Loke - Tom Hiddleston Oden - Anthony Hopkins
Siv - Jaimie Alexander Volstagg - Ray Stevenson
Fandral - Joshua Dallas Hogun - Tadanobu Asano
Laufey - Colm Feore Heimdall - Idris Elba
Agent Coulson - Clark Gregg Agent Sitwell - Maximiliano Hernández
Frigga - Rene Russo Isabel Alvaraz - Adriana Barraza

Serietidningsjätten Marvel Comics har skapat en lång rad serietidningsfigurer och superhjältar genom åren. En av dessa fick namnet Thor, och baserades på den nordiska åskguden Tor och andra karaktärer förekommande i nordisk mytologi. Den självnämnda serietidningen Thor skapades av legendariska manusredaktören Stan Lee, manusförfattaren Larry Lieber och tecknaren Jack Kirby, och resulterade i 376 nummer av tidningen fram tills 1996. Efter det har karaktären återuppstått i andra sammanhang och är vanligt förekommande i USA än idag, trots att serietidningen mig veterligen inte givits ut i Sverige. Nu har en filmversion av serien fått premiär, regisserad av brittiska Kenneth Branagh som tidigare främst regisserat ett flertal Shakespeare-filmatiseringar.

Filmen inleds i gudarnas hemvist Asgård, där Thor (Tor) är en modig men något arrogant gud. Hans pappa Oden börjar bli gammal, och Thor ska precis krönas som ny kung när frostjättarna lyckas att bryta sig in i Asgård. De misslyckas visserligen, men den ursinnige Thor bestämmer sig att mot sin pappas order uppsöka frostjättarnas boning Jotunheim och konfrontera dem. Det resulterar i ett krig, och när Oden får reda på det bannlyser han Thor från Asgård, tar ifrån honom hans krafter och skickar honom till Jorden. Där landar han i öknen i den amerikanska delstaten New Mexico, och hittas av forskaren Jane Foster, hennes mentor dr. Erik Selvig och hennes assistent Darcy. De har till en början svårt att tro på Thors påståenden att han är den forna nordiska åskguden, men när hans hammare Mjölner också landar i öknen och beslagtas av den mystiska myndighetsorganisationen S.H.I.E.L.D. börjar de ändra sig...

Jag har tyvärr inte läst serietidningen, men jag måste medge att det är en fascinerande idé att bygga upp en nutida historia kring nordisk mytologi. Grundstoryn är intressant och genomarbetad, och känns trots allt någorlunda trovärdig. Inledningsvis började jag undra vad jag gett mig in i, då den inledande striden känns mycket oengagerande och där det ser ut som att regissören velat fokusera på action till varje pris. Därför misstänkte jag att det skulle bli en långsam stund i biofåtöljen. Men dessbättre blir Thor avsevärt mycket bättre när storyn väl kommer igång och Thor (Tor) hamnar på jorden. Då blir det en både fascinerande, engagerande och bitvis riktigt berörande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Visserligen är det något förutsägbart, men det är samtidigt både charmigt, underhållande och ganska spännande.

De flesta rollfigurer har blivit förhållandevis mångbottnade och nyanserade, även om det är bäst ställt med Thor, Jane och Erik. Även Darcy har fått i alla fall en del nyanser och likaså Oden, men tyvärr är Loke lite för endimensionell och stereotyp; vare sig man är insatt i nordisk mytologi eller inte. Trots det känns ändå personbeskrivningar och karaktärsutvecklingar som bättre än vid de flesta andra serietidningsfilmatiseringar, och det är imponerande att man lagt ner så mycket tid på sådant istället för att bara satsa på effekter och action.

Vid några tillfällen blir det dock lite väl långa actionsekvenser, och när de dessutom innefattar gudar som överlever i stort sett allt så blir det snabbt tröttsamt och oengagerande. Därför hade filmen vunnit på att kortas ner lite, så att några av dessa strider kunnat minskas. Men jag är glad att tyngdpunkten trots allt ligger på drama och äventyr, och det är därför relativt få actionscener som tar upp en förhållandevis liten andel av den totala speltiden. De mest inbitna actionfanatikerna kommer sannolikt att tycka att det är för lite sådant här, men för mig som föredrar något djupare filmer är det ett välkommet begrepp. Thor är kanske ingen alltför djup film, men den har trots allt ett fint budskap och har ett bättre manus än många filmversioner av serietidningar med väldigt få logiska luckor.

Fotot är snyggt, särskilt scenerna i New Mexico, och filmen har ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Chris Hemsworth är bra som Thor, och jag uppskattar att man för den rollfiguren valt en inte alltför känd skådis; effekten blir bättre då. Jag känner visserligen igen honom från den australiensiska långköraren Home and Away, men det är nog (tyvärr) inte alltför många svenskar som följt den serien. Natalie Portman är utmärkt som Jane, även om hon den här gången inte behöver utmana sig själv alltför mycket då det är en förhållandevis enkel roll. Kat Dennings och Stellan Skarsgård är som vanligt utmärkta som Darcy respektive Erik, och spelar övertygande och naturligt. Anthony Hopkins imponerar också som Oden, men jag tycker tyvärr att Tom Hiddleston spelar något opersonligt och stereotypt som Loke.

Jag såg filmen i 3D-version, men jag kan tyvärr inte påstå att jag blev alltför imponerad av 3D-effekterna. Visserligen har många scener en hyfsad djupkänsla och vid ett par kameraåkningar blev jag riktigt imponerad, men i övrigt är det ont om häftiga effekter och filmen upplevs nog lika bra i vanlig hederlig 2D-version. Dessutom gör 3D-glasögonen att filmen blir lite mörk, och det verkar inte heller ha kompenserats av filmmakarna som gör att det vid vissa tillfällen är lite svårt att se allt som händer.

Jag hade inga alltför höga förhoppningar av Thor, för faktum är att de flesta serietidningsfilmatiseringar inte varit alltför mycket att hurra för. Men jag blev positivt överraskad av den här filmen, som inte alls har lika mycket action som vanligt utan fokuserar mer på drama och äventyr. Det gör filmen riktigt underhållande, charmig och spännande, och som dessutom har i alla fall ett visst djup. Men förvänta er ingen alltför djupsint film, för Thor är fortfarande huvudsakligen menad som underhållning för stunden. Men inget fel med det, och som sådan fungerar filmen riktigt väl. Jag kan därför rekommendera den för de flesta, och ger den efter moget övervägande en stark sjua i betyg. Om ni ser filmen, gör inte misstaget att lämna biosalongen så fort eftertexterna börjar rulla. Efter alla sluttexter fortsätter nämligen filmen med en extra scen, som såvitt jag förstår verkar vara ett slags smakprov ur kommande The Avengers (premiär 2012), som delvis ska fungera som uppföljare till Thor.

Recensionen skriven: 27 april 2011
Senast uppdaterad: 27 april 2011

Recensionen har lästs 4071 gånger av 2312 personer, sedan den 27 april 2011