Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Till det som är vackert
(Till det som är vackert)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Nordisk Film för recensionsexemplaret
Sök efter Till det som är vackert på CDON
Sök efter Till det som är vackert på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 38 minuter
Genre: Drama
Produktionsland/år: Sverige, 2010
Produktionsbolag: Tre Vänner Produktion, i samarbete med Film i Väst, Sveriges Television & Canal+
Producent: Helen Ahlsson
Regi: Lisa Langseth
Manusförfattare: Lisa Langseth
Svensk distributör: Nordisk Film AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Katarina - Alicia Vikander Adam - Samuel Fröler
Mamman - Josephine Bauer Mattias - Martin Wallström
Personalchefen - Helén Söderqvist Henriksson Vaktmästaren - Kim Lantz
Henric - Frederik Nilsson Socialsekreteraren - Elisabeth Göransson

Den svenska teaterregissören och -författaren Lisa Langseth har länge varit verksam inom olika teatrar i främst Stockholmsområdet, och har skrivit och regisserat ett tiotal teaterpjäser genom åren. En av dessa var den kritikerrosade "Den älskade"; en monolog som skrevs för Elverket i Stockholm (en ungdomsverksamhet inom Kungliga dramatiska teatern) med Noomi Rapace i den enda rollen. När Lisa nu långfilmsdebuterar som regissör och manusförfattare är det med en film som bygger på just den teaterpjäsen, som nu fått titeln Till det som är vackert. Filmen vann två Guldbaggar under 2011 års utdelning, för bästa manus och bästa kvinnliga huvudroll (Alicia Vikander). Den har även vunnit flera priser på filmfestivaler runt om i världen, och har nu släppts på DVD.

20-åriga Katarina har haft en jobbig uppväxt, där hon bott i en nedgången förort till Göteborg tillsammans med sin alkoholiserade mamma. Barndomen har varit hård och hon har haft mycket kontakt med socialen, och att behålla något jobb någon längre tid har inte varit att tänka på. För att komma bort från sin mamma bor hon numera hos sin pojkvän Mathias, som dock mest ägnar sig åt TV-spel. Allting förändras när Katarina av en slump kommer i kontakt med klassisk musik på YouTube, och går på konsert med Mozarts musik där hon blir begeistrad. Genom några vita lögner lyckas hon få jobb som receptionist på Göteborgs konserthall, och får därmed möjlighet att lyssna på musiken som spelas stora delar av dagarna. Därigenom kommer hon också i kontakt med konserthallens dirigent Adam, och han lockar henne med poesi, filosofi och musik. Han verkar närmast perfekt, och trots att han är närmare dubbelt så gammal som henne och dessutom redan gift inleder de ett förhållande. För sent upptäcker hon att Adam inte riktigt är den charmiga och perfekta mannen som han verkat som...

Grundstoryn låter kanske inte så märkvärdigt på papperet, och grundtemat är heller knappast av det mest originella slaget. Men ibland kan skenet bedra, och när man väl kommit in i filmen är det inte alls svårt att bli imponerad av Till det som är vackert. Grundstoryn är suverän, och det är ett intressant tema som skildrats på ett både trovärdigt och fascinerande sätt. Det är mycket engagerande från början till slut, och det är lätt att imponeras över den fina stämningen och atmosfären. Manuset är också ovanligt vågat, och långfilmsdebutanten Lisa Langseth förtjänar en stor eloge för den ganska modiga och fascinerande storyn.

Det är överlag en långsam och stillsam film, som tar god tid på sig att introducera grundpremisserna och fortsätter i lika sakta mak under merparten av filmen. Somliga kommer säkerligen att finna den seg, men jag tyckte om det fina långsamma tempot som lyfter både realismen och stämningen. Det händer kanske inte så jättemycket, men tillräckligt för att hela tiden hålla intresset vid liv. Katarina har också blivit en mycket mångbottnad och nyanserad personlighet, som känns äkta in i minsta detalj. Vi får lära känna henne på ett klart tillfredsställande sätt, och trots ganska begränsad information om hennes uppväxt känns det som att man redan känner henne. Detsamma kan dock inte sägas om dirigenten Adam, som blivit både stereotyp och endimensionell, och bitvis nästan angränsar till parodisk. Det känns malplacerat i den i övrigt realistiska stilen, och det känns nästan som att regissören vill få oss att sympatisera med Katarina till varje pris genom att spetsa till Adam till bristningsgränsen. Det är onödigt då vi redan känner för Katarina från första början, trots en del mindre kloka val från hennes sida.

Det är lätt att se varför Katarina känner sig attraherad av Adam och till den musikaliska världen, och därför känns filmen överlag mycket realistisk och verklighetstrogen. Dock påverkas trovärdigheten till det sämre efter att Katarina insett vad Adam egentligen går för, och där känner jag att man inte får en tillräckligt stark förklaring till varför hon fortsätter att stöta på honom och nästan börjar gränsa till stalker.

Men det stora problemet med Till det som är vackert är slutet, och de sista 20 minuterna drar ner helhetsintrycket en hel del. Upplösningen känns onödigt förenklad och tillrättalagd, och realismen sjunker. Slutet känns också allmänt otillfredsställande, och i synnerhet en nyckelhandling önskar jag hade kunnat skrivas om. Genom filmens bitvis lätt övertydliga stil (i synnerhet vad gäller ett element) har det också blivit ganska förutsägbart, och jag hoppades länge att det inte skulle sluta som jag misstänkte; förhoppningar som tyvärr var förgäves. Visst förstår jag Lisa Langseths ambitioner, och det är en fin tanke att komma bort från det typiska slutet för svenska filmer genom ett mer vågat drag. Men det har skett på bekostnad av trovärdigheten och flytet i manuset, som påverkas mot slutet. Tempot känns också ojämnt, och efter att merparten av filmen varit ett stillsamt drama i lugnt tempo så förvandlas det mot slutet nästan till en thriller där allting går orealistiskt fort.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer och bildkompositioner, men dock utan något alltför vasst bildspråk. Man kan också tycka att filmfotografen varit lite väl förtjust i långa utdragna närbilder på Katarina, och hennes ansiktsuttryck vid tolkning av den klassiska musiken. Musik och klippning är dock riktigt bra. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och i synnerhet Alicia Vikander är helt suverän i huvudrollen som Katarina. Hon spelar övertygande och naturligt in i minsta detalj, och gör en svår roll med imponerande precision. Det kan ärligt talat inte bli mycket bättre, och det var väldigt länge sedan jag blev så här imponerad av en svensk skådis. Alicia har alla förutsättningar att gå hur långt som helst i branschen, och Guldbaggen hon vann för bästa kvinnliga huvudroll var mycket välförtjänt. Samuel Fröler gör det bästa han kan av en hopplöst stereotyp rollfigur, och spelar bra utan att man blir alltför imponerad. Josephine Bauer är riktigt bra som Katarinas mamma, även om jag önskat att vi fått se lite mer av henne. Martin Wallström är också bra som (ex-)pojkvännen Mathias, och han gör det han kan av en tämligen endimensionell karaktär.

Det är mycket i Till det som är vackert som man inte kan låta bli att fascineras och imponeras över. Den intressanta storyn, det mångbottnade personporträttet på Katarina, den fina stämningen och tempot. Och inte minst Alicia Vikanders makalösa tolkning av Katarina, som höjer helhetsintrycket en hel del. Om bara filmen hade fortsatt i samma mycket engagerande och fina stil som under den första halvan hade jag förmodligen gett den en åtta, men helhetsintrycket sänks en del av det misslyckade och tillrättalagda slutet. Därför kan jag i slutändan inte ge Till det som är vackert mer än en stark sjua i betyg, men att det är en riktigt bra film som är fullt sevärd för de allra flesta råder ingen tvekan om.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska, danska, finska och engelska. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt tll en mycket enkel svenskspråkig huvudmeny som bara erbjuder möjligheten att spela upp filmen utan text eller med svensk text för hörselskadade; plus tillgång till extramaterialet. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Lisa Langseth, producenten Helen Ahlsson och huvudrollsinnehavaren Alicia Vikander. Det är hyfsat intressant och vissa intressanta aspekter tas upp, men de verkar tyvärr inte ha tillräckligt mycket intressant att komma med för att hålla inresset vid liv under ett helt kommentatorspår. Bitvis är det också lite svårt att höra vad de säger, genom en bristfällig mixning med filmljudet som ibland tar överhanden. Vidare hittar vi en 22 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som består av intervjuer med regissör, producent och skådespelare varvat med utdrag ur filmen. Bitvis är det intressant och vi får reda på en del matnyttigt, men tyvärr läggs alltför stor tid åt att presentera rollfigurerna och premissen; något som känns helt onödigt om man faktiskt har sett filmen och därmed redan vet allt detta. Det blir inte heller bättre av det självskryt som förekommer, och att höra filmens producent tjata i det oändliga om vilken fantastisk film det är känns nästan löjeväckande... Nog för att producenten förstås inte har lika mycket som regissören och manusförfattaren att säga till om i hur slutresultatet på en film blir, men hon är ju ändå i allra högsta grad partisk.

Därefter finns en fem minuter lång andra bakomfilm, som fokuserar på dirigenter och ärligt talat känns ganska poänglös. Det finns även ett kortare inslag från galapremiären, som inte heller tillför särskilt mycket. Vidare återfinns fyra bortklippta scener samt en blooper (misslyckad tagning) från en scen. De är småintressanta att se på, men ingen tillför alltför mycket till filmen och det är förståeligt att de klippts bort. Det finns även en trailer och bildspel med stillbilder från produktionen varvat med klassisk musik; och det är precis så spännande som det låter. Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text.


Recensionen skriven: 8 april 2011

Recensionen har lästs 2106 gånger av 1321 personer, sedan den 8 april 2011

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * * * *      6
Snittbetyg: * * * * * * och en halv     6,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
NIA - TREA - NIA - NIA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna