Manusförfattare: Betsy Morris
Piper - Elisabeth Harnois Jen - Clea DuVall
Noah - Sean Patrick Flanery Priestly - Jensen Ackles
Tish - Danneel Harris Trucker - John Doe
Tadd - Sean Wing Julia - Adair Tishler
Zo - Alice Krige Jeff - Jordan Belfi

En gång i tiden var de allra flesta filmer som producerades av stora erkända filmbolag. Det har börjat förändras på senare år, då independentfilmer börjat slå världen med häpnad. Det senaste och mest omtalade exemplet är Ten Inch Hero som producerats och finansierats helt av privatpersoner, och hittills enbart visats på diverse filmfestivaler runt om i världen, däribland i amerikanska Santa Cruz och franska Cannes. Den har såvitt jag vet aldrig vare sig visats på bio eller släppts på DVD någonstans i världen, men hör och häpna har den nu ändå släppts på DVD i Sverige och Norge som de två första länderna i världen (!) - det händer inte ofta med amerikanska filmer... Här får vi träffa den 23-åriga konstnären Piper, som just flyttat till Santa Cruz i Kalifornien. Hon blev gravid som 15-åring och tvingades adoptera bort barnet, och har nu hittat åt en tidningsartikel som verkar handla om hennes dotter. För att klara sig i den nya staden söker hon jobb i en minst sagt annorlunda smörgåsbutik - en butik som på gaveln skyltar med "Personal sökes - Inga normala människor, tack". Där är det inga problem att få jobb, och hon börjar lära känna de annorlunda medarbetarna där - ägaren och hippiesurfaren Trucker, den blyga tjejen Jen med dåligt självförtroende, sexgalningen Tish som ligger med allt och alla och den mystiska killen Priestly som ingen ens vet vad han heter i förnamn. Piper börjar följa efter den unga flickan Julia och pappan Tadd, och börjar prata med dem. Hon ljuger om vem hon egentligen är, och blir till och med erbjuden jobb som barnvakt och privatlärare åt den mycket talangfulla flickan. Hon tackar ja, men det blir svårare och svårare att dölja vem hon egentligen är. Under tiden ska Jen träffa sin Internet-kontakt i verkligheten, som hon chattat med i åratal men inte ens vet namnet på; och Trucker är attraherad av den mystiska kvinnan Zo från affären på gatan mitt emot, som misstänks vara en häxa.

På papperet såg Ten Inch Hero inte ut att vara särskilt mycket att hurra för - det såg ut att vara en väldigt ordinär dramakomedi som påminner om alla andra filmer, som dessutom regisserats av en tämligen obekant regissör (David Mackay, som hittills bara gjort smala okända filmer) och en debuterande manusförfattare. Men ibland kan skenet bedra, och till min stora förvåning visade sig det här vara ett sådant fall. Trots allt bör man inte döma en bok efter dess omslag, vilket visade sig stämma utmärkt på den här filmen. Det är en annorlunda och intressant film, som håller intresset vid liv och förblir engagerande hela tiden. För en gångs skull får vi lära känna alla rollfigurerna ganska väl, och därför blir det heller ingen uppenbar huvudroll i filmen. Det är en trevlig omväxling, och har gjort att alla blivit tämligen djupa och flerdimensionella. Storyn är heller inte lika lättsam och ytlig som man hade kunnat vänta sig, utan det mesta har blivit förvånansvärt djupt och mångbottnat. Man får skratta vid många tillfällen, och en del scener är vansinnigt roliga. Samtidigt fungerar filmen också bra som drama, och det mesta känns intressant och relativt trovärdigt. Det är också en ganska gripande film, och vid några scener är det nästan omöjligt att inte börja gråta en smula. De flesta av skådespelarna är relativt okända, men alla spelar starkt och trovärdigt. De mest kända i ensemblen är sannolikt Jensen Ackles, som för alltid lär förbli synonym med Dean i TV-serien Supernatural; och Clea DuVall som vi bl.a. sett i TV-serien Carnivàle och filmer som Girl, Interrupted och den alltför underskattade independentpärlan But I'm a Cheerleader. Mest imponerad blev jag över Elisabeth Harnois och Clea DuVall, som båda två gör lysande insatser här. Men Jensen Ackles, Sean Patrick Flanery, Danneel Harris och Jordan Belfi kommer inte så långt efter, som allihopa gör starka och trovärdiga rolltolkningar. Dessutom är det värt att uppmärksamma 12-åriga Adair Tishler, som trots sin ringa ålder redan hunnit medverka i ett antal filmer och serier, och mest blivit känd som Molly i TV-serien Heroes. Hon spelar förvånansvärt trovärdigt, charmigt och bra - hon har potential att bli en lysande filmstjärna i framtiden, och jag ser fram emot vad hon kan åstadkomma i fortsättningen. Ärligt talat finns det inte mycket att klaga på vad gäller Ten Inch Hero. Visserligen har den en del klichéer och är periodvis något överdriven i sitt budskap, men det gör helt enkelt inte så mycket. Det man kan anmärka på är att filmen blivit ganska förutsägbar, och slutet behöver man inte vara ett geni för att lista ut. Men trots allt förekommer vissa oväntade vändningar, så att den inte blivit fullt lika förutsägbar som den verkade från början. Jag irriterade mig också över att vi inte får klarhet i en av delhandlingarna, där flera frågetecken kvarstår vid filmens slut. Man kan också tycka att enstaka rollfigurer blivit lite väl endimensionella och fått för lite utrymme, exempelvis "häxan" Zo. Men det är egentligen petitesser, och trots ett relativt lättsamt upplägg, så har Ten Inch Hero blivit både rolig, underhållande och intressant. Det är en välgjord film, med snyggt foto, genomarbetat manus och mångdimensionella karaktärer. Om bara manuset finslipats lite mer och budskapet tonats ner en smula, så hade det blivit ett riktigt mästerverk. Därför känns en åtta som det enda rättvisa betyget jag kan ge, och det är mycket sällan jag blivit så överraskad av en film. Det här är en av de bättre filmerna jag sett på senare år, och jag betvivlar inte att den håller att ses om flera gånger. Därför kan jag varmt rekommendera alla att se Ten Inch Hero, och den känns t.o.m. värd att köpa på DVD.

På DVD släpps filmen i ursprungsformatet, Widescreen i 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud är relativt bra. Filmen är textad på svenska och norska, men märkligt nog inte de övriga nordiska språken. Det finns tyvärr ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och därefter kommer huvudmenyn; som enbart finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Då det här såvitt jag vet är världens första DVD-utgåva av filmen är det fullt förståeligt att det inte finns något extramaterial att tillgå från rättighetsinnehavaren i USA, men någonting extra hade ju ändå varit trevligt.

Recensionen skriven: 5 december 2008
Senast uppdaterad: 5 december 2008

Recensionen har lästs 3700 gånger av 1940 personer, sedan den 5 december 2008