Regi: Leif Lindblom
Manusförfattare: Johan Kindblom & Tomas Tivemark
Gustav Svensson - Allan Svensson Lena Svensson - Suzanne Reuter
Tommy Franzén - Peter Dalle Lars Runke - Torkel Pettersson
Therese - Marie Robertson Sebastian - Daniel Träff
Nils - Axel Andersson Linnéa - Cecilia Hjalmarsson

Gustaf och Lena Svensson har varit gifta i många år, och deras båda barn är numera utflyttade. Gustaf har gått i pension från sitt gamla jobb som brevbärare, och numera tillbringar han all vaken tid framför mer eller mindre obskyra fotbollsmatcher på TV:n. Till sist har Lena fått nog med Gustafs besatthet av fotboll, och hon vill skiljas. Men deras parterapeut råder dem att ge äktenskapet en sista chans, och att lagom till deras bröllopsdag resa till ett pensionat ute på landsbygden. Gustaf vill inte alls skiljas, och går därför med på att inte vare sig se, prata om eller tänka på fotboll under vistelsen. Men det blir lättare sagt än gjort när hans gamla idol, den forna fotbollslegenden Tommy Franzén från fotbolls-VM 1974, dyker upp på pensionatet. Till lagkamraten Ralf Edströms födelsedag har han ordnat så att hela det forna VM-laget ska möta sina gamla tyska motståndare från 1974 i en vänskapsmatch, och den vill inte Gustaf missa; oavsett vad han råkat lova Lena. Men givetvis infaller vänskapsmatchen exakt samtidigt som hans och Lenas bröllopsdagsmiddag...

TV-serien Svensson, Svensson var en helt okej serie på den tiden det begav sig, men jag har aldrig varit jätteförtjust i den och heller aldrig följt den regelbundet. Därför hade jag mina farhågor inför en långfilm, men samtidigt är det trevligt att återse Gustaf och Lena. Storyn är intressant, om än knappast av det mer originella slaget. Man känner igen det mesta, och i mångt och mycket kan filmen nästan beskrivas som en förlängd version av ett avsnitt av serien.

Problemet är att barnen Max och Lina helt lyser med sin frånvaro i filmen, utan här är det enbart Gustaf och Lena som vi återser från den gamla ensemblen. Då jag alltid tyckt att barnen var den största behållningen av TV-serien, och att Gustafs och Lenas relation aldrig varit lika intressant, så är det ett påtagligt problem. Även fast barnen är vuxna och utflyttade nu, så känns det märkligt att aldrig ens få se dem. Dock är filmen smårolig och underhållande, och jag kan inte förneka att jag skrattade lite grand då och då. Det blir inga stora skratt och inga klockrena poänger, men väl en del smålustiga repliker och situationer som ganska ofta leder till småfniss och leenden. Jämfört med bra utländska komedier eller ens de bästa svenska komedierna hamnar Svensson, Svensson - I nöd och lust i lä, men det kommer åtminstone upp i någorlunda samma nivå som TV-serien. Gustaf och Lena känns även som samma rollfigurer som i TV-serien, och man känner tydligt igen dem utan några utsvävningar eller karaktärsförändringar.

Filmen inleds trivsamt och underhållande, men problemet är att manusförfattarna inte kunnat förmå sig att bara satsa på just relationen och de centrala rollfigurerna. Här blir det istället förvecklingskomik, där invecklade förvecklingar, missförstånd och tillspetsade situationer hela tiden står i centrum. Det är roligt i små doser, och i ett halvtimmesavsnitt av en TV-serie fungerar det utmärkt. Men det som fungerar bra i 30-minutersavsnitt blir snarare jobbigt när det dragits ut till nästan en och en halv timme, och det blir alldeles för mycket av det goda. Till sist börjar man tröttna, då allting går ut på att så mycket som möjligt ska gå snett och att Gustaf ska krångla till allting till bristningsgränsen. Bitvis är det ganska kul och underhållande, men ibland går det alldeles för långt och det blir mer jobbigt än roligt.

För att vara en komedi har filmen också ett påfallande långsamt tempo, och vid några tillfällen börjar det rentav kännas lite segt. Det är inget gott tecken för en film som bara klockar in på 1 timme 25 minuter, men samtidigt är det inte så ofta man känner så. Filmen är också väldigt förutsägbar, och några överraskningar väntar inte. Har man sett något avsnitt överhuvudtaget av TV-serien, eller ens någon svensk komedi, så kan man lätt förutspå det allra mesta. Dessutom lider filmen av en viss övertydlighet, i och med att alla namn och viktiga händelser ska upprepas så många gånger så att det inte ska vara möjligt att missa poängerna. Det kan bli lite tröttsamt i längden, och det verkar som att manusförfattarna har underskattat publiken.

Fotot är fullt funktionellt och bildspråket effektivt, men inga nya tekniska grepp eller vackra vyer erbjuds. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och det är trevligt att både Gustaf och Lena spelas av samma skådisar som alltid. Allan Svensson och Suzanne Reuter är riktigt bra i huvudrollerna, och har också imponerande komisk tajming. Peter Dalle är också relativt bra som Tommy, och gör en ovanligt nedtonad roll utan det kraftiga överspel som Peter oftast haft en förkärlek för. Marie Robertson är bra som Therese, men tyvärr får hon inte alltför mycket att arbeta med. Cecilia Hjalmarsson Milldoff är bra som pensionatsföreståndaren Linnea.

Svensson, Svensson - I nöd och lust är en helt okej och välgjord film, som är smårolig och underhållande men som tyvärr överdrivit förvecklingarna till bristningsgränsen, tills det mest börjar likna en fars. Det blir helt enkelt för mycket av det goda, vilket är tråkigt då det egentligen inte är något fel med grundstoryn. Dessutom får filmen aldrig riktigt den dynamik och underhållningsvärde som TV-serien fick, i och med att båda barnen lyser med sin frånvaro - och det var ju trots allt hela familjen som gjorde Svensson, Svensson till en så framgångsrik TV-serie; inte bara föräldrarna... Men det är ändå en fullt sevärd film som duger som underhållning för stunden, och som jag efter moget övervägande ger en stark femma i betyg.

Recensionen skriven: 13 oktober 2011
Senast uppdaterad: 14 oktober 2011

Recensionen har lästs 4184 gånger av 2311 personer, sedan den 13 oktober 2011