Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Richard - Pierce Brosnan Kate - Emma Thompson
Jerry - Timothy Spall Penelope - Celia Imrie
Manon - Louise Bourgoin Vincent - Laurent Lafitte
Matt - Jack Wilkinson Tim - Tom Morton
Sophie - Tuppence Middleton Jean-Baptiste - Olivier Chantreau
Janice - Anna Brooke Catherine - Marisa Berenson

Kate och Richard är i övre medelåldern, och har varit frånskilda i många år. De har fortsatt att vara vänner och har två vuxna barn. Richard har under många år drivit ett framgångsrikt företag, men nu ska han gå i pension och har sålt sitt företag till andra ägare för en generös slant. Men när han kommer till jobbet för sin sista arbetsdag efter uppköpet inser han att allt inte är riktigt så bra som det verkat - de nya ägarna lyser med sin frånvaro, företaget är försatt i konkurs, byggnaden är utmätt och såväl löner som pensionsfonder är borta. Då Richards alla pengar var knutna till företaget innebär det att han nu är luspank. Han känner sig tvingad att vända sig till sin exfru Kate om hjälp, och då de lyckats ta reda på att mannen Vincent som stod bakom uppköpet är fransman beger de sig till Paris. Då de upptäcker att Vincent köpt en svindyr diamant till sin fästmö, som sannolikt kostar lika mycket som företaget han köpt, får de en lysande (?) idé - de ska helt enkelt våldgästa hans bröllop och stjäla diamanten...

Storyn låter inte särskilt trovärdig, och det är den inte heller. Men det är en kul och annorlunda premiss, som trots ett bekant upplägg ändå har en förhållandevis originell grundstory. Det är också en trevlig omväxling med en film där alla större rollfigurer är äldre, och där nästan alla börjar närma sig pensionsåldern (åtminstone i andra branscher än filmbranchen). Resultatet är en hyfsad men alltför ojämn film. Det börjar ganska bra, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt och bryr sig om de inblandade. Det är också ganska roligt, och man får skratta ganska ofta; samtidigt som det finns ett visst djup. Stämningen är också bra, och de båda huvudrollsinnehavarna har bra personkemi.

Men säg den lycka som varar för evigt... För i takt med att handlingen kommer igång på allvar, så tappar The Love Punch också den gnutta trovärdighet och djup den en gång haft. Allting blir mer och mer oseriöst och långsökt, och det är förstås fullt avsiktligt, men det blir ändå alldeles för mycket av det goda. Den här historien är helt enkelt omöjlig att ta på allvar, och i verkligheten skulle det förstås inte finnas en chans i världen att en sådan plan skulle kunna lyckas. Självklart behöver inte alla filmer vara trovärdiga, och är det bara tillräckligt roligt behöver det inte vara något problem alls. Men det är bara bitvis som filmen faktiskt är rolig, och alltför ofta går det över till att kännas som en ren fars; och jag misstänker att det inte var avsikten. Det kryllar av billig slapstick-komik, som alltför ofta går över gränsen till att kännas allmänt osmaklig.

Vid några tillfällen är det ändå så pass roligt så att man skrattar, men ofta skjuter manusförfattarna långt över mål och det blir alldeles för mycket av det goda. Det är tråkigt med en så ojämn film, för ibland märker man trots allt av att det finns kvaliteter och talanger hos manusförfattarna; och dessutom en intressant och skruvad story. Men det är lite för sällan för att jag ska känna mig riktigt nöjd... Dessutom förekommer en del logiska luckor, även inom filmens egen premiss, och ibland blir det lite för skruvat. Det är också ganska förutsägbart, och trots enstaka överraskningar är det mesta lätt att förutspå.

Fotot är läckert, med en hel del vackra vyer över Frankrike och med ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är ganska bra, men inte så bra som det låter som på papperet. Emma Thompson är utan tvekan en mycket talangfull skådespelerska, men övertygar inte riktigt lika mycket som vanligt i den här rollen, och det känns som att det går lite på tomgång trots en ganska bra rollprestation. Pierce Brosnan tillhör inte någon av mina favoriter, men gör en helt okej insats som Richard och jag uppskattar att han verkar kunna driva med sig själv. Timothy Spall (mest känd från Harry Potter-filmerna) är bättre än väntat som Jerry, och trots en hopplöst klyschig rollfigur lyckas han ändå att undvika överspel.

The Love Punch är en ojämn film med en intressant premiss, men som tyvärr bara bitvis är bra. Mellan varven är det ganska roligt, men när manusförfattarna tar i så det spricker blir det inte särskilt roligt längre, utan allt förvandlas till en billig buskis. Det är också bara ibland som det finns en konkret röd tråd genom allt. När det är som bäst är det underhållande, charmigt och roligt; och man märker att filmteamet har haft kul under inspelningen. Men när det är som sämst rör det sig snarare om löjeväckande fars, och då är det svårt att hinna försonande egenskaper. Helhetsintrycket blir därför ganska halvljummet, och är man ute efter lättsam underhållning kan det för all del vara värt att ta sig en titt på filmen; fast det är å andra sidan ingen större förlust om man avstår. Då filmen innehåller ungefär lika många bra som dåliga delar blir en stark femma det mest rättvisa betyget, och det är synd då det hade kunnat bli så mycket bättre utifrån samma premiss.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen är relativt bra, men lider av ett fåtal slarviga misstag och dessutom enstaka grammatikfel. Det mest klantiga är hur översättaren lyckats med konststycket att översätta "Seventh floor" med "Plan 2"...? Textningen är lite för liten men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna lite för tunna vilket gör texten ganska svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är otextade trailers för fyra andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial.

Recensionen skriven: 11 november 2014
Senast uppdaterad: 12 november 2014

Recensionen har lästs 3132 gånger av 1748 personer, sedan den 11 november 2014