Manusförfattare: Jonathan Levine
Luke - Josh Peck Dr. Squires - Ben Kingsley
Stephanie - Olivia Thirlby Kristin - Famke Janssen
Union - Mary-Kate Olsen Eleanor - Jane Adams
Percy - Method Man Justin - Aaron Yoo
Lukes mamma - Talia Balsam Lukes pappa - David Wohl

Det är långt ifrån ovanligt att långfilmer utspelas bakåt i tiden, och de flesta decennier finns representerat på senare tid. Klart underrepresenterat är dock 1990-talsnostalgi, som vi inte sett mycket av. Det har regissören Jonathan Levine tänkt råda bot på. Jonathan debuterade 2006 med rysardramat All the Boys Love Mandy Lane, och med sin nya film The Wackness har han för första gången även skrivit manus. Handlingen utspelas sommaren 1994 i New York, strax efter att dåvarande borgmästaren börjat satsa på att stoppa narkotika, graffiti och annat som ungdomar sysslade med. En av dessa ungdomar är Luke Shapiro, som just gått ut gymnasiet och bor med sina föräldrar i centrala New York. Han träffar regelbundet psykiatern Jeffrey Squires, som han betalar med narkotika istället för pengar. För att hjälpa till att försörja sin familj, råkar Luke nämligen extraknäcka som knarklangare. Dr Squires anser att Luke behöver förlora oskulden, och råder honom att ha sex med första bästa person så fort som möjligt. Squires är en annorlunda terapeut, och följer gärna med Luke ut på gatan, och hjälpa honom att träffa någon passande. Squires blir dock inte lika förtjust när han inser att Luke är förälskad i dr. Squires styvdotter Stephanie, som går i Lukes klass. Mot Squires protester börjar Stephanie umgås med Luke och följer honom ut på knarkrondorna, där han säljer marijuana från en förklädd glassvagn (!).

Storyn låter onekligen udda, och det är ingenting mot vad filmen är. The Wackness är en originell och annorlunda film, som i stort sett saknar motstycke i världen. Det är en riktigt lyckad blandning mellan drama och komedi, som både är oerhört rolig och samtidigt har en intressant handling och ett visst djup. Rollfigurerna har blivit levande på ett mycket skickligt sätt, och det är mångbottnade och intressanta rollfigurer. Det gäller i synnerhet Luke och Stephanie, som utan tvekan är de intressantaste personerna i filmen och de som känns mest verkliga. Dr. Squires känns lite för skruvad för sitt eget bästa, även om det också är en mångbottnad rollfigur. Den enda jag inte alls är nöjd med är pundartjejen Union, som blivit endimensionell och ärligt talat en ganska onödig och intetsägande roll. Överlag har regissören Jonathan Levine lyckats att förmedla en övertygande tidskänsla från 1994, men ibland blir det lite övertydligt då det känns som att teamet lagt in en massa tidsenlig musik bara för att förstärka 1990-talskänslan, hellre än att det faktiskt passar in i sammanhanget. Musiken håller också blandad klass; en del är snygg och stämningsfull, men alltför stor vikt har tyvärr lagts vid (i min åsikt) dålig rapp och hip-hop. Det förekommer även vissa missar med tidsperspektivet, och exempelvis syns vissa bilar i bild som är av nyare datum än 1994. Det är förmodligen inget som de flesta tänker på, men ändå en onödig miss som relativt enkelt hade kunnat undvikas. Bäst tycker jag att filmen är i scenerna mellan Luke och Stephanie. De har en otrolig charm och personkemi, och är så genomarbetade rollfigurer att man genast känner igen sig och det har fått en mycket levande känsla. Några av filmens roligaste scener är också mellan dessa båda ungdomar, och det råder ingen tvekan om att Jonathan Levines starkaste sida är just att porträttera ungdomar. Bland de vuxna i allmänhet och dr Squires i synnerhet blir det fler stereotyper och klichéer, och det känns inte fullt lika levande. Det är visserligen roligt och charmigt, men inte alls lika trovärdigt som bland de yngre personligheterna.

Jag reagerade också över en svacka mot slutet av filmen, då det känns lite händelsefattigt och menlöst. Det blir bättre igen de sista minuterna, men det blir aldrig lika bra som i de tyvärr ganska få scenerna mellan Luke och Stephanie. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som är lite för tråkigt och ouppklarat i mina ögon. Det betyder dock inte alls att delar av filmen skulle vara dålig - även om man inte kan identifiera sig på samma sätt i resten, så är det ändå en charmig och rolig film som både förmedlar ett djup och rikliga mängder humor. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och i synnerhet Josh Peck och Olivia Thirlby är riktiga fynd som Luke och Stephanie - båda spelar mycket övertygande och trovärdigt, och lyckas att få liv i rollfigurerna på ett skickligt sätt. Jag ser fram emot att bevittna vad dessa talangfulla skådisar kan åstadkomma i framtiden. Det är också intressant att se Mary-Kate Olsen, för en gångs skull utan sin tvillingsyster, som Union. Även om rollfiguren inte gör mycket väsen för sig, så är Mary-Kate som vanligt lysande, och spelar trovärdigt och starkt. Ben Kingsley är också riktigt lyckad som dr Squires, men vid några tillfällen har han en tendens att spela över, och han lyckas heller aldrig att få mig att skaka av känslan att man bevittnar en fiktiv karaktär hellre än en levande människa. The Wackness hade utan tvekan kunnat bli bättre, men är samtidigt en välgjord och charmig film, som på ett mycket skickligt sätt blandar drama med komedi och erbjuder intressanta handlingar och mångbottnade rollfigurer. Även fast det är en originell och annorlunda film, så håller den sig på rätt sida om galenskaperna, och blir aldrig för skruvad för att man ska kunna engagera sig i vad som händer. Jämfört med regissören Jonathan Levines debutfilm All the Boys Love Mandy Lane känns den här snäppet vassare, och det är roligt att han utvecklas i rätt riktning. Det verkar dock uppenbart att hans starkaste sida är skildringar av ungdomar, så det är nog det som Jonathan bör fokusera på i framtiden.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av ett flertal trailers för andra filmer (som dock gåt att hoppa förbi). Vi möts därefter av huvudmenyn, som är rörlig och ganska effektfull, men som tyvärr bara finns på engelska. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket jag tycker är tråkigt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor, åtminstone den amerikanska region 1-utgåvan, en hel del extramaterial; men allt detta går vi miste om i Skandinavien. Det är verkligen tråkigt att SF inte kunnat eller velat licensiera det extramaterial som redan producerats för utländska DVD-utgåvor i Skandinavien.

Recensionen skriven: 28 april 2009
Senast uppdaterad: 29 april 2009

Recensionen har lästs 3388 gånger av 1779 personer, sedan den 28 april 2009