Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Graham - Jude Law Miles - Jack Black
Arthur - Eli Wallach Ethan - Edward Burns
Jasper - Rufus Sewell Sophie - Miffy Englefield
Olivia - Emma Pritchard Hannah - Sarah Parish
Maggie - Shannyn Sossamon Bristol - Kathryn Hahn
Norman - Shelley Berman

Regissören och manusförfattaren Nancy Meyers har huvudsakligen blivit känd genom lättsamma romantiska komedier, och har - antinfen ensam eller tillsammans med maken Charles Shyer - legat bakom filmer såsom Vad kvinnor vill ha och Föräldrafällan. Hennes senaste film, den här gången utan makens hjälp, hade biopremiär över hela världen strax före jul 2006; och trots att filmen har jultema, så har den nu släppts på DVD. Men det kan väl passa bra med lite julstämning så här i april månad...? Här får vi lära känna den brittiska journalisten Iris i en by en bit utanför London, som jobbar som bröllopskrönikör och skvallerjournalist på en tidning. Hon lever ett stillsamt liv i en liten stuga, men är olyckligt kär i ex-pojkvännen Jasper. Men trots att han numera är förlovad med en annan kvinna, så fortsätter han att vilja umgås med Iris, och de har förblivit vänner, vilket vem som helst förstår inte är världens mest lyckade idé. Därför har hon på sistone blivit mer och mer frustrerad, och vill ta en paus från hela sitt liv. På (nästan) andra sidan jordklotet, närmare bestämt i Los Angeles i USA, bor Amanda. Hon driver en egen framgångsrik marknadsföringsfirma inom filmbranschen, och jobbar som trailerproducent (d.v.s. hon skapar trailers till kommande filmer). Privat är det dock inte lika gott ställt, och när hon upptäcker att hennes sambo Ethan har varit otrogen, kastar hon ut honom. I ett försök att komma bort från allt, så hittar hon på idén att åka bort under julhelgen någonstans långt borta. Hon kommer i kontakt med Iris borta i England, och de bestämmer sig för att byta bostad med varandra under två veckors tid. Med andra ord, så åker Amanda till England och flyttar in i Iris (åtminstone i relation till hennes hus) pyttelilla stuga; och Iris far till Kalifornien för att bo i Amandas gigantiska (och gissningsvis svindyra) lyxhus.

Ingen kan påstå att det här är en särskilt originell film. Framförallt så påminner grundstoryn väldigt mycket om den irländska filmen Huset vid Tara Road från 2005. Även om handlingen och karaktärerna skiljer sig åt en hel del, så känns själva upplägget och grundstoryn nästan bokstavligt tagna från den filmen. Om det är avsiktligt eller en ren tillfällighet vågar jag inte uttala mig om, men lite tråkigt är det i alla fall. Det gör att den här filmen, åtminstone inledningsvis, nästan känns som ett plagiat; trots att filmen egentligen är bättre än Huset vid Tara Road. Det kommer man dock relativt snabbt över, när man väl kommit in i handlingen. Undertecknad har visserligen alltid tyckt mycket bra om romantiska komedier, vilket givetvis påverkar omdömet; men jag måste ändå medge att den här filmen är ovanligt bra för sin genre. Visst är den förutsägbar och innehåller en del klichéer. Ibland blir det också lite väl sockersött, och efter ett tag blir det lite väl överdrivet och trovärdigheten sjunker. Men det gör faktiskt inte så mycket, då den ändå lyckas att förbli så pass underhållande, charmig och välgjord under hela filmen. Det är helt enkelt omöjligt att inte känna igen sig, åtminstone periodvis; samtidigt som filmen också är snyggt filmad med vackra vyer. The Holiday är också riktigt rolig, vilket höjer helhetsintrycket - den varierar mellan smårolig och oerhört tokrolig; vilket är en ganska vettig kombination, och gör att den blir underhållande utan att kännas jobbig. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och både Cameron Diaz och Kate Winslet är strålande i de båda huvudrollerna. Även i övrigt är det bra skådespelare, och trovärdig personkemi mellan alla inblandade. Dessutom kan jag inte låta bli att imponeras av de båda debuterande tjejerna Miffy Englefield och Emma Pritchard, som spelar både charmigt och trovärdigt. Jag ser fram emot vad de kan tänkas åstadkomma i framtiden. Trots att filmen är onormalt lång för sin genre, närmare bestämt 2 timmar och 10 minuter, så upplevs den faktiskt inte särskilt lång. Tiden går helt enkelt ganska snabbt, även om den vid ett fåtal tillfällen kanske känns något seg. Vissa bihandlingar hade man gott kunnat hoppa över, för att på så sätt också få ner längden; men något större problem är det inte, då det trots allt händer ganska lagom mycket i relation till speltiden. Det förekommer dock vissa logiska luckor, och förutom några få överraskningar så känns den väldigt förutsägbar. Men om man bara har överseende med sådant, och dessutom tycker om romantiska komedier, så är det ingen tvekan om att den här filmen ger valuta för pengarna. Jag blev i alla fall riktigt imponerad, och tycker utan tvekan att det är en av de bästa filmerna inom sin genre under senare år. Den lär inte gå till världshistorien som något episkt storverk, och känns heller inte alltför djup eller minnesvärd; men om man tar det för vad det är så blir man knappast besviken. Om man inte brukar tycka om romantiska komedier, gör man nog klokt i att avstå från denna också - men alla vi andra får utan tvekan dryga två timmars rolig och charmig underhållning, väl värd att se både en och två gånger. Sannolikt är filmen huvudsakligen riktad till kvinnor, och jag kan tänka mig att det förmodligen är fler kvinnor än män som uppskattar den. Men trots det hade åtminstone undertecknad fullt utbyte av den, från början till slut. Och mer än så begär i alla fall inte jag.

DVD-utgåvan är enkel som sådan, och har engelskt ljudspår och vanlig textning på bl.a. de fyra skandinaviska språken; samt engelsk text för hörselskadade. Vanlig engelsk text finns inte, och inte heller svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvalitet är bra, men utan att utmärka sig. Skivan inleds med Universal-vinjett (som inte går att hoppa förbi), följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och ganska effektfull, om än enbart på engelska. Efter uppspelning av filmen visas dessutom adress till Universal Pictures svenska filial samt ansvarig utgivare, i form av en fem sekunder lång textskärm som inte går att hoppa förbi; plus en kort reklamjingel för den mastringsfirma som gjort DVD-produktionen. Tyvärr finns inget som helst extramaterial - mycket tråkigt, då det här är en typisk sådan film där det hade varit roligt att se en del om hur filmen gjorts och dylikt. På en del utländska DVD-utgåvor av filmen, däribland den amerikanska, finns enligt uppgift lite extramaterial (bl.a. en bakom kulisserna-dokumentär och kommentatorspår), men tyvärr finns detta alltså inte med i den utgåva som vi får. Kanske beror detta på att DVD-filmen i Skandinavien ges ut av Universal, medan den i bl.a. USA och Kanada ges ut av Sony Pictures.

Recensionen skriven: 26 april 2007
Senast uppdaterad: 26 april 2007

Recensionen har lästs 4216 gånger av 2398 personer, sedan den 5 december 2007