Hanna - Sarah Polley Josef - Tim Robbins
Dimitri - Sverre Anker Ousdal Simon - Javier Cámara
Scott - Danny Cunningham Liam - Dean Lennox Kelly
Abdul - Emmanuel Idowu Victor - Eddie Marsan
Inge - Julie Christie Dr. Sulitzer - Steven Mackintosh
Fabrikschef - Reg Wilson

Den spanska regissören och manusförfattaren Isabel Coixet, som av någon märklig anledning sällan spelat in filmer i just Spanien, är i Sverige troligen mest känd för den kanadensisk-spanska filmen Mitt liv utan mig. Med den legendariska spanska regissören Pedro Almodóvar och hans bror Agustín som exekutiva producenter, gjorde hon 2005 den mångfaldigt prisbelönade filmen The Secret Life of Words. Det är huvudsakligen en spansk film, om än med visst brittiskt samarbete, men för ovanlighetens skull är den uteslutande på engelska. I huvudrollen ser vi den unga utländska kvinnan Hanna, som är hörselskadad och jobbar på en textilfabrik någonstans i Europa - exakt var framgår inte i filmen, men vissa uppgifter gör gällande att det ska röra sig om Irland. Sedan hon började jobba där för fyra år sedan har hon aldrig tagit någon som helst semester; hon är inåtvänd och tystlåten, och säger inte mer än nödvändigt till arbetskamrater eller andra. Det gör att företagsledningen är orolig för henne, och hennes chef tvingar henne därför att ta en månads semester för första gången. Semestern blir dock kortvarig, för i en liten kuststad får hon på en restaurang höra att de letar efter en sjuksköterska som under några veckors tid kan ta hand om en man som blivit skadad på en oljeplattform ute i Atlanten i en brand, och nu blivit tillfälligt blind. Hanna har tidigare jobbat som sjuksköterska, och erbjuder sig därför att göra detta. Hon flygs därför till oljeplattformen, och får ta hand om den skadade Josef i oljeplattformens sjukrum. Det finns dock anledningar till varför Hanna blivit så tystlåten och inåtvänd, och med Josefs hjälp börjar hon så småningom att börja tina upp...

Det är sällan jag blivit så kluven av en film som denna. Det är onekligen en originell och annorlunda film, men under dess första halva blev jag ärligt talat inte alltför imponerad. Trots att det är intressant, så går storyn väldigt långsamt framåt, och filmen känns ganska seg och oengagerande. Framförallt blir det för många och långa scener i sjukrummet med bara Hanna och Josef, och där samtalsämnena oftast är ganska vardagliga och intetsägande. Det blir helt enkelt för utdraget, och periodvis tvingades jag anstränga mig för att hålla mig vaken. Om jag sett filmen mer avslappnat, och inte hade varit tvungen att recensera den, så är jag ärligt talat mycket tveksam om jag hade kunnat hålla mig vaken. Men efter knappt en timme förändras filmen, och blir därefter allvarlig, gripande och fängslande. Framförallt är det när vi äntligen får höra om Hannas förflutna, som förändrar filmen och gör att den plötsligt känns betydligt bättre. Den andra halvan är därför riktigt bra och gripande, och tårarna är knappast långt borta för någon. Storyn är också annorlunda, och tar upp ett viktigt och ovanligt ämne. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt den kanadensiska skådespelerskan Sarah Polley är fullständigt lysande som Hanna - hon talar med en östeuropeisk brytning, som åtminstone för mina ganska otränade öron lät riktigt realistiskt. Tim Robbins är också bra som Josef, och han och Sarah har en övertygande personkemi. Dessutom är det intressant att notera den norska skådisen Sverre Anker Ousdal som medarbetaren Dimitri och Julie Christie som spelar danska Inge - den sistnämndas danska brytning låter dock inte helt trovärdig. Filmen är minimalistiskt gjord, och kameraåkningar lyser nästan helt med sin frånvaro. Istället är det långa monologer och scener utan klipp som gäller, och filmen förmedlar rätt känsla. Dessutom är filmen faktiskt delvis inspelad på en riktig oljeplattform, vilket förstås förhöjer den realistiska känslan. Om bara början varit lika bra som slutet, så hade det här blivit en riktigt höjdarfilm. Men den sega starten drar tyvärr ned helhetsintrycket, och filmen hade tjänat på att kortas ner en del. Framförallt hade det varit nödvändigt att snabbare ge ledtrådar till Hannas förflutna, för att hålla tittarnas intresse vid liv och gripa tag om publiken snabbare. Som det är nu, finns det tyvärr en risk att man hunnit somna innan de riktigt intressanta delarna kommer, och det vore tråkigt. Filmens andra halva gottgör dock utan tvekan för den svaga och sega början, och gör att jag trots allt ger filmen en sjua i betyg. Det är en viktig, intressant och gripande film som absolut bör ses av de flesta, men se till att ni är ordentligt utvilade och pigga när ni ser den...

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i proportionerna 1,85:1, medan ljudet enbart finns i stereo. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text. Det finns heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska och enkel men stilren.

Trots att det inte står ett ord om det på omslaget, så finns faktiskt en del extramaterial. Först och främst hittar vi en halvtimmeslång bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. består av intervjuer med regissör, producent och några av skådespelarna. Ganska intressant. Därefter hittar vi enskilda intervjuer med regissören Isabel Coixet, producenten Esther Garcia samt skådespelarna Sarah Polley, Tim Robbins och Javier Cámara. Tyvärr är dessa intervjuer delvis samma som vi redan hört i bakom kulisserna-dokumentären, så har man redan sett den så blir delar av intervjuerna en ren upprepning. Dessutom är ljud- och bildkvaliteten på dessa intervjuer av ganska bristfällig kvalitet, vilket gör att det inte blir helt enkelt att höra vad som sägs. I synnerhet frågorna från intervjuaren är mycket svåra att höra. Vidare hittar vi ett kort inslag med autentiska stillbilder, som har en viss koppling till filmens tema (jag kan tyvärr inte gå in på detaljer, utan att avslöja alltför mycket av filmen). Det är ett viktigt ämne, men att se stillbilder till skriven text ger inte alltför mycket. Intervjuer eller åtminstone rörliga bilder med någon speakerröst hade gjort inslaget betydligt mer intressant. Vidare hittar vi tre olika biotrailers för samma film, som är snarlika men inte helt identiska. Måttligt intressant... Slutligen finns ett två minuter långt efterord (introduktion) till filmen av regissören Isabel Coixet, som av upplägget att döma troligen gjorts för att visas direkt efter filmen på någon filmfestival eller dylikt. Ganska intressant, men det hade kanske inte varit en dum idé om det hade visats automatiskt efter filmen, istället för att gömmas undan som sista alternativet på en extramaterialsmeny. Tyvärr finns ingen svensk text till extramaterialet, men de spanskspråkiga intervjuer som finns har försetts med inbränd engelsk text (som inte går att ta bort). Man får förstås vara tacksam för det - trots allt har vi ju fått se skräckexempel genom åren med extramaterial som enbart funnits på franska eller spanska utan text - men jag hade åtminstone uppskattat engelsk text även på det engelska talet. Överlag är extramaterialet skapligt, men det hade varit intressant att se mer. Noble Entertainment brukar dock i de flesta fall inte ha något extramaterial alls på sina DVD-utgåvor, så man får trots allt vara tacksam att det faktiskt finns en del matnyttigt här.

Recensionen skriven: 4 juni 2008
Senast uppdaterad: 4 juni 2008

Recensionen har lästs 3437 gånger av 1966 personer, sedan den 4 juni 2008