Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Elise Clifton-Ward - Angelina Jolie Frank Tupelo - Johnny Depp
Inspektör John Acheson - Paul Bettany Kommissarie Jones - Timothy Dalton
Reginald Shaw - Steven Berkoff Engelsmannen - Rufus Sewell
Colonnello Lombardi - Christian De Sica Sergente Cerato - Alessio Boni

Den franska regissören och manusförfattaren Jérôme Salle har bl.a. legat bakom den franska hyfsat framgångsrika dramathrillern Anthony Zimmer från 2005. Bara några år senare har nu den tyska regissören Florian Henckel von Donnersmarck regisserat och skrivit en amerikansk nyfilmatisering av just den filmen, som fått titeln The Tourist. Nu har den släppts på DVD.

På ett café i Paris blir Elise iakttagen av polismyndigheter, och hon får instruktioner via brev om att ta tåget till Venedig och ta kontakt med någon lämplig man på tåget som liknar hennes pojkvän; allt för att polisen ska tro att mannen är honom, och därmed få bort poliserna från honom. På tåget väljer hon den amerikanska turisten Frank, och de inleder en kontakt som fortsätter även framme i Venedig. Men turisten lever farligt, då inte bara Scotland Yard följer efter Elise utan dessutom ryska maffian...

Jag har tyvärr inte sett den franska förlagan, men även utan det kan man knappast påstå att The Tourist är alltför originell eller nyskapande. Filmen följer i stort sett de traditionella mallarna för den här genren, och det finns en del klichéer här och var. Men jag betvivlar att manusförfattarna någonsin haft något annat i åtanke, och med mer rimliga förväntningar blir man knappast besviken på The Tourist. Storyn är fullt funktionell, och det är en underhållande och hyfsat engagerande film. Något större djup finns inte, utan här handlar det nästan uteslutande om lättsam underhållning. Men det är absolut inget fel med det, och man kan ju inte fordra att alla filmer ska vara djupsinta Oscarsvinnare.

Storyn är ganska enkel och det här är en sådan film som inte kräver någon enorm tankeverksamhet. Men det är också underhållande och trevligt, med en del charm och en engagerande intrig. Rollfigurerna är inte alltför genomarbetade och de flesta känns mer eller mindre endimensionella, men de två största rollerna har i alla fall vissa nyanser och i synnerhet Elise känns någorlunda äkta.

På omslaget har filmen kategoriserats som en actionthriller. Därför är det märkligt att det ärligt talat inte alls är många scener som ens med den bästa fantasi kan kategoriseras som action. Det finns visserligen ett fåtal kortare actionsekvenser, men mycket mer än så blir det inte. Som thriller betraktat fungerar filmen bättre, men alltför spännande blir det ändå aldrig. Att filmen dessutom nominerats till en Golden Globe för bästa film i klassen komedi eller musikal förvirrar ju saken ännu mer, och förväntar man sig en komedi blir man sannolikt besviken. Visst finns en del roliga repliker och situationer, men det går inte längre än till småroligt och det var mycket sällan som jag skrattade högt. Den humor som finns duger gott till att lätta upp stämningen och "krydda på" en drama eller en thriller, men det duger inte alls som en renodlad komedi.

Därför kan man med all rätt fråga sig vilken genre som regissören har tänkt sig, då man kan tycka att den inte fungerar helt bra vare sig som komedi, thriller eller action. Då är det lätt att en film faller mellan två stolar, men dessbättre fungerar den helt okej som drama med vissa thrillerinslag. Men någon särskilt subtil film är det inte, utan det mesta känns lite övertydligt. Jag tycker visserligen att det är betydligt bättre än kryptiska filmer som ingen förstår sig på något av, men det borde finnas någon gyllene medelväg. Trots den i övrigt övertydliga stilen och att det mesta är förutsägbart, så lyckades dock filmen att få in en oväntad vändning som i alla fall inte jag lyckades att förutspå. Nu kanske det till viss del beror på att jag helt enkelt inte förväntade mig någon sådan, men jag tycker ändå att överraskningen fungerar.

Jag stör mig också på filmteamets överdrivna förtjusning att hela tiden zooma in på Elise (Angelina Jolie) och framförallt hennes klänningar och halsband. Efter ett tag blir det ganska tröttsamt, och dessutom uppstår vissa trovärdighetsproblem angående fixeringen vid Elises utseende - om jag behövde hålla en låg profil för att inte bli hittad av någon, så skulle åtminstone inte jag ha valt de snyggaste designerkläderna som går att hitta och i praktiken göra allt som går för att dra uppmärksamheten till mig. Även i övrigt förekommer vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och ibland måste man "koppla ifrån verkligheten" för att kunna uppskatta filmen; inte minst när det förekommer några "James Bond-inspirerade" scener och när alla verkar överleva precis vad som helst. Bitvis blir filmen också ganska seg, och trots en inte alltför lång speltid känns The Tourist ibland ganska utdragen.

Fotot är dock mycket snyggt, och filmen erbjuder ett stort antal makalöst vackra vyer över Venedig där det märks att filmteamet gjort allt som går med foto och scenografi. Skådespelarinsatserna är relativt bra, men ingen sticker ut som något alltför imponerande. Både Angelina Jolie och BJonny Depp brukar spela bra, även fast ingen av dem tillhör någon av mina favoritskådisar. Johnny kan ibland upplevas en smula konstlad och känns bitvis nästan anonym här, medan Angelina Jolie istället blir den som får sticka ut ur mängden. Även i övrigt finns en hel del stabila och förhållandevis bra skådisar som gör fina insatser utan att sticka ut.

Då de flesta recensenter har mer eller mindre sågat The Tourist, så är det lätt att få förutfattade meningar. Men om man inte har orealistiska förväntningar utan tar det för vad det är - lättsam underhållning utan något större djup - så fungerar filmen trots allt ganska väl. Tyvärr är dock manuset lite ojämnt vilket drar ner helhetsintrycket, tillsammans med det faktum att det aldrig blir särskilt spännande. Men det är ändå en hyfsat engagerande och underhållande film, som erbjuder tillräckligt för att man ska vilja se filmen men inte tillräckligt för att man ska tänka på den i efterhand eller vilja se om den. Mitt betyg stannar på en stark sexa, men de bästa scenerna hade absolut förtjänat ett högre betyg än så.

Recensionen skriven: 28 juli 2011
Senast uppdaterad: 28 juli 2011

Recensionen har lästs 3611 gånger av 2018 personer, sedan den 28 juli 2011