Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Matty - Connie Sellecca Frank - Fred Ward
Sheriff Buck - Paul Sorvino Vicesheriff Morg - Corbin Allred
Hardy - Don Glover Virg - Bob Lanoue
Dallas - K.C. Clyde Ty - Gib Gerard
Alvin - Michael Lawson Ellie - RaeAnn Christensen
Mr. Novak - Robert Wagner Samantha - Casey Evans

11-åriga Hannah Mills bor i Cleveland i Ohio med sin pappa, efter att hennes mamma dött tre år tidigare. Hon älskar fotografering, och när hennes pappa nu ska resa utomlands vill hon passa på att kombinera sina intressen och fotografera de vildhästar som förekommer runt Utah. Hennes pappa ordnar därför så att Hannah får bo hos hans gamla flickvän från universitetstiden, Matty, som äger en ransch i Utahs bergstrakter. På ranchen bor också 11-åriga CJ, och hon får i uppdrag att ta hand om Matty under hennes sommarvistelse. De blir snabbt vänner, och blir intresserade av den lokala myten om en vild hingst som enligt legenden ska vistas i området. Hannah och CJ märker snart att legenden inte bara är en legend, men det finns andra i området som inte har fullt lika oskyldiga planer för vildhästarna och i synnerhet hingsten...

Det här är sannerligen ingen originell eller nyskapande film - visserligen kan jag inte minnas filmer om just vildhästar förut, men upplägget och stilen följer gamla beprövade mallar utan att erbjuda särskilt mycket nytt. Men ibland behövs det faktiskt inte heller, och The Wild Stallion är faktiskt en riktigt bra film. Det är intressant, charmigt och underhållande, med en enkel men fin story. Budskapet är fint, och storyn håller ihop logiskt utan att sticka ut i egentlig mening. Det märks att filmen i första hand riktar sig till barn och ungdomar, men filmteamet har gjort ett bra jobb med att bredda målgruppen så att den kan tilltala de flesta åldrar. Därför har även vuxna utbyte av den, och det är en passande familjefilm som går att ses av alla. Här finns inget som helst våld och inte mycket till spänning, och tyvärr heller inte mycket till humor. Men som drama fungerar det ändå riktigt väl, och filmen förblir engagerande och fängslande från början till slut.

Man bryr sig om de större rollfigurerna, och intresset hålls vid liv hela tiden. I synnerhet Hannah och C.J. har blivit mångbottnade och nyanserade personligheter; åtminstone så mycket man kan förvänta sig av en lättsam familjefilm. Matty känns också intressant och äkta, men tyvärr har "skurkarna" blivit väldigt endimensionella och stereotypa. De får inte minsta lilla djup, och även om det knappast är ovanligt så är det likväl tråkigt.

Det största problemet med The Wild Stallion är att den blivit onödigt kort, och lider därför av en del problem med tempo och klippning. När sluttexterna rullat klart klockar filmen in på bara 1 timme 22 minuter (t.o.m. 8 minuter kortare än omslaget uppger), och det är för kort tid. Storyn är visserligen inte alltför omfattande utan är förhållandevis enkel, men det är många rollfigurer som presenteras och bara några få som hinner få något som helst djup. Det går lite väl snabbt framåt, och framförallt märks det att manusförfattarna haft svårigheter att väva ihop allting i slutändan. Upplösningen går nämligen nästan oförskämt snabbt, och slutet känns lite väl abrupt.

Vissa rollfigurer presenteras också, för att i stort sett aldrig mer synas till. Det mest påtagliga exemplet är Mattys väninna Ellie, där manusförfattarna tar tid på sig att introducera henne i en viss roll och hon ser ut att spela en väsentlig roll för handlingen. Men efter det syns hon bara som hastigast i en enda avslutande scen, och spelar i slutändan ingen nämnvärd roll för storyn i sig. Det känns lite märkligt, och det finns också fler exempel på rollfigurer som man kan misstänka haft större roller i det ursprungliga manuset men som av någon anledning klippts ner markant. Vid barn- och familjefilmer av det här slaget måste man självklart göra vissa kompromisser med längd och story - inga barn lär orka se en tre timmar lång film - men här har det gått lite för långt, och det borde ha gått att förlänga filmen en del utan att för den skull bli för lång.

Filmen är också tämligen förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte. Fast å andra sidan kan man knappast vänta sig något annat av den här sortens filmer, och jag tror inte att barn stör sig på den punkten. Jag uppskattar dock att filmen för en gångs skull inte alls har blivit sockersöt eller sentimental, vilket är sällsynt vid familjefilmer av det här slaget. Istället håller sig filmen på en fin jordnära nivå, och känns hela tiden förhållandevis realistisk och trovärdig; om än något förenklad.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk och en del vackra vyer över Utah. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Miranda Cosgrove (mest känd från huvudrollen i Nickelodeon-serien iCarly) spelar riktigt bra i huvudrollen som Hannah. Hon agerar övertygande och trovärdigt, om än utan att nå några nya höjder. Danielle Chuchran är minst lika som som CJ, och imponerar stort för sin ålder. Connie Sellecca är som vanligt bra, och det är trevligt att återse henne efter att hon inte medverkat i särskilt mycket på senare år. Fred Ward är också bra som pappan Frank, men får tyvärr ingenting att arbeta med då han bara syns i några få scener i början och slutet. De svagaste korten i ensemblen är de typiska skurkrollerna, där Corbin Allred, Bob Lanoue och Don Glover periodvis spelar över ganska påtagligt och inte alls känns äkta.

Om man förväntar sig en djupsint storfilm i Oscarklass lär man bli rejält besviken över The Wild Stallion. Men de flesta av oss har inga sådana förväntningar av en lättsam familjefilm, och har man bara realistiska förväntningar lär man inte bli besviken. Det är helt enkelt en trevlig, charmig och underhållande film, som visserligen inte har något nämnvärt djup och heller inte lämnar något bestående intryck, men som man har trevligt åt hela tiden som filmen pågår. Mer än så kräver i alla fall inte jag, och fastän filmen hade haft potential att bli bättre med bättre klippning och en lite längre speltid, så är det absolut tillräckligt bra för att förtjäna en sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Trots filmens barn- och familjeinriktning finns ingen svensk dubbning, utan endast engelskt ljudspår. Det är lite tråkigt, då åtminstone en del barn som kanske inte hinner läsa mycket väl kan vara intresserade av filmen. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men det finns ingen engelsk text alls. Någon text för hörselskadade finns heller inte. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan möts man av engelskspråkiga varningstexter i 10 sekunder, som är uppenbart USA-inriktade (med varningar om FBI och liknande) och inte alls är tillämpbar i Europa. Den går inte att hoppa förbi. Därefter spelas en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk kommer man direkt till huvudmenyn, som är mycket enkel och enbart innehåller möjlighet att spela filmen samt språkinställningar; inte ens scenval finns att tillgå.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att antingen spola på bild eller trycka på menyknappen, så då blir det i alla fall inte lika illa som vanligt. Tyvärr finns inget extramaterial alls, fast å andra sidan kan man kanske inte begära det för en film som släppts direkt på DVD.

Recensionen skriven: 21 juli 2011
Senast uppdaterad: 22 juli 2011

Recensionen har lästs 3445 gånger av 1891 personer, sedan den 21 juli 2011