Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Jerry Falwell - Richard Paul Charles Keating - James Cromwell
Arlo - Crispin Glover Chester - Vincent Schiavelli
Miles - Miles Chapin Ruth Carter Stapleton - Donna Hanover
Simon Leis - James Carville Roy Grutman - Burt Neuborne
Domare Morrissey - Larry Flynt TV-reporter - Norm MacDonald
Larry som barn - Cody Block Jimmy som barn - Ryan Post

1952 lever 10-åriga Larry Flynt med sin bror och pappa, och han börjar sälja hembränt för att hjälpa sin familj. 20 år senare driver Larry tillsammans med brodern Jimmy en strippklubb i Cincinnati som inte längre är lika populär som den en gång var. Han inleder också ett förhållande med sin betydligt yngre strippa Althea Leasure. I ett försök att tjäna mer pengar börjar han ge ut ett nyhetsblad med bilder på de strippartister som medverkar på klubben; något som med tiden utvecklas till den (åtminstone för tiden) oerhört kontroversiella porrtidningen Hustler. Men merparten av samhället, med pastorn Jerry Falwell i spetsen, är inte alls förtjusta i Larry Flynt eller hans "fina" tidning; och snart hamnar han i rätten...

Jag har faktiskt inte sett den här klassiska filmen tidigare, och har heller inte känt till Larry Flynt mer än till namnet. Därför visste jag inte vad jag hade att vänta mig, men då temat kring porr inte låter det minsta lockande var jag minst sagt skeptisk. Till min stora förvåning visade The People vs Larry Flynt sig dock vara en bra film, som engagerar och underhåller med enkla medel. Det är intressant och ganska tänkvärt, och vi får veta det mesta man kan behöva veta om Larry Flynt - och det mesta tyder nog på att filmen också ligger relativt nära verkligheten. Här finns ett påtagligt djup, och det är både fascinerande och berörande. Här finns också en viss lågmäld humor, som hjälper till att lätta upp stämningen.

Jag uppskattar också att det blivit en ovanligt mångbottnad och nyanserad film, där nästan ingen är helt god och heller inte är helt ond. Larry Flynt framstår verkligen inte som någon särskilt sympatisk människa, men samtidigt kan man inte förneka att mycket (men långt ifrån allt) av det han säger är förnuftigt; och dessutom har han en viss charm och humor. Biografier av det här slaget brukar annars oftast falla i en av två kategorier - att helgonförklara objektet eller att demonisera honom/henne. Därför är det en trevlig omväxling med en biografi som inte gör någotdera och aldrig blir svartvit, utan som faktiskt har många nyanser och skildrar Larry Flynt på ett öppet och trovärdigt sätt - inte som någon särskilt sympatisk person, men som någon som ändå gjort en del vettigt i sina dagar.

Det är både tänkvärt, intressant och överlag ganska fängslande. Men trots de många positiva egenskaperna lider The People vs Larry Flynt ändå av en del problem. Den är tämligen ojämn, och växlar mellan mycket bra och medelmåttig. Det börjar riktigt bra, och trots det jobbiga ämnet pornografi dras man in i handlingen på ett effektivt sätt. Så fortsätter det i drygt halva filmen, och det är både tänkvärt, fascinerande och engagerande. Men därefter kommer en svacka, och under ett parti förekommer några onödiga komplikationer och allting börjar kännas lite rörigt och rentav "tjafsigt". Då uppstår också vissa frågetecken, som man aldrig får någon riktig förklaring till. Det överensstämmer säkert med verkligheten, men är ändå inte lika intressant som man hade väntat sig. Så fortsätter det ett tag till, men mot slutet lyfter filmen igen och blir återigen bra. Därför blir helhetsintrycket ändå ganska positivt, och slutet är förhållandevis starkt.

Vid några tillfällen blir det också en smula fragmentariskt, och det märks hur svårt det är att skildra en så lång tidsperiod på film på ett trovärdigt sätt. Ibland är den röda tråden lite svag, och några scener känns tämligen onödiga då de mestadels upprepar sådant vi redan vet utan någon ny information. Då 2 timmar 9 minuter trots allt är i saftigaste laget hade filmen nog vunnit på att kortas ner en smula. Vid ett par tillfällen kan man också tycka att det förekommer några onödigt långa monologer, som visserligen är fina men som inte tillför alltför mycket.

Fotot är snyggt och stilrent, och filmen har ett starkt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Woody Harrelson är utmärkt i huvudrollen som Larry, och gör en stark och minnesvärd rollprestation med enkla medel. Hans Oscarsnominering var fullt rättvis. Jag har aldrig varit alltför förtjust i Courtney Love, men här visar hon att hon faktiskt är (eller åtminstone var) en utmärkt skådespelerska - hennes rolltolkning som Athena är både stark och trovärdig helt utan överspel. Edward Norton gör en stabil och bra insats som advokaten Isaac.

The People vs Larry Flynt är en bra och fascinerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det är charmigt, småroligt och tänkvärt; och vad man än tycker om porr som sådant tar filmen upp intressanta ämnen kring yttrande- och tryckfrihet. Jag uppskattar framförallt den ovanligt nyanserade stilen, så att vi faktiskt får se flera positiva sidor hos en i grund och botten måttligt sympatisk man. Men det är också ganska ojämnt, och vid några tillfällen lyckades jag inte riktigt att förbli intresserad på samma sätt som jag hade önskat - kort sagt är den första tredjedelen riktigt bra, den andra tredjedelen skaplig och den sista tredjedelen bra. Jag tycker att Milos Forman gjort filmen onödigt lång, för trots allt är det inte en omfattande handling som ska skildras. Men trots de brister som förekommer, så är det en bra och underhållande film som är väl värd att se. För mig som inte sett filmen tidigare och därmed inte sett den alls under "rätt" decennium eller ens sekel så förtjänar den en hyfsat tabil sjua, men tycker man om filmen sedan tidigare är det möjligt att man uppskattar den ännu mer.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra, men det rör sig trots allt om en nästan 20 år gammal film med måttlig restaurering utförd. Filmen är textad på 17 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna smala vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder; och det finns ett flertal sådana. Den svenska textningen håller relativt hög klass utan nämnvärda översättningsmissar.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial återfinns en halvtimmeslång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, skådespelare och inte minst verklighetens Larry Flynt och Alan Isaacman. Det är riktigt intressant, och vi får veta en hel del matnyttigt om både produktionen av filmen och om verklighetens Larry. Det är genomarbetat och trots en lång speltid är det här ett inslag väl värt att se. Därefter återfinns en halvtimmeslång dokumentär om just Larry Flynt, där en berättarröst berättar om viktiga händelser i hans liv så här långt varvat med intervjuer med både han själv och personer i hans närhet. Även detta inslag är riktigt intressant, men mot slutet blir det lite för utdraget och en halvtimme för en sådan här dokumentär är i saftigaste laget. Därefter återfinns ett par bortklippta scener, med och utan svensk text, som inte tillför särskilt mycket. Till sist återfinns fem olika autentiska reklamfilmer från Larry Flynts presidentvalskampanj, då han 1984 försökte att bli USA:s president (!). Dessa inslag känns verkligen som rena rama aprilskämtet, men det är faktiskt sant och det här är reklamfilmer från en riktig valkampanj på amerikansk TV. Något mer absurt och minnesvärt än detta är svårt att hitta, och ofta är det omöjligt att inte börja gapskratta...! Bonusmaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns det i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 11 december 2014
Senast uppdaterad: 12 december 2014

Recensionen har lästs 2840 gånger av 1634 personer, sedan den 11 december 2014