskatta den, men jag blev faktiskt riktigt imponerad över Splice och det är en film jag sent kommer att glömma. Manuset hade dock kunnat finslipas lite mer och framförallt drar slutet ner helhetsintrycket en hel del, men fram tills dess är det en mycket intressant och djup film. Jag nöjer mig med en sjua i betyg, men filmen hade sannolikt fått ett högre betyg än så om man valt ett mer trovärdigt och lågmält slut.

Det finns två olika redigeringar/klippningar av Splice; en gjord i Frankrike och en gjord i Kanada. Skillnaden mellan de båda versionerna är minimal och det är uppskattningsvis mindre än en minut som skiljer mellan dem, men i England, USA och Kanada är det en något nedklippt version som släppts. Det är värt att notera att vi i Sverige får den längre franska versionen, som bl.a. innehåller några repliker som saknas i den kanadensiska. DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade och heller ingen engelsk text. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan vi direkt kommer till huvudmenyn som är stilren och engelskspråkig.

Trots att inget nämns på omslaget finns faktiskt en hel del extramaterial; närmare bestämt i ungefär en timme. Det första är en 32 minuter lång dokumentär vid namn "A Director's Playground" som fokuserar på regissören och regin av filmen. Det andra inslaget är en snarlik dokumentär på en halvtimme med det enkla namnet "Behind the Scenes", som fokuserar på helheten av produktionen av filmen. Båda två är intressanta och tar upp en hel del matnyttigt, även om jag kan tycka att båda två pågått lite för länge och där inte allt är intressant. Jag hade gärna sett en något nedkortad version, för att titta på extramaterial i över en timme kan snabbt bli något tjatigt. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer, som är precis så spännande som det låter. Men överlag känns extramaterialet heltäckande och intressant, och det är förvånansvärt mycket för att vara en så pass okänd film som dessutom inte visats på bio i Sverige. Tyvärr finns ingen textning alls på extramaterialet, utan allting återges på engelska utan text vilket kan ställa till med en del problem.

Recensionen skriven: 12 april 2011
Senast uppdaterad: 13 april 2011

Recensionen har lästs 3674 gånger av 2048 personer, sedan den 12 april 2011