Svensk distributör: Sony Pictures Releasing Sweden AB
Brennan - Will Ferrell Dale - John C. Reilly
Nancy - Mary Steenburgen Robert - Richard Jenkins
Derek - Adam Scott Alice - Kathryn Hahn
Tiffany - Elizabeth Yozamp Tommy - Lurie Poston
Denise - Andrea Savage Chris Gardoki - Logan Manus

De båda komikerna Adam McKay och Will Ferrell har tillsammans legat bakom filmer som Talladega Nights och Anchorman, även om den sistnämnda är mer känd som skådis i en lång rad filmer och den förstnämnda ursprungligen blev känd från Saturday Night Live. Tillsammans med smått legendariska Judd Apatow, mannen bakom TV-serier som Nollor och nördar och filmer som Supersugen och På smällen, som producent har de nu ännu en gång gett sig in i komedigenren. Den här gången heter resultatet Step Brothers, och män har sällan porträtterats så omogna som här. Här handlar det om två män, som trots att båda är omkring 40-årsåldern, fortfarande bor med sina föräldrar och har inte utvecklats mycket sedan tonåren. Brennan Huff är 39 år, och bor med sin frånskilda mamma. Dale Doback är 40 år, och har hela livet bott med sin pappa, som är läkare och numera änkling. Båda är arbetslösa, då de av förståeliga skäl aldrig lyckas behålla något jobb, och snyltar på sina föräldrar. Men saker och ting förändras när deras respektive föräldrar, Nancy och Robert, träffas på en konferens och blir blixtförälskade. De gifter sig nästan omedelbart, och flyttar ihop i Roberts villa. Det innebär att Brennan och Dale plötsligt blir styvbröder, och tvingas dela rum i huset. Det blir långt ifrån problemfritt, då båda har stora svårigheter att komma sams. Till sist inser Nancy och Robert att det är ohållbart att hantera 40-åringar som om de fortfarande vore i tonåren, och gör allt de kan för att få deras söner att skaffa jobb och flytta hemifrån.

I likhet med de flesta andra filmer från Judd Apatows produktionsbolag Apatow Productions, rör det sig om överdriven "tokhumor", där trovärdigheten sjunker till botten vid ett relativt tidigt skede. Men där slutar tyvärr likheterna med Judd Apatows filmer, för tyvärr märks det här väldigt tydligt att han "bara" är producent. Storyn är tunn, och egentligen händer inte alltför mycket under filmens gång. Adam McKays förflutna med Saturday Night Live blir snabbt uppenbar, då filmen till stor del kan beskrivas som en mängd sketcher som vävts ihop av en mycket tunn ram. Det gör också att karaktärsutveckling och personbeskrivningar får komma i andra hand, till förmån för diverse komiska och överdrivna situationer. I synnerhet birollerna är väldigt endimensionella, och det är egentligen bara de två huvudrollerna som man får lära känna någorlunda väl. Det hade inte nödvändigtvis behövt vara någon större nackdel, om bara filmen istället vore väldigt rolig, men tyvärr är så inte fallet. Visst är många situationer småroliga, och jag skrattade då och då. Men minst lika många skämt missar målet och känns snarare osmakliga och poänglösa. En stor del känns också som slag under bältet. Det blir aldrig jätteroligt och de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro, och längre än till småskratt går det aldrig. Av en ren komedi borde man verkligen kunna kräva mer än så. Alltför originell är filmen heller inte, och många av idéerna verkar ha lånats från diverse andra filmer. Men värdelös är den absolut inte. Skådespelarinsatserna är överlag bra, även om både Will Ferrell och John C. Reilly periodvis har en tendens att spela över, ibland ganska kraftigt. Då tycker jag bättre om Kathryn Hahn (mest känd som Lily i TV-serien Jordan rättsläkare), Adam Scott och Andrea Savage som Alice, Brennans bror Derek respektive terapeuten Alice; som gör lite mer återhållsamma fast ändå imponerande roller. Bitvis är Step Brothers också ganska underhållande och smårolig, varför den trots allt blir sevärd. Men jag hade verkligen väntat mig mer av Adam McKay, Will Ferrell och Judd Apatow, och ibland kan man undra om manusförfattarna fortfarande är i 10-årsåldern - mycket mognare än så blir det nämligen sällan... När den släpps på DVD kan det trots allt vara värt att hyra den, men åtminstone undertecknad skulle inte vilja kosta på biobiljetter på den här filmen.

Recensionen skriven: 3 oktober 2008
Senast uppdaterad: 3 oktober 2008

Recensionen har lästs 4063 gånger av 2199 personer, sedan den 3 oktober 2008