Mr. O'Brien (pappa) - Brad Pitt Mrs. O'Brien (mamma) - Jessica Chastain
Jack som barn - Hunter McCracken Jack som vuxen - Sean Penn
R.L. - Laramie Eppler Steve - Tye Sheridan
Mormor - Fiona Shaw Farbror Roy - Jackson Hurst
Mr. Brown - Michael Showers Mrs. Brown - Kimberly Whalen
Elisa - Crystal Mantecon Samantha - Samantha Martinez

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Terrence Malick har blivit hyllad för sina filmer, som nästan uteslutande har vunnit priser. Han är också en av de minst aktiva större regissörerna i USA, som trots över 40 år i branschen tidigare bara gjort fem filmer; Lanton Mills, Badlands, Den tunna röda linjen och nu senast The New World 2005. Nu är han tillbaka igen, och med årets The Tree of Life har han storslagna ambitioner. Filmen vann Guldpalmen i Cannes 2011, men visades bara på bio i mycket begränsad skala i Sverige. Nu har den släppts på DVD.

Den unga Jack växer upp i en medelklassfamilj någonstans i amerikanska mellan-Västern, med sina två yngre bröder. De har en sträng och hård pappa, men en kärleksfull men också något kuvad mamma. Hans hårda uppväxt kommer till att forma även hans senare liv, och i nutid lever han ett tomt liv men försöker att finna fotfästet igen; något som inte är lätt efter dödsfall i släkten.

The Tree of Life liknar sannerligen inget man tidigare sett. Det är originellt, vackert, finstämt och lågmält. Bitvis är det som att se äkta filmkonst, och det är en film man inte kommer att glömma på oerhört länge. Men ack så obegriplig. Den första dryga halvtimmen förstod jag ärligt talat i stort sett ingenting, då allting är ganska osammanhängande, kryptiskt och med väldigt lite dialog. Till råga på allt så erbjuds vi en hela 20 minuter lång naturscen med en skildring av hela skapelseberättelsen komplett med dinosaurier (!); allting helt utan dialog och ackompanjerad av klassisk musik. Visst är det oerhört vackert och jag förstår tanken bakom det hela, men att påstå att det är olidligt tråkigt är en underdrift. Det blir alldeles för mycket av det goda, och efter fem minuter har man mycket väl fattat tanken bakom scenerna. Resten känns bara allmänt malplacerat, utdraget och poänglöst.

De (gissningsvis) nutida scenerna med Jack som vuxen är också svåra att få något egentligt grepp om, men den märkliga sterila och närmast futuristiska miljön och med lite dialog utöver väsande berättarröster. Ärligt talat fattade jag inte alls tanken bakom dessa, och den uppfattning jag fick under filmens gång inser jag nu i efterhand sannolikt var helt felaktig. Det är helt enkelt alldeles för kryptiskt, och man får inte någon konkret klarhet i mycket alls. Visst är det tacksamt att slippa övertydliga förklaringar, men när det blir för lågmält tycker jag att det gått för långt åt andra hållet.

Dessbättre förvandlas dock filmen efter en dryg halvtimme till att bli ett mer traditionellt uppväxtdrama, när vi får se tillbaka på Jacks uppväxt och på paret O'Briens äktenskap. Det är intressant, engagerande och bitvis även berörande. Vi får lära känna de centrala rollfigurerna på ett bra sätt, och det känns autentiskt och finstämt. Det förblir lågmält, men samtidigt förstår man det mesta under de scenerna. Den delen av filmen är helt enkelt svår att inte tycka om, och jag föll för den enkla med fascinerande berättelsen trots att den delen egentligen inte är något man inte tidigare sett. Det förblir långsamt hela filmen igenom och ibland tar Terrence Malick lite väl lång tid på sig att berätta historien; men samtidigt förblev jag intresserad och engagerad hela tiden. Den delen av filmen är riktigt bra, och även fast det aldrig blir riktigt gripande så känns det äkta och berörande. Men mot slutet har Terrence tydligen inte kunnat motstå de episka proportionerna igen, då det återigen blir kryptiskt, överpretentiöst och närmast "flummigt".

När sluttexterna rullar har man fler frågor än svar, och det är mycket frågetecken som åtminstone jag inte kände att jag fick något svar på. Och när jag både jag och dessutom de två personer som gjorde mig sällskap vid recensionstillfället verkar ha totalt missuppfattat många av scenerna, så bör det vara ett tecken på att det helt enkelt är för kryptiskt och lågmält. Många av scenerna känns minst sagt långsökta, och jag får inte allting att gå ihop logiskt. Jag skulle nästan ha velat ha en bruksanvisning till filmen, men någon sådan kunde jag inte hitta... I slutändan känner jag mig lika förbryllad som jag känner mig nöjd, och det är ett tecken på att något inte riktigt är som det ska. Men visst är det en storslagen och närmast episk film, och när den är bra så är den mycket bra.

Fotot är makalöst bra, och filmen har ett starkt bildspråk med ett imponerande sinne för detaljer. De många naturbilderna är otroligt vackra, och periodvis är det levande konstverk som visas upp. Visuellt är det här en storslagen upplevelse, och på en stor bioduk måste det ha sett fantastiskt ut. Musiken är också passande, och klippningen närmast klockren. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och framförallt blev jag mycket imponerad över den relativt okända Jessica Chastain. Hon gör en stark och minnesvärd rolltolkning som Jacks mamma, och spelar övertygande och naturligt in i minsta detalj. Jag blev också positivt överraskad av Brad Pitt, som gör en ovanligt bra rollprestation som den namnlösa pappan och spelar starkt och övertygande. Han tillhör inte någon av mina favoritskådisar, men gör här en av sitt livs bästa rollprestationer. Hunter McCracken är också riktigt bra som Jack som ung, och han spelar naturligt och starkt med enkla medel och helt utan överspel. Även de två andra barnskådisarna gör bra ifrån sig, och på den punkten blir jag inte alls förvånad om filmen blir nominerad till minst en Oscar för bästa manliga biroll. Sean Penn är som vanligt bra, men här får han verkligen inte mycket att arbeta med och hans roll har i princip begränsats till 10 minuter i början och slutet plus några repliker som berättarröst. Visst spelar han bra, men det är ingen direkt utmanande roll och nästan vem som helst hade kunnat klara av den rollen utan större ansträngning. Att hans namn skyltas som huvudroll och näst första namn på DVD-omslaget (efter Brad Pitt) måste mer ses som ett PR-knep än något annat.

The Tree of Life är en av de mest ojämna filmer jag sett i mitt liv, vilket gör det svårt för mig att bedöma den som helhet. När den är br så är den riktigt bra, med en stark och intressant familjebeskrivning som berör med enkla medel. Men därutöver blir den tyvärr lite för kryptisk, svårbegriplig, långsökt och överpretentiös, och att visa naturbilder helt utan handling i 20 minuter är för mig totalt obegripligt. Uppenbarligen har Terrence Malick haft storslagna ambitioner med filmen, och har velat berätta väldigt mycket. Sannolikt lite för mycket, för det här blir helt enkelt lite för mycket av det goda för undertecknad. Kort sagt kan filmen beskrivas som en och en halv timme som är riktigt bra och berörande (om än något långsam), 20 minuter som är totalt poänglösa och 25 minuter som är svårbegripliga och långsökta. Om Terrence hade kunnat skala ner filmen till det intressanta familjedrama som kärnan egentligen är, så hade det visserligen blivit betydligt mindre originellt men också betydligt mer engagerande och tänkvärt. Nu verkar han ha velat berätta lite för mycket, och det gör mig kluven till filmen som helhet. I slutändan är det ändå absolut sevärt och en film man definitivt inte kommer att glömma på mycket länge, men samtidigt ingenting jag vill se om. Genom det makalösa fotot, den ypperliga regin och de utmärkta skådespelarinsatserna förtjänar ändå filmen en svag sjua, men när den är som bäst hade den absolut förtjänat ett betydligt högre betyg än så. Och att filmen verkligen kunde vinna Guldpalmen i Cannes är för mig obegripligt, då exempelvis Melancholia känns mycket vassare trots en i grunden mindre intressant story.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan ett flertal trailers visas (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt då jag verkligen hade velat höra mer om tankarna bakom filmen.

Recensionen skriven: 18 november 2011
Senast uppdaterad: 19 november 2011

Recensionen har lästs 3297 gånger av 1699 personer, sedan den 18 november 2011