Oliver (Debbies pappa) - John Lithgow Larry (Petes pappa) - Albert Brooks
Barb - Annie Mumolo Barry - Robert Smigel
Ronnie - Chris O'Dowd Cat - Lena Dunham
Joseph - Ryan Lee Catherine - Melissa McCarthy
Dr. Pellagrino - Tim Bagley Mormor Molly - Molly Shad
Claire - Lisa Darr Sig själv - Graham Parker

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Judd Apatow blev känd på allvar genom den kultförklarade men tyvärr alltför kortlivade komediserien Nollor och nördar 1999, och var därefter producenten bakom TV-serien Undeclared (relativt obekant i Sverige, men populär i resten av världen). Hans långfilmskarriär har hittills bestått av flera dussin filmer som han producerat, ett flertal som han skrivit manus till och totalt fyra filmer som han både regisserat och skrivit; till dags dato The 40 Year Old Virgin, På smällen, Funny People och hans senaste verk This Is 40. Det rör sig om en slags fortsättning på På smällen, och medan den filmen främst kretsade kring Alisons graviditet fanns det även en sidohistoria kring Alisons syster Debbie och hennes man Pete. Det är just den sidohistorien som nu står i centrum i This Is 40.

Det har gått fem år sedan händelserna i På smällen. Debbie och Pete är fortfarande gifta, och nu fyller båda två 40; något i synnerhet Debbie inte alls är glad över. Äktenskapet är någorlunda lyckligt, men inte alltför stabilt. Debbie äger en klädaffär med de två medarbetarna Desi och Jodi; enda problemet är att mängder av pengar försvinner spårlöst från butiken, där någon av de två medarbetarna rimligtvis måste veta mer än de låtsas om. Pete äger ett måttligt framgångsrikt skivbolag, vars senaste artist är en gammal sångare som inte gett ut en skiva på över 30 år; och inte ens då var han alltför populär. Nu är skivbolaget hotande nära konkurs, och inte blir saken bättre av att Pete luras (eller pressas) att ständigt låna ut pengar till sin pappa Larry. Under tiden lyckas Debbie och Petes döttrar Sadie och Charlotte inte att komma överens, och Sadie har dessutom problem med en mobbare i skolan.

På smällen var utan tvekan en mycket bra film, och då sidohistorien med Debbie och Pete trots allt inte fick så stort utrymme i den filmen - förståeligt då den filmen behövde fokusera på Alisons historia - är det absolut välkommet med en fortsättning som fokuserar på just Debbie, Pete och deras barn. Storyn är intressant, och det är trevligt att få återse Debbie och Pete igen. Filmen tar också upp intressanta och allmängiltiga ämnen, som de allra flesta kan relatera till. Det gör allting till en förvånansvärt bred film, och det är mycket intressant och fascinerande.

Rollfigurerna är mångbottnade och genomarbetade, åtminstone bland de större rollerna. I På smällen var det utan tvekan lättare att relatera till och sympatisera med Debbie än Pete, och därför är det glädjande att se att båda två blivit mer mångbottnade än tidigare. Överlag är det visserligen fortfarande lättare att identifiera sig med Debbie, men Pete är betydligt mer sympatisk än i den förra filmen och den här gången hinner vi se både goda och dåliga sidor hos båda två. Det är gjort på ett elegant sätt, och jag uppskattar också att deras barn Charlotte och Sadie fått betydligt större utrymme än i På smällen och båda två har blivit mångbottnade och intressanta tjejer. Senast fungerade de mest som "söta ungar", men känns nu för första gången som riktiga människor på allvar; ett stort kliv i rätt riktning.

Det är intressant, charmigt och underhållande. This is 40 har också blivit en riktigt rolig film, där man får skratta väldigt ofta. Jag skrattade vid många tillfällen under filmens gång, och även om det varierar mellan småfniss och stora gapskratt, så är det ändå en av de roligaste filmerna jag sett på åratal. Det är inte kul hela tiden, men det finns mer humor än i de flesta komedier från senare år, och det är mycket trevligt. Samtidigt är det här ingen renodlad komedi, och till skillnad från På smällen är det här nästan lika mycket ett drama. Det finns ett påtagligt djup och situationer som de allra flesta kan relatera till, och allting har en allvarlig och seriös underton. Det är också berörande och bitvis rentav gripande, och vid ett par tillfällen kunde jag inte hålla tårarna borta. Samtidigt är det väldigt charmigt, och allvaret har gjorts med glimten i ögat och med humor insprängd så att det aldrig blir tungt eller tråkigt. Jag uppskattar också att alla rollfigurerna blivit mer nyanserade och realistiska än i På smällen, och framförallt att det aldrig blir oseriöst och "slamsigt" på samma sätt som där då vi slipper de påfrestande kompisarna. Vissa karaktärer är fortfarande en smula tillspetsade, men det är mer jordnära och mer realistiskt än senast; och därmed även lättare att relatera till.

Däremot saknar jag att Alison och Ben helt lyser med sin frånvaro, och ingen av dem nämns ens under filmen. Då ju Alison trots allt är/var Debbies syster känns det lite märkligt att inte ens nämna henne, vare sig hon faktiskt synts i bild eller inte. Det hade helt enkelt varit trevligt att få höra någonting om hur det ligger till med Alison och Ben; huruvida de fortfarande är tillsammans, hur det är med deras barn, o.s.v. Jag förstår att This is 40 varit tänkt att fokusera på just Debbie och Pete, och det är förståeligt och önskvärt, men jag tycker ändå inte att det vore för mycket begärt att åtminstone inte låtsas som att Alison överhuvudtaget inte existerar... Dessutom har filmen blivit lite i längsta laget, och för en film som huvudsakligen är en komedi är 2 timmar 14 minuter i saftigaste laget. Tiden går ändå ganska snabbt, men i synnerhet under den sista halvtimmen börjar det kännas lite utdraget och filmen hade vunnit på att några av de mindre viktiga scenerna kunnat kortas ner eller tas bort helt. Sidohistorien med Debbies pappa känns också lite onödig; i synnerhet som den inte får tillräckligt utrymme för att göra någon större skillnad i slutändan.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk som övertygar med en imponerande detaljrikedom. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och det är glädjande att se att alla rollfigurer som fortfarande medverkar från På smällen har fått behålla samma skådespelare. Leslie Mann är utmärkt som Debbie, och Paul Rudd är nästan lika bra som Pete. Judd Apatows döttrar Iris och Maude Apatow är också mycket bra som döttrarna Charlotte och Sadie, och i synnerhet Maude är ett riktigt fynd som Sadie. Charlyne Yi (mest känd från TV-serien House) och Megan Fox är också mycket bra som Debbies medarbetare Jodi och Desi, och dessutom är det trevligt att få se Lena Dunham (skapare, regissör och huvudrollsinnehavare för TV-serien Girls) i en biroll som Cat.

This is 40 är en mycket bra film, som underhåller och roar med intelligent humor samtidigt som det finns ett påtagligt djup och en berörande story. Det är lätt att relatera till rollfigurerna och man tycker om de allra flesta, och det är en riktigt underhållande, charmig och rolig film. Med en så bra och minnesvärd film, samtidigt som det inte finns mycket att klaga på, känns en åtta som det självklara betyget; och filmen är åtminstone i stort sett lika bra som På smällen. Det känns bara en smula deprimerande att se filmen, då det inte börjar vara så jättelänge kvar innan jag är lika gammal som huvudrollerna i filmen, och jag inte alls kommit lika långt i livet inom någonting...

Recensionen skriven: 21 mars 2013
Senast uppdaterad: 22 mars 2013

Recensionen har lästs 3565 gånger av 2060 personer, sedan den 21 mars 2013