James Sandin - Ethan Hawke Mary Sandin - Lena Headey
Charlie Sandin - Max Burkholder Zoey Sandin - Adelaide Kane
Främlingen - Edwin Hodge Den artige tonårsledaren - Rhys Wakefield
Grace Ferrin - Arija Bareikis Mr. Ferrin - Dana Bunch
Henry - Tony Oller Mr. Cali - Tom Yi
Mr. Halverson - Chris Mulkey Mrs. Halverson - Tisha French

Året är 2022, och i USA är arbetslösheten rekordlåg och nästan all kriminalitet borta. Men det har ett pris, och allt detta beror på en ny kontroversiell lag som avkriminaliserar alla brott en kväll och natt varje år, då alla kan göra vad som helst (inklusive mord) utan konsekvenser. På så sätt ska alla "få utlopp för sina aggressioner" en dag, för att förhoppningsvis sköta sig resten av året. Under dessa 12 timmar finns inga poliser och ambulanser, och alla sjukhus är stängda. Denna kväll, som officiellt kallas för "rensningsnatt" (eller engelskans "Purge Night"), är en oerhört bra affär för företag som tillverkar och säljer larm och säkerhetssystem, i och med att alla hederliga medborgare som har råd måste skydda sig under natten för att hålla sig vid liv.

En av dessa är James Sandin, som säljer dyra och avancerade säkerhetssystem för hus. Han lever som han lär, och har själv installerat samma säkerhetssystem som han säljer i sitt eget hus, där han bor med sin fru Mary, deras yngre son Charlie och tonårsdottern Zoey. De låser in sig under rensningsnatten, men allt går inte som planerat när Charlie bevittnar en hemlös man som i vild panik flyr från ungdomar som försöker mörda honom. Han kan inte låta främlingen dö, utan avaktiverar skyddet för att kunna släppa in mannen. Men det är något som stadens kriminella ungdomsgäng inte uppskattar, som till varje pris vill ta sig in i familjen Sandins hus för att kunna mörda främlingen...

The Purge har en intressant och originell premiss, och jag uppskattar samhällskritiken som filmen tar upp på ett effektivt sätt. Det gör att den får ett större djup än vad som brukar förekomma i sådana här filmer, och det blir tänkvärt och fascinerande. Men om premissen är originell, så är filmen som sådan och dess upplägg betydligt mindre originellt, och förutom den ovanliga vinklingen med "rensningsdagen" följer filmen de traditionella mallarna för genren. Men det är i och för sig inget fel med det, och filmen fungerar riktigt väl ändå. Filmteamet har tagit god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen, och det dröjer ett tag innan själva handlingen kommer igång på allvar. Men när den väl gör det så blir det mycket spännande och intensivt, och filmen har en föredömlig intensitet där det inte finns en lugn stund. Det är fartfyllt och fängslande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Men trots att The Purge kategoriserats som en rysare är det ärligt talat inte särskilt otäckt. Filmen har en effektiv obehaglig stämning, men det blir aldrig läskigt eller otäckt, utan längre än till spänning går det aldrig. Förväntar man sig en skräckfilm lär man därför bli väldigt besviken, och ärligt talat vet jag inte om kategoriseringen är fel eller om det här faktiskt ska föreställa vara otäckt. Men ser man på filmen som en thriller fungerar det betydligt bättre, och som en sådan är det riktigt lyckat med en mycket effektiv spänning och intensitet. Det är underhållande, samtidigt som det finns ett påtagligt djup och en form av samhällssatir som jag uppskattar. Jag uppskattar också att filmen blivit relativt lågmäld, utan någon nämnvärd övertydlighet. Vi får lära känna de centrala rollfigurerna (d.v.s. familjen Sandin) på ett bra sätt, och alla har fått åtminstone en del nyanser varför de känns äkta.

Men som med de flesta filmer med liknande upplägg blir det lite för begränsat med en hel film som utspelas i ett enda hus; om än flera olika rum. Genom att det faktiskt är ett ganska stort hus får man heller inte samma klaustrofobiska känsla som i exempelvis den något snarlika Panic Room, utan istället får man lite känslan av att det blir varken hackat eller malet. Det är dessutom bara de fyra medlemmarna i familjen Sandin som hinner få någon form av djup, och framförallt blev jag besviken på Zoeys pojkvän Henry som inledningsvis framstår som en viktig del av storyn för att efter en stund bli helt ovidkommande. Lite märkligt, och det känns som att något viktigt fallit bort under manusprocessen.

Det är också tämligen förutsägbart, och förutom några enstaka överraskningar behöver man inte vara ett geni för att lista ut ungefär hur allt ska sluta. Dialogen lämnar också en del övrigt att önska, och bitvis låter det ganska konstlat. Jag tycker också att manusförfattarna inte riktigt utnyttjat den unika premissen med "rensningsdagen" lika mycket som man hade kunnat, utan låter filmen istället förvandlas mer till en klassisk thriller med intrång i huset. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, och alltför länge i filmen är det James som står för allt det tunga lasset och själva ska ta sig an brottslingarna, medan Mary mest förpassats till att se panikslagen ut. Det blir bättre mot slutet, men då är delvis skadan redan skedd.

Fotot är snyggt, men bildspråket lämnar periodvid en del övrigt att önska. Vid lugnare scener fungerar det ypperligt, men vid mer intensiva scener får filmen en så skakig handkamera att det bitvis är väldigt svårt att se vad som faktiskt händer. Handkameran ger visserligen en mycket effektiv närvarokänsla, men det får inte ske på bekostnad av att kunna se vad som händer, som periodvis är fallet här. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Ethan Hawke är bra som James, och han är utan tvekan den som får dra det tyngsta lasset. Lena Headey är ganska bra som frun Mary, men ger periodvis ett något konstlat intryck, vilket är märkligt då Lena brukar spela bättre än så. Max Burkholder är utmärkt som Charlie, och Adelaide Kane är bra som Zoey. I övrigt är det överlag bra skådisar, med undantag av Rhys Wakefield som spelar över å det grövsta som den namnlösa "skurken" - något som åtminstone delvis måste bero på manuset och regin, då Rhys brukar vara en duktig skådespelare.

The Purge är en bra och underhållande film, som erbjuder ett påtagligt djup och en tänkvärd premiss samtidigt som det är spännande och intensivt. Men tyvärr är det också förutsägbart och en lite för tunn story, och jag tycker det är tråkigt att filmteamet inte ännu bättre utnyttjat den unika och originella premissen. Det gör att filmen inte blir riktigt lika djup som den hade haft potential att bli, men som underhållning för stunden duger det gott och man tänker även på den ett tag i efterhand. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, men är du ute efter en otäck rysare finns det betydligt bättre val; för särskilt läskigt blir det ärligt talat aldrig.

Recensionen skriven: 20 juli 2013
Senast uppdaterad: 21 juli 2013

Recensionen har lästs 5848 gånger av 3535 personer, sedan den 20 juli 2013