Cameron - Andrew Rannells Fiona - Rene Russo
Becky - Christina Scherer Doris - Celia Weston
Patty - Linda Lavin Jane - Erin Mackey
Lewis - Jason Orley Jules mamma - Mary Kay Place
Miles - Steve Vinovich Emily - Christina Brucato
Justin - Nat Wolff Maddie - Emma Angstadt

Ben är 70 år gammal, och har levt ett trivsamt och produktivt liv. Men nu är han pensionerad och hans fru har gått bort, varför han plötsligt har mycket fritid och inte mycket att göra. Därför blir han intresserad när den nystartade nätbutiken About The Fit annonserar att de söker pensionärer som praktikanter på företaget (!); ett klädföretag med låg genomsnittsålder bland personalen och som ett och ett halvt år sedan lanseringen redan har 220 anställda. Ben är helt ovan vid dagens företagsklimat, har knappt ens hört talats om smartphones och jobbade hela sitt liv med att trycka telefonkataloger; men blir ändå intresserad och söker tjänsten. Tillsammans med två andra pensionärer och en person av lägre ålder blir han utvald som praktikant för företaget. Ben blir utvald att vara assistent åt företagets grundare och chef Jules Ostin, som startade nätbutiken hemma i bostaden och som nu är så överarbetad att hon knappt ens hinner tänka. Jules är verkligen inte förtjust i att ha en 70-åring som assistent, och kan inte ens minnas att hon godkänt konceptet med pensionerade praktikanter, men sakta men säkert börjar hon att ändra åsikt.

The Intern har en kul men inte direkt originell grundstory, men jag uppskattar den förhållandevis nyskapande premissen. Resultatet är en bra och underhållande film, som inte direkt sticker ut från mängden men som ändå lyckas att underhålla hela tiden. Det är engagerande och fascinerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Här finns ett visst djup, samtidigt som det hela tiden är charmigt och underhållande. Jag uppskttar också att filmen i vissa aspekter är befriad från klichéer och stereotyper, och i vissa fall utnyttjar omvända klichéer till filmens egen fördel.

The Intern är också förhållandevis lågmäld och avskalad, vilket är en uppskattad omväxling för genren. Den lyckas att förmedla en fin stämning och en övertygande atmosfär, varför det är lätt att leva sig in i premissen. De centrala rollfigurerna har också blivit förhållandevis nyanserade, och det finns i stort sett ingen som är helt svartvit eller endimensionell. Det är lätt att känna för både Ben och Jules, och även i övrigt finns flera intressanta rollfigurer som hjälper till att höja helhetsintrycket.

Det är också en ganska rolig film, och man får skratta hyfsat ofta åt de fyndiga replikerna och rollfigurerna. Någon stor skrattfest är det inte och det är långt mellan de klockrena poängerna, men det är i alla fall småroligt väldigt ofta. Jag uppskattar också att det rör sig om förhållandevis intelligent humor, där humorn baseras på dialog hellre än på slapstick-komik; och det är också helt befriat från "kiss och bajs"-humor - en trevlig omväxling i dagens läge, då de flesta komedier innehåller en hel del sådant.

På gott och ont har The Intern en annorlunda dramaturgi, som gör att filmen skiljer sig från de flesta andra filmer. Här finns nämligen inga egentliga protagonister eller antagonister, och ingen är regelrätt "god" eller "ond". Det finns heller inga egentliga konflikter, och för de flesta av rollfigurerna är det inget allvarligare än att lyckas på jobbet som står på spel. Det gör att filmen blir jordnära och realistisk, och närmast skildrar en kort period i vilken "vanlig" människas liv som helst. Det rör sig alltså inte om några allvarliga konflikter eller stora problem, utan helt vanliga vardagsproblem i mindre skala. Det är fint och trovärdigt, men gör också att filmen kan upplevas lite tråkig och händelsefattig. Vad man tycker om det här är förstås en smaksak, men förväntar man sig en mer storslagen film lär man bli besviken. Jag tycker ändå att det fungerar bra, i och med de intressanta och genomarbetade rollfigurerna och den realistiska stilen. Men även jag kunde ibland sakna en mer klassisk dramaturgisk modell med antagonister och konflikter. Även fast den vardagliga stilen passar filmen väl hade det ibland behövts en lite större konflikt, så att mer står på spel för rollfigurerna.

Mot slutet börjar den hittills så trovärdiga filmen också att kännas onödigt förenklad och tillrättalagd. Man börjar skönja tecken på sockersöthet, samtidigt som slutet lämnar en något antiklimaktisk känsla då de fåtal konflikter som trots allt funnits inte heller reds ut. Somliga kanske uppskattar det här, men jag tycker att filmen då gick över gränsen till att bli för "feel good" och trovärdigheten brister. Ett par sidohistorier under filmens gång får heller inget egentligt avslut, vilket känns lite märkligt

Fotot är snyggt och effektivt men föga originellt. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Robert De Niro är som vanligt mycket bra som Ben, och gör en stark och trovärdig rollprestation med enkla medel. Det är förvisso ingen jätteutmanande roll, men han gör den med bravur. Anne Hathaway är strålande som Jules, och är om möjligt ännu bättre än Robert. Hon spelar effektivt och lågmält, och förblir trovärdig och nyanserad helt utan överspel. Debuterande JoJo Kushner är också mycket bra och charmig som dottern Paige, och överträffar många barnskådespelare i dagens läge. Vi lär få se mycket mer av henne framöver; sanna mina ord. Christina Scherer är mycket bra som Becky, men hennes roll har tyvärr blivit oförtjänt liten och jag hade velat se betydligt mer av henne. Jag blev dock inte riktigt lika begeistrad av svenskättlingen Anders Holm som Jules man Matt. Han spelar i och för sig helt okej, men känns lite opersonlig och lyckas inte heller att väcka liv i den något stereotypa rollfiguren.

The Intern är en bra och underhållande film, som lyckas att förmedla budskap samtidigt som den är charmig och lättsam. Storyn är intressant och jag uppskattar den lågmälda humorn, som är helt befriad från slapstick-komik och sexskämt. Men paradoxalt nog är det annorlunda dramaturgiska upplägget både filmens styrka och svaghet. Det är trevligt med en jordnära och annorlunda film utan enorma konflikter eller "liv och död"-scenarior, men samtidigt gör det att filmen kan kännas något tunn och händelsefattig. Det finns helt enkelt inte mycket till konflikter eller hot, utan på gott och ont rör det sig om trovärdiga jordnära relationer. Något lite mer hade nog behövts för att få filmen att upplevas ännu bättre, men det är ändå en lyckad film som är väl värd att se. Genom de imponerande skådespelarprestationerna och den fina stämningen ger jag The Intern en stabil sjua i betyg, och det är inget fel på det; men samtidigt blir filmen aldrig riktigt så minnesvärd som den hade kunnat bli.

Recensionen skriven: 8 oktober 2015
Senast uppdaterad: 9 oktober 2015

Recensionen har lästs 3105 gånger av 1782 personer, sedan den 8 oktober 2015