Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
John May - Eddie Marsan Mr. Pratchett (chefen) - Andrew Buchan
Kelly Stoke - Joanne Froggatt Mary - Karen Drury
Jumbo - Ciaran McIntyre Lucy (Marys dotter) - Hebe Beardsall
Shakthi - Neil D'Souza Miss Pilger - Deborah Frances-White
Bårhusföreståndaren - Bronson Webb Garry - Wayne Foskett

John May är en medelålders kommuntjänsteman som jobbat de senaste 22 åren på en kommun i London; ansvarig för att ta hand om och begrava avlidna personer utan kända anhöriga. Han lägger ner oerhört mycket tid och energi på sitt jobb (garanterat mer än någon annan kommuntjänsteman skulle ha gjort), vilket i hans fall innefattar att söka efter anhöriga över hela världen, arrangera begravningar, välja musik och skriva prästens tal samt vanligtvis även vara ensam gäst på begravningen. Själv är han lika ensam som de dödsoffer han begraver, och lever ett ensamt liv helt utan familj, släkt eller vänner. Men en dag får John ett uppdrag att ha hand om ett dödsoffer i en lägenhet i samma byggnad som han själv bor; en man med en tillvaro och liv inte helt olikt hans eget. Och till råga på allt får han sparken av kommunen, för att ha lagt ner för lång tid på varje "fall"...

Still Life är en originell och nyskapande film, som lyckas att åstadkomma någonting nytt av ett bekant upplägg. Det är en ovanlig premiss och en fascinerande historia. Det är kanske inget storslaget mästerverk, men i all sin enkelhet är det också en riktigt lyckad film. Det är engagerande och berörande, och man dras in i handlingen på en gång. Det är lätt att känna för John, och det har blivit en djupsint och mångfacetterad film; långt ifrån den svartvita stil som annars är så vanlig nuförtiden.

Filmen tar upp intressanta ämnen och ställer viktiga frågor, men utan givna svar. Det är tänkvärt, nyanserat och mycket trovärdigt. Det här är en avskalad och lågmäld film; berörande utan att någonsin upplevas översentimental. Det är mörkt och deprimerande, men samtidigt finns en gnutta humor som hjälper till att lätta upp den annars så tunga och mörka stämningen. Men trots den tunga stilen är det en fin och vacker film, som har en utmärkt stämning och imponerande närvaro. Därför är det svårt att inte bli betagen av denna lilla pärla.

Samtidigt är storyn dock enkel och i tunnaste laget, och därför blir handlingen också ganska ensidig. Uberto Pasolini har utan tvekan gjort ett bra jobb med att väva in så mycket som möjligt i denna enkla historia, men periodvis blir det ändå lite för tunt och manuset lite för repetitivt. Det förekommer också några onödigt övertydliga inslag; framförallt när det gäller John May som person och i synnerhet vid kontrasten med hans efterträdare på kommunen. Poängen framstår vid ett tidigt skede, så att sen försöka åskådliggöra samma poäng i nästan varenda scen kan kännas lite onödigt.

På gott och ont har John May själv heller inte blivit någon särskilt mångbottnad rollfigur, och vi får veta lite om honom som person och absolut ingenting om hans bakgrund. Han är ensam, närmast pedantisk och överdrivet ambitiös när det gäller sitt jobb; men mycket mer än så får vi inte veta. På sätt och vis är det ett trevlig och uppfriskande inslag, och gör att John mer fungerar som katalysator för övriga rollfigurer; men på sätt och vis blir det ändå lite tråkigt att inte få åtminstone några ledtrådar om John själv och hans tidigare liv. Sen kan jag ärligt talat inte bestämma mig för om slutet är vackert och genialiskt eller övertydligt pretentiöst...

Fotot är vackert och effektivt, och här finns ingen som helst handkamera utan enbart fasta kameror. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Eddie Marsan är lysande i huvudrollen som John May, och spelar starkt och trovärdigt helt utan överspel. Joanne Froggatt är också riktigt bra som Kelly, och gör allt som går av en tyvärr lite för begränsad och underutvecklad roll. Även i övrigt är det bra skådespelare, och i den här imponerande ensemblen finns inte ett enda svagt kort.

Still Life är en riktigt bra och ovanlig film, med en fantastisk stämning. Här ställs många viktiga frågor utan givna svar, och det har blivit en tänkvärd och djupsint film som griper tag i tittarna från första till sista bildruta. Men fastän det aldrig blir segt eller tråkigt, så kan man ändå inte förneka att historien är i tunnaste laget. Allting blir lite för ensidigt, då det i stort sett bara handlar om att söka upp släktingar till Billy samtidigt som vi får se hur ensam John själv är. Allt det är visserligen intressant, men jag hade ändå velat få veta lite mer. Det vi får är bra, men jag tycker ändå att det saknas det där lilla extra för att motivera de högsta betygen. Därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg, men det är ändå en film väl värd att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och filmen är på engelska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat, när inget annat språk finns representerat på DVD:n) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket kan ställa till med problem om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film. Enligt uppgift har den italienska (och gissningsvis även den brittiska) region 2-utgåvan en del extramaterial, och därför känns det svagt att inte kunnat få med samma bonus även på den svenska utgåvan.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 2792 gånger av 1548 personer, sedan den 7 april 2015