Åsa Sjöman - Agnes Lindström Bolmgren Pelle Sjöman - Joel Wallón
Ivar Sjöman - Tomas von Brömssen Birger Sjöberg - Jesper Barkselius
Filip Hammar - Ben Lundqvist Lars Hammar - Jens Ohlin
Ulrika Lütche - Cecilia Frode Lennye Osbeck - Lennye Osbeck
Andy Mankelius - Jonas Lundqvist Tommy Skott - Daniel Lundberg
Piloten - Jan Mybrand Berättare - Filip Hammar

Året är 1984, och för första gången någonsin har IKEA tvingats stänga ett av sina varuhus, i den lilla staden Köping några mil utanför Västerås. Det gör inte direkt underverk för invånarnas självbild, och deras självbild krossas helt när Jan Guillou i TV-programmet "Rekordmagazinet" fastställer att Köping är Sveriges tråkigaste stad. Den alkoholiserade Hasse Pettersson, som haft en rad mer eller mindre misslyckade projekt bakom sig, vill förbättra Köpingbornas självförtroende. Därför hittar han på idén att komma med i Guiness rekordbok genom att baka världens längsta smörgåstårta, på ungefär 500 meter. Men själv kan han inte alls baka, så det blir istället upp till de lokala caféföreståndarna Åsa och Pelle att faktiskt göra allt arbete. Under tiden i samma stad växer den unge Filip Hammar upp med sin familj, och i synnerhet en pappa som är besatt av Frankrike och tycker att allt bra i världen kommer från Frankrike.

Jag har inte läst Filip och Fredriks bok, och har därmed inget att jämföra med. Å andra sidan har jag dock heller inget intresse av att någonsin läsa något som Filip och Fredrik ligger bakom, som långt ifrån tillhör mina favoriter. Filmen Tårtgeneralen är hur som helst ganska bra, och är definitivt ett kliv i rätt riktning gentemot teamets tidigare dokumentär Trevligt folk. Fastän det är lättsamt och det i mångt och mycket rör sig om " feel-good", så finns ändå ett visst djup. Det har blivit hyfsat engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Dessutom har det ju hänt på riktigt, även fast filmen förtydligar att det skildras utifrån Filips minnen och upplevelser; vilket inte nödvändigtvis behöver vara objektivt sant. Men de flesta rollfigurer har i alla fall funnits på riktigt, och det mesta tyder väl på att merparten av filmen är relativt trogen vad som verkligen hänt. Hursomhelst är det intressant och en genomarbetad historia, som har ett visst djup och som åtminstone bitvis faktiskt lyckas att beröra.

Det är charmigt och engagerande, och lite småroligt mellan varven. Men trots att filmen officiellt kategoriseras som en komedi är det långt ifrån någon stor skrattfest, och jag kan inte minnas att jag skrattade högt en enda gång. Istället rör det sig nästan uteslutande om småfniss lite här och var, och fastän det är lite roligt ganska ofta blir det aldrig riktigt roligt. Det är inte nödvändigtvis något problem, då filmen istället fungerar ganska väl som drama. Men man bör vara medveten om det, för om man förväntar sig en riktigt rolig komedi lär man bli besviken.

Däremot är det riktigt underhållande och mysigt. Jag uppskattar den fina stämningen och tidskänslan, och likaså budskapet. Det finns trots allt ett större djup än man hade kunnat tro, och det uppskattar jag. Rollfigurerna är intressanta, och flera av dem hinner i alla fall få en del nyanser. Inte för att någon känns alltför mångbottnad, men flera är tillräckligt nyanserade för att man ska bry sig om dem och ska bry sig om vad som händer.

Däremot känns Tårtgeneralen lite ofokuserad, då antalet rollfigurer är stort och Filip & Fredrik inte riktigt verkar ha vetat vad man ska fokusera på. I grunden står förstås Hasse P och smörgåstårtan, men parallellt med det handlar också ganska mycket om den unga Filip och hans pappa; vars koppling till resten av historien är högst begränsad. Man borde ha valt att antingen fokusera på Hasse eller på Filips uppväxt, för som det är nu blir det varken hackat eller malet då filmen vill lite för mycket än den faktiskt har möjlighet att leverera. Även i övrigt finns det lite för många rollfigurer, vilket gör att många hamnar i skymundan. Framförallt är det kvinnorna som hamnar i kläm, och som till största delen förblir tämligen platta och i flera fall även stereotypa. Trovärdigheten sjunker också av att Köping av filmen att döma verkar ha ett oproportionerligt stort antal udda personligheter, och nästan ingen i stan verkar någorlunda "normal".

Skådespelarinsatserna är överlag bra, men tyvärr lider filmen av samma problem som många svenska filmer med att ta in överanvända skådespelare. Mikael Persbrandt är som alltid duktig och gör en bra insats som Hasse P, men tyvärr försvinner en del av filmillusionen när man hela tiden tänker på skådespelaren istället för rollfiguren. När det faktiskt rör sig om en person som har funnits på riktigt hade man vunnit på att satsa på någon relativt okänd skådespelare som är så lik den verkliga personen som möjligt, så att man kunnat fokusera på rollen hellre än att bli distraherad av den kända skådespelaren som uppenbarligen är ålderssminkad och gör till sig. Detsamma gäller Helena Bergström, som visserligen är duktig men som känns något tillgjord; och där man aldrig riktigt kan släppa tanken att Helena gör till sig för att efterlikna den verkliga personen.

Istället är det Agnes Lindström Bolmgren som övertygar mest i rollen som Åsa, och gör en naturlig och övertygande rollprestation där hon både spelar väldigt bra samtidigt som det inte blir tillgjort på samma sätt som med Hasse och Gunilla - åtminstone delvis beror det nog just på att Agnes än så länge inte är jättekänd, så att man inte tänker på tidigare rollprestationer på samma sätt. Jens Ohlin är också riktigt bra som Filips pappa Lars Hammar, och Ben Lundqvist gör helt okej ifrån sig som den unga Filip. Det är knappast en tillfällighet att det är just de skådespelare som är relativt okända som fungerar bäst i den här verklighetsbaserade berättelsen.

Tårtgeneralen är en ganska bra film, som definitivt är ett stort kliv uppåt jämfört med det mesta som Filip & Fredrik gjort; som säkerligen passar somliga men som definitivt inte faller mig i smaken. Men filmen är bättre än dem, och det är underhållande och charmigt. Bitvis är det berörande och bitvis småroligt, men det blir aldrig riktigt så humoristiskt som jag hade hoppats på. Här finns ändå många lyckade scener, men den röda tråden blir lidande då manusförfattarna inte verkar ha kunnat bestämma sig för vad filmen egentligen ska handla om. Ska det här vara en biografi om Hasse P, en berättelse om just smörgåstårtan eller en biografi om Filip Hammars uppväxt...? Det verkar inte Filip och Fredrik ha kunnat bestämma sig för, och det medför tyvärr att man inte riktigt lyckas att knyta ihop säcken till en övertygande helhet. Kanske hade den här berättelsen fungerat bättre som miniserie, där man haft mer utrymme att kunna fokusera på flera händelseförlopp och karaktärer. Men det blir ändå en helt okej film, som inte imponerar alltför mycket men som icke desto mindre är fullt sevärd för de flesta. Mitt betyg stannar på en stark sexa, men hade man inte gjort den alltför vanliga missen att ta in kända skådespelare att kunna skryta över på filmaffischen istället för att se vilka som bäst passar till rollerna, så hade nog betyget blivit högre.

Recensionen skriven: 8 mars 2018
Senast uppdaterad: 8 mars 2018

Recensionen har lästs 2768 gånger av 1691 personer, sedan den 8 mars 2018