Joe - Joel Courtney Alice - Elle Fanning
Charles - Riley Griffiths Martin - Gabriel Basso
Preston - Zach Mills Carey - Ryan Lee
Jackson (Joes pappa) - Kyle Chandler Louis (Alices pappa) - Ron Eldard
Överste Nelec - Noah Emmerich Jen (Charles syster) - Amanda Michalka
Cooper - Bruce Greenwood Dr. Woodward - Glynn Turman

Den amerikanska producenten, regissören och manusförfattaren J.J. Abrams har på senare år mest uppmärksammats för att ha producerat och skapat både den långkörande succéserien Lost och den fortfarande pågående serien Fringe, men före det har han bland annat producerat framgångsrika TV-serier som Felicity, Alias och What About Brian. Trots att hans fokus på senare år huvudsakligen legat på TV-serier, så har han även varit inblandad i en del långfilmer. Senast gällde det science-fictionthrillern Cloverfield, som producerades av J.J. Abrams produktionsbolag Bad Robot men där han överlät regiansvaret till sin forna kollega från Felicity; Matt Reeves. J.J. Abrams har huvudsakligen hållit sig till att producera, men har tidigare också regisserat filmerna Mission: Impossible III och Star Trek. 2011 var tiden inne för hans tredje film som regissör och den första långfilmen som han dessutom skrivit manus till helt själv. Bl.a. Steven Spielberg har producerat, och resultatet är science-fictionthrillern Super 8 som föga förvånande handlar om filminspelning (Super 8 var ett filmformat som var vanligt förekommande under 1960- och 1970-talet).

Handlingen utspelas 1979, där en arbetsplatsolycka gör att 12-åriga Joe förlorar sin mamma. Hans pappa Jack är vicesheriff i staden, men är mer engagerad i jobbet än sin son. När det börjar närma sig sommarlov ska Joe hjälpa sin bästa vän Charles med hans filminspelning; en zombiefilm som Charles hoppas ska vinna pris på en kommande filmfestival. Deras vänner Cary, Preston och Martin ska hjälpa till med såväl produktion som skådespeleri, och Joe blir ännu mer intresserad av att hjälpa till när han får veta att Charles lyckats anlita Alice Dainard till den större kvinnliga rollen. Filminspelningen ska inledas på en tågstation sent på kvällen, och för trovärdighetens skull passar de på att filma medan ett tåg råkar passera. Men Joe hinner se att en bil kör längs tågrälsen, och snart inträffar en kraftig explosion då tåget spårar ur. Gänget får reda på att deras lärare satt i bilen som orsakade olyckan, men snart har flygvapnet spärrat av hela platsen. Det dröjer inte länge innan märkliga saker börjar inträffa i staden, och när både hushållsapparater och husdjur mystiskt försvinner från hus i hela samhället är det bara början...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, och man kan inte direkt påstå att det finns någon brist på science-fictionfilmer här i världen. Men Super 8 är faktiskt en riktigt bra film, och det är glädjande att se att J.J. Abrams lyckats bättre än med Cloverfield som han "bara" producerade. Trots att vissa beståndsdelar känns igen från andra filmer och att vissa rollfigurer kan ses som något stereotypa, så är det en intressant och engagerande grundstory som erbjuds. Manuset är förvånansvärt genomarbetat, och innehåller trots allt ett påtagligt djup. Bitvis blir det ganska tänkvärt, då en del paralleller kan dras till bland annat fördomar och främlingsfientlighet; hur absurt det än må låta.

J.J. Abrams tar god tid på sig att presentera rollfigurerna och grundpremissen, och det är ett klokt drag. De mer vardagliga scenerna i början är mycket starka, och vi får veta tillräckligt om karaktärerna för att bry oss och känna att de flesta - trots vissa stereotyper - känns äkta. Därför bryr man sig också om utgången när de mer övernaturliga inslagen börjar komma, och Super 8 har ett föredömligt tempo där det aldrig blir vare sig segt eller snabbt. Jag uppskattar också att filmteamet fokuserat på psykologisk och suggestiv spänning, där vi länge inte får veta alltför mycket om hotet utan allting istället fokuserar på känslor och tankar. Det fungerar riktigt bra, och det är både spännande och obehagligt. Det förblir engagerande och vid några tillfällen rentav berörande. Det finns också viss humor, vilket bidrar till att lätta upp stämningen utan att det blir onaturligt.

Länge är det en mycket bra film med lagom suggestiv stil. I mitten kan jag tycka att det blir något långsamt och en onödig svacka, där filmen hade vunnit på att snabbas upp och kortas ner en smula. Men det är inget stort problem, och snart blir det bra igen. Det största problemet är att filmens sista halvtimme till stor del går ifrån den tidigare psykologiska spänningen för att istället förvandlas till ett ganska traditionellt effektsökeri. Då blir det lite för mycket renodlad monsterjakt, och likheten med Cloverfield ökar. Då blir det bitvis en smula oengagerande, och helheten känns inte alls lika originell som tidigare.

Då uppstår också vissa logiska luckor, och en del trovärdighetsproblem - t.o.m. inom filmens egen premiss - uppstår. Det är lite tråkigt när filmens sista halvtimme känns så pass mycket sämre än det långa partiet fram tills dess, och det känns lite som att filmbolaget blandat sig i och tvingat fram manusändringar för att filmen ska upplevas lite mer "mainstream". Slutet är dock riktigt intelligent och starkt, och det höjer helhetsintrycket en del efter den svacka som funnits före det. Därför känner jag mig i slutändan trots allt riktigt nöjd med filmen, och det märks att mycket energi lagts på både produktionen och manuset.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk och en trovärdig tidskänsla som verkligen känns som 1970-tal. Specialeffekterna är riktigt bra, och det märks att det är en påkostad och välgjord film. Skådespelarinsatserna är överlag relativt bra, och jag uppskattar att filmteamet valt att satsa på lite mer okända ansikten som inte redan har överutnyttjats i andra filmer. Den för mig helt okända Joel Lamb är riktigt bra som Joe, och han har alla möjligheter att komma långt inom branschen. Elle Fanning (lillasyster till Dakota) är som vanligt lysande som Alice, och gör en stark och minnesvärd rolltolkning som inte lämnar någon oberörd. Det är imponerande att se att Elle redan är lika bra som sin syster, och hon står troligtvis för filmens starkaste rollprestation. Riley Griffiths är inte riktigt lika bra som Charles, men gör ändå en fin rollprestation för sin ålder och spelar överlag riktigt trovärdigt. Ryan Lee och Zach Mills är stabila men inte alltför minnesvärda som Cary och Preston. Personligen hade jag svårast för Gabriel Basso som Martin, som åtminstone bitvis spelar en smula stelt och opersonligt. I de vuxna rollerna gör alla bra ifrån sig, men utan att sticka ut som något utöver det vanliga.

Science-fiction tillhör som regel inte direkt min favoritgenre (även om det funnits en del lyckade filmer inom genren), men Super 8 är faktiskt en riktigt bra och lyckad film som på ett skickligt sätt lyckas att blanda flera genrer - här finns en hel del science-fiction, en hel del thrillerinslag, ett fåtal rysarinslag, en hel del drama, en smula komedi och en smula romantik. Det fungerar över förväntan, och gör att de flesta kan hitta något de uppskattar hos Super 8. Det är spännande, engagerande och förvånansvärt tänkvärt. Därför är det ingen film man kommer att glömma i första taget, trots att många av beståndsdelarna känns igen från andra filmer. Men tyvärr är filmen en smula för lång, och den sista halvtimmen (allt utom slutscenen) engagerar inte alls lika mycket som resten av filmen. Därför blev jag trots de många fina egenskaperna inte överbegeistrad, och filmen hade haft potential att bli bättre. Men det är ändå en riktigt bra och underhållande film, som är väl värd att se för de allra flesta och som lyckas att tilltala både unga och gamla. Kanske höjer jag betyget när jag får en chans att se om filmen på DVD, men i dagsläget stannar mitt betyg på en stark sjua.

Recensionen skriven: 17 juni 2011
Senast uppdaterad: 17 juni 2011

Recensionen har lästs 3530 gånger av 1992 personer, sedan den 17 juni 2011