Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Alexandra - Shailene Woodley Sid - Nick Krause
Kai - Mary Birdsong Mark - Rob Huebel
Brian - Matthew Lillard Julie - Judy Greer
Hugh - Beau Bridges Dr. Johnston - Milt Kogan
Reina - Celia Kenney Milo - Michael Ontkean
Scott Thorson - Robert Forster Alice Thorson - Barbara L. Southern

Den amerikanska regissören, manusförfattaren och producenten Alexander Payne, huvudsakligen baserad kring Omaha i Nebraska, har flera gånger blivit nominerad till både Oscars och andra fina priser. Han långfilmsdebuterade som regissör och manusförfattare med den kritikerrosade och prisbelönade komedin Citizen Ruth, som i Sverige förblivit förhållandevis okänd. Därefter har han regisserat filmer som Election , About Schmidt och Sideways. Hans senaste film är dramakomedin The Descendants, som var nominerad till fem Oscars inför Oscarsgalan 2012 för bl.a. bästa film och bästa regi och som vann en Oscar för bästa manus efter förlaga. Filmen bygger på en roman av hawaiianska Kaui Hart Hemmings, som mig veterligen aldrig översatts till svenska.

Advokaten Matt King lever ett stillsamt liv på Hawaii med sin fru Elizabeth och deras två döttrar Scottie och Alexandra. De har det bra ställt ekonomiskt, och Matt och hans släkt är ättlingar till en stor markyta på en av Hawaiis öar som en gång i tiden tillhört kungligheter. Nu vill många i släkten sälja marken för att på så sätt bli ekonomiskt oberoende. Men de problemen får lov att vänta, då Matt drabbas av betydligt större problem än så. Hans fru råkar ut för en svår båtolycka och hamnar i koma. Utsikterna är inte ljusa, och Matt har jobbat på sin advokatbyrå nästintill dygnet runt vilket förstås påverkat både hans fru och deras barn. Han har i stort sett aldrig tagit något ansvar för barnen, men är nu så illa tvungen. Hans relation till både 10-åriga Scottie och 17-åriga Alexandra är allt annat än bra, och Alexandra har dessutom studerat på internatskola på en annan ö för att komma bort från familjen.

På papperet och omslaget ser The Descendants ut att vara ett ganska alldagligt relationsdrama, av samma slag som man redan sett mängder av tidigare exempel på. Men alla aom sett någon av Alexander Paynes tidigare filmer inser säkerligen att den här filmen är mer märkvärdig än vad det verkar som. Av en bekant grundstory har Alexander och medförfattarna lyckats att få ihop en riktigt intressant och engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Det är förvisso inte världens mest originella handling och tempot är förhållandevis lågt, men filmen lyckas ändå med enkla medel att fängsla, beröra och fascinera utan avbrott. Dessutom uppskattar jag den förhållandevis ovanliga miljön med Hawaii, som förhöjer helhetsintrycket samtidigt som grundstoryn hade kunnat inträffa överallt. Det är en mycket finstämd film, med en fantastisk stämning och som är precis lagom lågmäld - helt utan översentimentalitet eller övertydlighet, som annars så ofta brukar bli fallet, men utan att det blir kryptiskt eller svårförståeligt. Det är en svår balansgång, men manusförfattarna har lyckats helt rätt här.

Det är en smårolig film, med en hel del lustiga repliker och situationer; hela tiden med Alexander Paynes typiska lite torra humor men sällan så att man skrattar högt. Komiken tar heller aldrig överhanden från det ganska djupa och allvarliga drama som ligger i botten, utan humorn används precis rätt för att lätta upp stämningen och förhöja helhetsintrycket på ett naturligt sätt. Det är också en mycket berörande film, där man hela tiden bryr sig om rollfigurerna och där det ibland också blir riktigt gripande. Vid några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta. Men allt detta har skett utan att det blir översentimentalt, utan filmteamet har lyckats att hitta en perfekt balans. Därför har det blivit naturligt berörande, charmigt och roligt; helt utan att det känns tillrättalagt eller konstruerat. Som vanligt när det gäller Alexander Paynes filmer är dialogen förstklassig, och är både vass och rapp; ovanligt i dagens läge där dialog ofta känns klichéartad.

Dock kan man invända på att Alexander Payne, särskilt till en början, har överutnyttjat berättarröster där huvudrollen ska förklara utgångsläget via inre monologer. Rätt använt kan det fungera alldeles utmärkt, men här blir det lite för mycket fakta på kort tid som borde ha kunnat visas visuellt istället för via en snabb och närmast rabblande berättarröst. Voice-overn håller sig på en mer rimlig nivå längre fram, men precis i början kan det bli lite för mycket. Ibland blir det också lite för långa översiktsbilder med vacker utsikt ackompanjerat av hawaiiansk folkmusik. Det är visserligen väldigt vackert och stämningsfullt, men ibland saktar det ner tempot onödigt mycket när det bitvis rör sig om rena transportsträckor utan att det tillför något. Överlag är det också en ganska förutsägbar film, även om det trots allt förekommer vissa överraskningar.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med ett imponerande sinne för detaljer och underliggande betydelser, utan att överdriva med symbolik och dylikt. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. George Clooney tillhör inte någon av mina favoriter, men gör en ovanligt bra och nedtonad insats här. Det blir naturligt och äkta, även om filmillusionen blir lidande av att George är en så välkänd skådis som man redan sett i så många andra filmer. Men det är fullt förståeligt att han trots allt blev nominerad till en Oscar för den här rollen. Shailene Woodley är fullkomligt lysande som äldsta dottern Alexandra, och gör en fantastisk rollprestation med enkla medel. Här är hon rentav ännu bättre än i den underskattade TV-serien Secret Life of the American Teenager, och det säger en hel del. Att Shailene inte blev nominerad till en Oscar är för mig fullständigt obegripligt. Den unga debutanten Amara Miller är också mycket bra som yngsta dottern Scottie, och är både charmig och naturlig. Jag blev också förtjust i Nick Krause, som är väldigt bra i en ganska svår roll som Alexandras (pojk)vän Sid; en både påfrestande, charmig och rolig karaktär på samma gång. Även i övrigt är det mycket bra skådisar, och jag uppskattar att filmteamet med undantag av huvudrollen uppenbarligen har prioriterat talang framför kändisskap; då många av skådespelarna är förhållandevis okända.

Jag har tyvärr inte sett så många av Alexander Paynes tidigare filmer, men de jag sett har varit riktigt bra och framförallt Election har jag blivit väldigt förtjust i. The Descendants är kanske inte Alexanders bästa film, men väl en mycket bra film som med enkla medel lyckas att både beröra och underhålla med en perfekt balans mellan humor, allvar och sorg. Det är både charmigt, roligt och gripande; även om det kanske finns några transportsträckor för många och sidohistorien om den ärvda marken (som titeln syftar på) dessutom fått aningen för lite utrymme. Men att det är en film väl värd att se för de allra flesta råder ingen tvekan om, och i slutändan kan det inte bli aktuellt med något annat än en åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på bl.a. de fyra skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk textning för hörselskadade. Den svenska texten är lagom stor och hyfsat lättläst, men kantlinjerna är lite för smala vilket ibland gör det svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder. Den svenska översättningen är bra, och jag kunde inte hitta några nämnvärda översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av svenskspråkiga varningstexter i tio sekunder som inte går att hoppa förbi, följt av reklam för HD-formatet Blu-Ray. Därefter visas Fox traditionella distributörsjingel, innan vi kommer till huvudmenyn som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man måste gå in och välja språk under huvudmenyn för att få någon textning alls. Efter filmens slut uppstår ytterligare ett irritationsmoment då det visas varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på, i 10 sekunder per språk. Det blir snabbt irriterande och jag förstår inte varför 20th Century Fox inte kunnat ordna att bara visa varningstexter på just det språk man faktiskt har valt; för att inte tala om det faktum att det dessutom redan visats (förvisso andra) varningstexter före menyn. Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka på menyknappen alternativt stega framåt till nästa kapitel upprepade gånger, och då blir det inte alls lika illa som vanligt.

Som extramaterial hittar vi tre olika minidokumentärer. Den första heter "Everybody loves George" och är precis som det låter en hyllning till George Clooney där bl.a. skådespelarna och regissören skryter över George som person och skådespelare. Det är tyvärr alldeles för ytligt och det blir ganska tråkigt att lyssna på denna omotiverade hyllningskör. Nästa inslag heter "Working with Alexander" och handlar om regissören Alexander Payne, hur det är att arbeta med honom och om regin i allmänhet. Det är mer intressant och innehåller en del matnyttigt, men för stor del av tiden går åt till att låta alla okritiskt höja Alexander till skyarna. Det tillför absolut ingenting - självklart förstår man att ingen skådespelare kommer att säga någonting negativt om ens regissör inför kamera, men det blir sannerligen inte roligt att lyssna på alla hyllningar. Det sista inslaget handlar om rollbesättningen och hur skådespelarna valdes ut. Det är det mest intressanta inslaget och dessutom det djupaste. Här får vi höra en hel del intressant, och det är överlag trevligt att lyssna på. Dock saknar jag att ingenting nämns om exempelvis hur Shailene Woodley fick rollen; som trots allt är en av de största rollerna samtidigt som rollbesättningen av Amara Miller tar upp flera minuter. Där tar det roliga slut, och även om extramaterialet i längd är ganska mycket är det inte särskilt mycket som har någon större substans. Däremot har allt bonusmaterial svensk text, vilket är glädjande och något som sannerligen inte tillhör vanligheterna.

Recensionen skriven: 14 juni 2012
Senast uppdaterad: 15 juni 2012

Recensionen har lästs 3573 gånger av 2080 personer, sedan den 14 juni 2012