Evelyn - Kathy Bates Ninny - Jessica Tandy
Sipsey - Cicely Tyson Buddy - Chris O'Donnell
Ed - Gailard Sartain Smokey - Timothy Scott
Big George - Stan Shaw Frank Bennett - Nick Searcy
Eva Bates - Grace Zabriskie Pastor Scroggins - Richard Riehle
Grady Kilgore - Gary Basaraba Sheriff Curtis Smoote - Raynor Scheine

Den amerikanska regissören och producenten Jon Avnet har på senare år blivit känd genom filmer som Righteous Kill och som drivkraften bakom TV-serierna The Starter Wife och Boomtown. Det är emellertid genom hans långfilmsdebut som han blivit mest känd, 1991 års klassiker Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café. Filmen bygger på en roman av den öppet lesbiska människorättsaktivisten och forna skådespelerskan Fannie Flagg, som under 1980-talet bytte yrke och blev författare. Hennes mest kända bok blev just Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café från 1987, men boken släpptes inte i Sverige förrän efter att filmen haft premiär. Efter många år har den nu äntligen släppts på DVD i Sverige, men nu under den lite kortare titeln Stekta gröna tomater. Det är en förståelig titeländring, då filmen vad jag kan minnas alltid kallats för just denna kortare titel i folkmun. I ramberättelsen som gissningsvis utspelas omkring nutid (d.v.s. 1991) får vi lära känna Evelyn Couch, en medelålders kvinna som lever i ett inte alltför passionerat äktenskap med Ed, och själv vet hon inte längre vad hon ska ta sig till. På ett besök på hennes mosters ålderdomshem stöter hon i väntsalen på den 82-åriga kvinnan Ninny. Det är en mycket pratglad gammal dam, och hon drar sig inte för att berätta gamla minnen från 1920-talets Alabama. Där var de unga kvinnorna Idgie och Ruth bästa vänner, som efter att ha räddat Ruth undan en våldsam man tillsammans startade ett kafé där de bl.a. serverade stekta gröna tomater. De betedde sig inte riktigt som kvinnor bör bete sig enligt den tidens mått mätt, och det var heller inte alla som tyckte om det faktum att de inte drog sig för att både servera och umgås med mörkhyade människor. Men efter en mystisk natt försvinner Ruths f.d. man spårlöst, och Idgie anklagas för mord...

Trots att Stekta gröna tomater blev en succé vid den svenska biopremiären 1992 har den därefter levt lite i skymundan, och har förutom en del TV-visningar inte funnits att tillgå annat än VHS-utgåvor från första halvan av 1990-talet. Därför är det glädjande att filmen nu äntligen släppts på DVD, och jag måste medge att jag inte sett filmen tidigare. Det är knappast förvånande att många klassiska filmer från tidigt 1990-tal eller tidigare inte har klarat tidens tand alltför väl, och därför var det med blandade känslor jag satte mig ner för att se Stekta gröna tomater. Men det visade sig snabbt att mina farhågor var ogrundande, för den här filmen håller alldeles utmärkt än idag. Det är en intressant och tidlös historia, som än idag fascinerar och engagerar. Filmer med ramberättelser och händelser som utspelas i olika tidsperioder har ofta en tendens att bli röriga, men det är en fälla som Stekta gröna tomater skickligt undviker. Rollfigurerna i den nutida historien är få och kontrasterna mot tillbakablickarna är stora, och därför blir det aldrig rörigt utan är enkelt att hänga med. I början tyckte jag att ramberättelsen skar sig lite mot tillbakablickarna, och inte hade något större samband mellan varandra. Men dessbättre blir det bättre efter ett tag, då ramberättelsen utvecklas mer och parallellerna med händelserna under 1920-talet blir allt fler. Det är en lågmäld och stillsam film, med ett relativt långsamt tempo. Det var säkert inte många som reagerade på det 1991, men i dagens läge är det förståeligt att den kan upplevas som seg. Men å andra sidan är det här en story som passar i ett lugnt tempo, och förutom några partier i början upplevde jag aldrig filmen som särskilt seg. Filmen utspelas under en lång tidsperiod på ganska många år, och därför känns den ganska långa speltiden på dryga två timmar som berättigad. Trots en del tidshopp blir det aldrig rörigt eller svårfattligt, utan filmen förblir hela tiden engagerande och bitvis även gripande. Det är en charmig och trevlig film, som huvudsakligen är ett drama men där den ganska allvarliga historien hela tiden lättas upp av rikliga mängder humor. Det är visserligen inte så ofta som man skrattar högt, men leendena kommer desto oftare. Ännu mer humor hade inte skadat, men behövs egentligen inte i filmen.

Det är en omfattande historia, där manuset tar upp en lång rad viktiga ämnen och händelser, och det finns absolut bra budskap. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att manusförfattarna och regissören varit lite väl fega, då i synnerhet ett område förändrats kraftigt gentemot boken. I den litterära förlagan var Ruth och Idgie ett kärlekspar och lesbiska, men de aspekterna har kraftigt tonats ner till filmen och stannar vid försiktiga antydningar. Visserligen var attityden mot homosexuella en annan 1991 än idag, men trots allt finns det äldre filmer som tagit upp ämnet, och när den kritikerrosade boken vågade ta upp ämnet så öppet så känns det lite fegt att ta bort det till filmen. Det förtar egentligen inte mycket av helhetsintrycket av filmen, men är ändå lite tråkigt. Stekta gröna tomater är en välgjord film, med en relativt unik visuell stil och snyggt foto. Bildspråket är effektivt, men jag är lite tveksam till scenografin då en del aspekter av bilden under 1920- och 1930-talet inte riktigt känns tillräckligt gammaldags ut. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Mary-Louise Parker (i dagens läge mest känd genom TV-serien Weeds), Mary Stuart Masterson, Kathy Bates och Jessica Tandy (Oscarsnominerad för bästa kvinnliga biroll för denna film) är lysande och spelar övertygande och trovärdigt. Jag tycker dock att Mary Stuart Masterson är snäppet vassare än de övriga, och det är beklagligt att hon inte fått så många filmroller efter denna som hon så väl förtjänar. Även övriga skådespelare är bra, även om Nick Searcy som Ruths make Frank spelar lite väl stereotypt och inte helt lyckas att väcka liv i den ganska platta karaktären. Men även fast Stekta gröna tomater kanske hade vunnit av att kortas ner en smula, och jag även tror att den hade blivit bättre om den hållit sig lite närmare romanen, så är det utan tvekan en mycket bra film som håller utmärkt än idag. Det är en både trevlig, gripande och smårolig film, som tar upp viktiga ämnen på ett bra sätt. Därför kan jag utan att tveka rekommendera filmen för de allra flesta.

DVD-utgåvan kommer i ett udda digipack-fodral med ett papphölje som innehåller en öppningsbar "bok" med en DVD-skiva. Det är ganska snyggt, och tar också upp lite mindre plats än ett vanligt DVD-fodral. Bilden återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och bildkvaliteten är ganska bra även om svärtan delvis lämnar en del övrigt att önska och det också finns en del repor och andra bildstörningar. Det borde gå att få bättre bild genom mer omfattande restaurering, men trots allt är det förståeligt att en film från 1991 inte kan uppnå modern kvalitet. Ljudet finns enligt i 2-kanalig stereo, vilket är ursprungsformatet som filmen spelades in i. Ljudet är rent och fint, även fast det inte finns mycket till stereo- eller djupkänsla i ljudbilden. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text eller textning för hörselskadade. Texten är mycket liten och svårläst, och om man inte har en riktigt stor TV blir det ofta svårt att läsa vad som står. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av en distributörsjingel och varningstexter på valt språk. Därefter visas huvudmenyn, som är stillastående och stilren, men som tyvärr bara finns på engelska.

Som extramaterial finns intervjuer med några av skådespelarna, som ser ut att vara inspelade i samband med filmens urpremiär och räcker i ett par minuter per person. Det är bitvis ganska intressant, men ibland blir det lite störande att frågorna klippts bort och dessutom är det lite för kortfattat. Därefter finns ett inslag till minne av Jessica Tandy, som är den enda av skådespelarna som inte längre är i livet. Det är en vacker tanke, men tyvärr lämnar genomförandet en hel del övrigt att önska. Inslaget består nämligen bara av rullande titlar och årtal för filmer som Jessica medverkat i blandat med stillbilder, ackompanjerat av stillsam instrumental musik. Något lite mer än så borde man faktiskt kunna åstadkomma för att minnas Jessica Tandy, och de som inte känner till henne nämnvärt innan får inte särskilt mycket kött på benen av det här tråkiga inslaget. Därefter återfinns en featurette (minidokumentär) på fyra minuter som producerats som marknadsföring av filmen, och består av utdrag ur nyss nämnda intervjuer samt en kort intervju med regissören Jon Avnet, varvat med scener från filmen och korta bilder från inspelningen. Det är ganska intressant, men går inte alls tillräckligt in på djupet. Det finns även en ursprunglig biotrailer för filmen. Det brukar inte tillföra särskilt mycket, men vid så här pass gamla filmer blir det faktiskt lite intressant att se hur filmen marknadsfördes på den tiden. Slutligen finns det på menyn även en teaser, men åtminstone på mitt exemplar var det i själva verket samma inslag som featuretten. Jag vet ärligt talat inte om det är avsiktligt eller om det blivit något fel. Där tar det roliga slut, men även fast det här hade klassats som ganska lite med dagens mått mätt, så får det ändå ses som fullt godkänt för en film från 1991. Trots allt var det här långt innan DVD-mediet var pätänkt, och därför är det förståeligt att det troligen inte bevarats mycket material från filmen. Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls, utan återges endast på engelska.

Recensionen skriven: 12 juli 2009
Senast uppdaterad: 13 juli 2009

Recensionen har lästs 4995 gånger av 2970 personer, sedan den 12 juli 2009