Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

The Lobster
(The Lobster)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sök efter The Lobster på CDON
Sök efter The Lobster på Discshop.se
Sök efter The Lobster på WOW HD
   ANNONS
Drama / Komedi / Science-fiction / Romantik / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 59 minuter
Genre: Dramakomedi
Produktionsland/år: Frankrike/Grekland/Irland/Nederländerna, 2015
Produktionsbolag: Eurimages, Element Pictures, Faliro House Productions, Haut et Court, Lemming Film & Greek Film Center
Producent: Ceci Dempsey, Ed Guiney, Yorgos Lanthimos & Lee Magiday
Regi: Yorgos Lanthimos
Manusförfattare: Yorgos Lanthimos & Efthymis Filippou
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
David - Colin Farrell Närsynta kvinnan - Rachel Weisz
John (haltande mannen) - Ben Whishaw Kvinnan med näsblod - Jessica Barden
De ensammas ledare - Léa Seydoux Hotellföreståndaren - Olivia Chenery
Robert (läspande mannen) - John C. Reilly Hjärtlösa kvinnan - Angeliki Papoulia
Hotellstäderskan - Ariane Labed Kvinnan med näsblods väninna - Emma O'Shea
Kakkvinnan - Ashley Jensen Läkaren - Roger Ashton-Griffiths
Den nya dottern - Laoise Murphy Den ensamma simmaren - Michael Smiley
Ledarens pappa - Roland Ferrandi Ledarens mamma - Imelda Nagle Ryan
Hotellföreståndarens man - Garry Mountaine Ensamma läspande kvinnan - Seána Kerslake

I en inte alltför avlägsen framtid någonstans i världen har det blivit olagligt att vara singel. Det är minst sagt problematiskt för den medelålders arkitekten David, vars fru precis har lämnat honom efter 11 års äktenskap. Det innebär att han förs till ett avlägset hotell vid kusten, där uppgiften är att snabbt hitta en ny partner. Om man inte blir kär i någon och träffar en lämplig partner inom 45 dagar förvandlas man till ett valfritt djur för all framtid. David tar med sig sin bror, som redan misslyckats med att hitta en partner och sedermera har förvandlats till en hund; men själv väljer David att förvandlas till en hummer om han inte skulle lyckas. Hotellet har strikta regler, där onani är strängt förbjudet och där en stor del av tiden går åt till propaganda om fördelarna med partnerskap. Plus en obligatorisk jakt, där alla singlar förs till skogen för att försöka skjuta de laglösa som valt att rymma från hotellet med bedövningspilar och fånga in dem. För varje person man fångar in får man en extra dag på sig att hitta en partner. Men dagarna går, och för David är det inte så enkelt att hitta en ny partner...

The Lobster har en minst sagt absurd premiss, och det här är en oerhört udda film som inte liknar något man tidigare skådat. Originellt är bara förnamnet; beroende på vem man frågar kanske lite för originellt... Storyn är skruvad och absurd, men är trots allt genomarbetad och håller ihop logiskt. Att hela premissen tillhör det sjukaste som världen någonsin har skådat är helt enkelt något man måste köpa för att ta till sig filmen, och för många kan nog det här bli för märkligt. Men om man lyckas att ta till sig premissen får man också sin belöning, och The Lobster är en bra och underhållande film. Det är en svårtillgänglig film, med mycket symbolik och undertoner, och faktum är att det inte hade skadat med en bruksanvisning till filmen. Någon sådan följer tyvärr inte med, utan istället får man göra sitt bästa att själv tolka det som presenteras.

Det är en ganska rolig film, och det rör sig om svart humor när den är som allra mörkast. Men det är humoristiskt och samtidigt intelligent, och här finns inte minsta tillstymmelse till "kiss och bajs"-humor eller buskiskomik. Helt klart en trevlig omväxling, även fast nog inte alla lär förstå sig på den här mörka humorn. Samtidigt är det djupsint med många bottnar, och filmen fungerar bland annat utmärkt som satir över samhällets besatthet vid partnerskap och tvåsamhet. Samtidigt dras också en hel del viktiga poänger kring riskerna med dominans och toppstyrning. Här finns många tänkvärda poänger att reflektera över, och fastän den här skruvade framtiden nog gudskelov är väldigt avlägsen (hoppas jag i alla fall...) finns många paralleller att dras med dagens verklighet och vardag.

Det har blivit en mycket engagerande film, som man dras in i på ett effektivt sätt och därefter inte kan släppa med blicken. Trots den absurda storyn lyckas filmen också med konststycket att hålla ihop logiskt inom filmens egen premiss, och här finns inga uppenbara logiska luckor. Jag uppskattar också den lågmälda och lagom avskalade stilen, som även bidrar till en imponerande atmosfär och stämning. Det är också en ganska omfattande historia som skildras med många olika spår utan givna svar - det är upp till var och en att tolka det man får se. Det är både tankeväckande, berörande och lite obehagligt. Rollfigurerna är dessutom intressanta och lite lagom udda. Flera av dem har blivit förhållandevis mångbottnade, trots att vi inte får veta namnet hos merparten av karaktärerna.

Den första halvan av filmen är närmast genialisk, med en fantastisk vass satir, imponerande humor och dessutom en lagom skruvad story som man lätt kan ta till sig trots att det är absurt och surrealistiskt. Men efter ganska precis halva filmen förändrar The Lobster stil och karaktär, och blir till något helt annat. Det är svårt att förklara utan att avslöja för mycket, men kort sagt tycker jag tyvärr inte att denna andra halva fungerar lika bra som den första. Den röda tråden blir svagare och satiren inte lika tydlig. Här börjar jag ställa mig frågan vad Yorgos Lanthimos egentligen har försökt att säga. Budskapet och sensmoralen blir mer otydlig och det blir inte samma vassa satir som innan. Filmen börjar upplevas mer sjuk än skruvad, och jag är inte säker på om det bara är jag som missat något uppenbart. Kanske alla andra har insett något som jag inte har med denna andra halva; vilket skulle kunna förklara alla lovorden på bl.a. filmfestivalen i Cannes...

Det fortsätter vara intressant, men inte alls lika briljant som inledningen. Och under de sista 20 minuterna spårar det ur lite för mycket med en händelseutveckling som varken känns logisk eller riktigt konsekvent. Under upplösningen känns det lite som att musten går ur filmen, och att Lanthimos inte riktigt vetat vilket ben han ska stå på... Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som upplevs lite för öppet då man verkligen hade velat veta mer. I slutändan är det också flera sidohistorier som aldrig får något ordentligt slut, utan rinner ut i sanden.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och ovanligt bildspråk; ofta med fasta kameravinklar och bilder som snarare ser ut som övervakningskameror. Även i fotot finns mycket symbolik, och scenografin är även den utmärkt. Dessutom finns lyckad musik, som delvis harmonierar med bilderna och delvis fungerar som motsats. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Colin Farrell är utmärkt som David, och gör en nedtonad och trovärdig rollprestation helt utan överspel. Rachel Weisz är också mycket bra, och gör en stark och trovärdig insats som den namnlösa närsynta kvinnan. Den alltid lika talangfulla Léa Seydoux är utmärkt i en svår och utmanande roll, även fast det inte direkt är en sympatisk roll. Ben Whishaw och John C. Reilly är också riktigt bra, fast de inte får alltför mycket att arbeta med.

The Lobster är med största säkerhet den mest absurda och udda film man någonsin kommer att se. Skruvat är bara förnamnet, och därför måste man köpa den absurda premissen om man ska kunna uppskatta filmen. Men gör man det så är sannolikheten åtminstone hyfsad att man kommer att tycka om filmen. Det är underhållande, humoristiskt med en lågmäld svart humor och fängslande. Det är både tänkvärt och fungerar utmärkt som en vass samhällssatir. Den första halvan är smått lysande, och länge tyckte jag att en åtta var det solklara betyget. Men den andra halvan är tyvärr inte alls lika lyckad som den första, då satiren blir mer otydlig och den röda tråden svagare. Förmodligen finns det tankar även bakom detta, men det är inte alls lika klart vad Yorgos Lanthimos egentligen försökt säga. Men vackert och minnesvärt är det utan tvekan, och det är en film som ingen lär glömma på mycket länge. Om det är till det positiva eller negativa är upp till var och en att avgöra, men jag tyckte trots allt om filmen; trots att jag inte alls blev lika imponerad över den andra halvan som den första. Det är hursomhelst en film väl värd att se, men svackan mot slutet sänker helhetsintrycket varför jag i slutändan inte kan välja ett högre betyg än en stabil sjua.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 (i stort sett fullskärm på en Widescreen-TV) och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt tre dubbade ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 19 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det ibland blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Det enda bonusmaterialet som finns är en bakom kulisserna-dokumentär på strax under fem minuter. Det består främst av intervjuer med regissör, manusförfattare och skådespelare; och lite matnyttigt får vi veta. Till största delen rör det sig dock om att beskriva premiss och rollfigurer; något man redan lär veta om man har sett filmen. Det mesta som tas upp tillför inte så mycket, och inte heller får man någon förklaring till vad filmteamet egentligen har velat säga. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.


Recensionen skriven: 27 januari 2017

Recensionen har lästs 248 gånger av 181 personer, sedan den 27 januari 2017

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
BD-produktion * * * * *       5
Snittbetyg: * * * * * *      6

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
ETTA - SJUA - FYRA - NOLLA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2012 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna