Manusförfattare: Galt Niederhoffer, baserat på en roman av Galt Niederhoffer
Laura - Katie Holmes Lila - Anna Paquin
Tom - Josh Duhamel Tripler - Malin Åkerman
Chip - Elijah Wood Minnow - Dianna Agron
Pete - Jeremy Strong Weesie - Rebecca Lawrence
Jake - Adam Brody Lilas mamma - Candice Bergen

Den amerikanska producenten och författaren Galt Niederhoffer har framförallt etablerat sig som en framstående producent, och har producerat prisbelönade filmer som Grace Is Gone och Prozac Nation. Hon har även skrivit ett par romaner, och blev populär 2008 med sin andra roman The Romantics. Nu har Galt även långfilmsdebuterat som regissör med en filmversion av hennes egen roman, och hon har själv också skrivit filmmanuset. Filmen gjorde succé på Sundance i januari 2010, men har i de flesta länder släppts direkt på DVD. Sverige är inget undantag, där filmen släpptes på DVD i juni 2011; nästan ett och ett halvt år efter urpremiären.

Lila Hayes ska gifta sig med sin pojkvän Tom, och släkt och vänner samlas i Lilas familjs strandhus för ett utomhusbröllop. Till bröllopet ska hela kompisskaran från universitetstiden återförenas; en grupp som kallades för "The Romantics" på grund av deras förflutna då alla legat med alla. Lilas tidigare bästa vän Laura ska vara brudtärna vid bröllopet, och fastän de tidigare varit oskiljaktliga har de knappt träffats alls på senare år. Laura är inte helhjärtat positiv till bröllopet, då brudgummen också råkar vara hennes f.d. pojkvän och hon till råga på allt fortfarande har känslor för honom...

Att döma av både omslag och beskrivning är det lätt att få intrycket att The Romantics är ännu en i mängden av lättsamma romantiska komedier. Men så är det faktiskt inte, utan det här är faktiskt ett ganska allvarligt och lågmält drama. Här finns i stort sett ingen humor och heller ingen spänning, utan det är ett renodlat drama. Trots titeln är det heller inte alltför stor tyngdvikt på romantiken, som hamnar i skymundan under i alla fall en del av filmen. Det är en finstämd och lågmäld film, som har en intressant story som håller intresset vid liv.

Åtminstone några av rollfigurerna har blivit mångbottnade, där det utan tvekan är bäst ställt med Laura. Lila har dock inte riktigt fått det djup jag hade önskat, och jag saknar en mer ingående personbeskrivning av henne. Jag hade också velat veta mer om allas relationer under collegetiden, då vi bara får veta mycket begränsade detaljer om det. Mycket mer än att Tom varit ihop med både Laura och Lila får vi inte veta, och om resten av gänget återstår många frågetecken. Det är lite tråkigt, och filmen hade nog känts lite mer levande om vi fått veta ännu mer om dåtiden och gärna även fått se en och annan tillbakablick. För trots att det som hänt förut spelar en viktig roll, så är det nutiden som står i fokus under filmen.

Egentligen händer inte särskilt mycket under filmens gång, utan här är det dialog och interaktion som står i centrum. Det är prat, prat och ännu mer prat vilket av somliga lär ses som oerhört tråkigt. Men i och med att det finns ett påtagligt djup och att dialogen dessutom är förstklassig, så tyckte jag hela tiden om filmen som förblev engagerande och fängslande. Det är också en mycket trovärdig och realistisk film, som nästan hela tiden känns äkta och autentisk. Vid ett fåtal tillfällen kan storyn upplevas en smula krystad och dessutom förekommer ett fåtal klichéer, men överlag håller filmen sig på rätt sida av gränsen. Filmen har en föredömlig längd, som aldrig blir seg eller utdragen trots att storyn egentligen är tunn.

Men filmen hade vunnit om vi som tittare fått veta mer om de andra i gänget och deras historik, och även att få Lila att bli en mer mångbottnad karaktär. Trots att Laura sannerligen inte är någon perfekt människa, så blir det ändå nästan alltid henne man sympatiserar med under filmens gång; helt enkelt då Lila blivit så platt och endimensionell. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och känns väldigt abrupt och dessutom med något övertydlig symbolik.

Fotot är dock förstklassigt, och filmen erbjuder såväl vackra vyer som ett starkt bildspråk. Det finns också mycket bra och passande musik, och filmen gjorde mig framförallt mycket nyfiken på en för mig okänd artist som har med ett par mycket fina låtar i filmen. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, där nästan alla gör bra ifrån sig. Jag har tyckt mycket bra om Katie Holmes ända sedan Dawson's Creek, och här gör hon sin kanske bästa insats sedan just den TV-serien. Katie spelar övertygande och trovärdigt, och lyckas att väcka liv i sin rollfigur på ett föredömligt sätt. Det är trevligt att få återse henne, efter att hon tyvärr inte medverkat i alltför många filmer på senare år. Anna Paquin är också utmärkt som Lila, och gör allt som går av den ganska platta rollfiguren. Josh Duhamel spelar också riktigt bra som Tom, och övertygar med enkla medel. Dock ser han ut att vara något äldre än de andra i gänget, vilket bitvis orsakar vissa trovärdighetsproblem då alla ska föreställa ha gått på college tillsammans. Malin Åkerman är som vanligt utmärkt, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med då hennes roll bitvis känns lite undangömd. Detsamma gäller Dianna Agron (mest känd som Quinn i Glee) som Lilas lillasyster; en intressant men alltför liten roll, men Dianna gör allt som går och spelar mycket bra. Adam Brody är också bra som Jake, även om det är svårt att inte jämföra med hans rollfigur i The O.C.. Det enda problemet med rollbesättningen är Elijah Wood som Chip, som visserligen i vanlig ordning spelar bra men som känns lite malplacerad i just den här rollen.

The Romantics har tyvärr aldrig fått den uppmärksamhet den förtjänar, för det här är faktiskt en riktigt bra film. Det är en ganska djup och lågmäld dialogdriven film, och därför måste man vara på rätt humör för att uppskatta den. Men om man är det, så är det en riktigt lyckad film som förblir engagerande och intressant med en påtaglig charm. Tyvärr verkar manusförfattaren ha haft vissa svårigheter att knyta ihop alla trådar, för slutet känns lite för abrupt vilket tillsammans med en del endimensionella rollfigurer drar ner helhetsintrycket på en i övrigt mycket lyckad film. Därför känner jag mig lite besviken på vad som kunde ha blivit en utmärkt film, men merparten av filmen är ändå så intressant att jag väljer en stark sjua i betyg. Jag har tyvärr inte läst den litterära förlagan, men filmen gör mig faktiskt intresserad av att göra det; något jag inte känner särskilt ofta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, och trycker man på menyknappen kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsmenyn. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 12 juli 2011
Senast uppdaterad: 13 juli 2011

Recensionen har lästs 3794 gånger av 1897 personer, sedan den 12 juli 2011