Manusförfattare: Álex de la Iglesia, Jorge Guerricaechevarría & Guillermo Martinez
Martin - Elijah Wood Arthur Seldom - John Hurt
Lorna - Leonor Watling Beth - Julie Cox
Podorov - Burn Gorman Kalman - Alex Cox
Inspektör Petersen - Jim Carter Frank - Dominique Pinon
Mr. Higgins - Alan David Julia Eagleton - Anna Massey

Ett av världens äldsta universitet är Oxford University, beläget i en den halvstora brittiska staden Oxford. Flera tusen personer studerar på skolan varje år, och därför är det heller föga förvånande att Oxford blivit en relativt populär ort att förlägga filmer och TV-serier vid. Det innefattar den spanska prisbelönade regissören Álex de la Iglesias senaste spansk-fransk-brittiska samproduktion, baserad på en roman av Guillermo Martínez. I Sverige släpps The Oxford Murders direkt på DVD, och trots att det huvudsakligen är en spansk film så är den uteslutande på engelska. Här kretsar handlingen kring en ung amerikansk kille vid namn Martin, som ska tillbringa året som utbytesstudent på just Oxford University. Därför har han fått bo hos den äldre kvinnan Mrs. Eagleton och hennes dotter Beth. För hans avhandling vill han inget hellre än att den skärpta och intelligenta professorn Arthur Seldom ska bli hans mentor, och därför börjar han gå till hans föreläsningar och försöker sig vara mer intelligent än han egentligen är. Strax därpå kommer han Arthur närmare än han egentligen tänkt sig, efter att Mrs. Eagleton hittats mördad i hennes bostad. Polisen misstänker genast hennes dotter Beth, men Martin och Arthur misstänker att det i själva verket rör sig om en seriemördare - någon som tänkt mörda ett flertal personer med koppling till formler och matematiska symboler. De börjar tillsammans utreda saken, och hjälper en måttligt imponerande polis att lösa mysteriet.

Jag hade höga förväntningar inför The Oxford Murders, men tyvärr infriades dem bara delvis. Grundstoryn är intressant, och även om miljön inte är alltför originell så sticker ändå platsen och handlingen ut. Oxford verkar sannerligen vara en tjusig stad, och regissören har förbättrat helhetsintrycket genom många vackra vyer. Fotot håller utmärkt klass, och bildspråket är effektfullt om än inte alltför nyskapande. Rollfigurerna är i grund och botten intressanta; i synnerhet Martin och Arthur Seldom, som blivit någorlunda mångbottnade och intressanta karaktärer med ett visst djup. Skådespelarinsatserna är bra, och både Elijah Wood och John Hurt är utmärkta i de båda huvudrollerna. Även spanska Leonor Watling och brittiska Julie Cox spelar övertygande och trovärdigt som Lorna respektive Beth. Poliserna spelar dock ibland lite stelt och konstlat, och dessutom har Burn Gorman en tendens att spela över som Podorov. Inledningsvis var jag också riktigt nöjd med The Oxford Murders, och de första 30 - 40 minuterna är utmärkta. Det blir både intressant, småroligt och aningen spännande, och manusförfattarna har på ett skickligt sätt lyckats att hålla intresset vid liv. Om bara allting hade fortsatt i samma stil, så hade allt varit frid och fröjd. Men så är tyvärr inte fallet, och efter en utmärkt inledning sjunker kvaliteten. Storyn blir mer och mer invecklad och rörig, och det är långt ifrån lätt att förstå hur allting hänger ihop. Alltför stor vikt har också lagts åt filosofiska diskussioner, fornler och symboltolkning, som dessutom är så komplicerat att det lär gå över huvudet på de allra flesta. Samtidigt är filmen inte så djup som regissören har velat få det att verka, och därför känns det som att filmen har försökt att göra sig mer djup och intelligent än vad som egentligen varit fallet. Det känns helt enkelt allmänt överpretentiöst, vilket sannolikt inte var meningen.

Då blir det snabbt tråkigt, och efter ett tag kändes filmen ganska oengagerande - när jag drygt halvvägs in i filmen inte längre brydde mig om vad som skulle hända, så är det ett säkert kort på att något inte är som det ska. Saken blir heller inte bättre av att manusförfattarna överutnyttjat fenomenet med villospår - här har handlingen byggts upp så att man ska kunna misstänka precis vem som helst, och det fullständigt kryllar av mer eller mindre ovidkommande sidospår. Vid kriminalfilmer är det visserligen rätt och logiskt att utnyttja villospår i viss mån, och särskilt är det bara positivt om man kan misstänka flera olika gärningsmän. Men när det här börjar bli lika troligt att varenda rollfigur som synts till i hela filmen skulle vara mördaren, så har det helt enkelt gått alldeles för långt. Slutet är visserligen oförutsägbart och det finns uppenbarligen en tanke bakom, men innan dess har man redan tappat intresse för utgången. Det finns även en del logiska luckor och somliga frågetecken får vi aldrig något svar till, vilket åtminstone undertecknad störde mig över. Missförstå mig inte nu; The Oxford Murders är absolut ingen värdelös film. Med en intressant och genomarbetad grundstory, smarta rollfigurer, ett visst djup och bra skådespelare kommer man långt. Att fotot och scenografin också är förstklassiga förvärrar knappast situationen, och den första dryga halvtimmen kan enklast beskrivas som mycket imponerande. Därför har också filmen blivit sevärd och hyfsad, men jag hade helt enkelt väntat mig mycket mer av samma grundstory. Det borde ha kunnat gå att få till en mycket bra film utifrån samma förutsättningar, men nu stannar det istället på godkänd. Den är fullt sevärd, men samtidigt har filmen så många nackdelar att jag ändå inte kan rekommendera den helhjärtat till någon. Betyget räcker därför inte längre än till en stark femma, fast jag önskar att jag kunde ge en så lovande film ett högre betyg än så.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. Textningen är i minsta laget och är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och i vissa omständigheter kan den bli något svårläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det är ett lite egendomligt begrepp, som Nordisk Film använt ofta på senare tid. Ärligt talat blir det lite irriterande, och medför även att det inte finns någon scenvalsmeny. Förvisso går det givetvis bra att navigera till filmens olika scener genom att bläddra mellan kapitlen, men det är ju inte lika enkelt och smidigt för att hitta åt en viss scen som via en överskådlig meny. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen börjat. Av förståeliga skäl finns det heller inget som helst extramaterial på skivan, vilket jag tycker är mycket tråkigt.

Recensionen skriven: 20 maj 2009
Senast uppdaterad: 20 maj 2009

Recensionen har lästs 3876 gånger av 2125 personer, sedan den 20 maj 2009