Michelangelo - Noel Fisher Donatello - Jeremy Howard
Splinter - Tony Shalhoub Shredder - Tohoru Masamune
Bernadette Thompson - Whoopi Goldberg Taylor - Abby Elliott
Karai - Minae Noji Eric Sachs - William Fichtner
Baxter Stockman - K. Todd Freeman Cummings - Chris Wylde
April som barn - Malina Weissman Aprils pappa - Paul Fitzgerald

De amerikanska serietecknarna Kevin Eastman och Peter Laird har huvudsakligen blivit kända för Teenage Mutant Ninja Turtles, som debuterade i serietidningsform 1984. Det resulterade i en omåttligt populär och långkörande tecknad TV-serie, som producerades mellan 1987 och 1996 och som av censurskäl i Skandinavien och Storbritannien främst blivit känd under titeln Teenage Mutant Hero Turtles. Mellan 1990 och 1993 producerades tre spelfilmer för bio, och nu under 2000-talet har två olika nya datoranimerade TV-serier producerats med de muterade sköldpaddorna. Lagom till serietidningarnas 30-årsjubileum har nu en ny långfilm producerats med Teenage Mutant Ninja Turtles, och för första gången sedan 1993 rör det sig om en spelfilm; fast den här gången med sköldpaddorna i datoranimerad form.

New York City har förvandlats till en mörk och dyster stad, då den onde Shredder och hans Fotklan har tagit över staden; och nästan hela polisen är korrupt. Journalisten April O\'Neil börjar tröttna på att alltid få rapportera om ytliga underhållningsinslag, och blir vittne till hur maskerade män framgångsrikt lyckas att stoppa ett rån av Fotklanen. Ingen på TV-kanalen där hon jobbar lyssnar dock på henne, men snart står hon öga mot öga med fyra muterade våldsamma sköldpaddor som vanligtvis gömmer sig i kloakerna.

Alla kommer vi väl ihåg gamla goda Turtles, och visst är det på sätt och vis trevligt att få återse de muterade sköldpaddorna. Samtidigt kan man med all rätt fråga sig om inte bäst före-datumet för Teenage Mutant Ninja Turtles har passerat vid det här laget. Den nya filmen är i alla fall ganska bra och underhållande. Här börjar man så att säga om på ny kula, med en slags "reboot" hellre än vare sig uppföljare eller nyfilmatisering. Vi får alltså lära känna alla på nytt för första gången, vilket i och för sig är en lite märklig känsla men kanske nödvändigt i och med att de flesta handlingar redan har tagits upp.

Storyn är intressant och genomarbetad, och det har blivit lite våldsammare än man är van vid sedan tidigare. På gott och ont ligger fokuset nu mer på action än på humor, och det har blivit en adrenalinfylld och intensiv film där det händer något hela tiden. Samtidigt har det blivit lite djupare än tidigare, och det uppskattar jag. Bl.a. får vi veta mer om bakgrunden till hur sköldpaddorna kom till, och bakgrundshistorien är intressant och ett värdefullt tillskott. Det gör att allt får några fler nyanser än tidigare, även fast Shredder är precis lika endimensionellt ond som alltid.

Det finns en viss charm och bitvis är det hyfsat spännande. Genom det höga tempot blir det aldrig segt eller tråkigt, och filmen förblir därför engagerande. Med tanke på att Nickelodeon är medproducent hade man kunnat vänta sig en väldigt barnslig film, men filmteamet har faktiskt gjort ett bra jobb med att bredda målgruppen. Filmen fungerar därför ungefär lika bra för både barn, ungdomar och vuxna; men det är trots allt periodvis ganska våldsamt så det finns skäl för filmens svenska 11-årsgräns.

Problemet med nya Teenage Mutant Ninja Turtles är att en del av charmen och humorn från den gamla TV-serien har försvunnit. Sköldpaddorna är inte alls lika roliga som förr i tiden, utan ser nu mer obehagliga än charmiga ut. Det finns visserligen en viss humor och några smarta referenser till bl.a. den gamla tecknade TV-serien, men den här gången går det inte längre än till småfniss här och var. Förvisso inte nödvändigtvis något fel med det, men jag saknar den humor och framförallt charm som tidigare alltid genomsyrat Turtles (eller åtminstone alla former utom serietidningen, som jag inte har läst). Istället har det här på gott och ont blivit mer ett sedvanligt actionäventyr, och påminner mer om andra nutida filmer. Förvisso en riktigt underhållande sådan, men något känns ändå fel när handlingen inte påverkas i alltför hög grad av att det råkar vara muterade sköldpaddor hellre än människor. Det förekommer också lite väl många klichéer och stereotyper, inte minst när det gäller rollfigurerna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med vissa vackra vyer. Specialeffekterna är också bra, och sköldpaddornas datoranimation har integrerats i de filmade miljöerna på ett snyggt och trovärdigt sätt. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Förutom sköldpaddornas röster är Megan Fox riktigt bra som April, och spelar bättre än åtminstone undertecknad är van vid från henne. Där har jag ingenting att klaga på, och Will Arnett är helt okej som Vern.

Teenage Mutant Ninja Turtles är på sätt och vis en bra uppdatering till nutid, och det är en underhållande och engagerande film som håller intresset vid liv med ett föredömligt högt tempo. Jag uppskattar att filmen fått en större bakgrundshistoria än tidigare och även ett lite större djup. Samtidigt kan jag dock inte låta bli att känna mig besviken, då en stor del av den charm och humor som tidigare genomsyrat Turtles nu gått förlorad till förmån för ett mer traditionellt actionäventyr. Det är ändå en ganska bra film som för all del är fullt sevärd, men jag kan inte med gott samvete ge den mer än en mycket svag sjua i betyg.

Recensionen skriven: 7 augusti 2014
Senast uppdaterad: 8 augusti 2014

Recensionen har lästs 5072 gånger av 2433 personer, sedan den 7 augusti 2014