Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures & Sneak Preview Entertainment, i samarbete med Dune Entertainment
Lucia Ramirez - America Ferrera Marcus Boyd - Lance Gross
Sonia Ramirez - Diana Maria Riva Miguel Ramirez - Carlos Mencia
Isabella Ramirez - Anjelah Johnson Mormor Cecilia - Lupe Ontiveros
Brad Boyd - Forest Whitaker Angela - Regina King
Ashley McPhee - Shannyn Sossamon Philip Gusto - Fred Armisen
T.J. - Charles Q. Murphy Keisha Boyd - Shondrella Avery

Den unga tjejen Lucia är på väg hem från college till sina föräldrar, för att berätta en del chockerande nyheter. Inte nog med att hon hoppat av universitetsstudierna - hon har dessutom förlovat sig med sin pojkvän Marcus, en kille som föräldrarna inte ens hört talats om, och de tänker nu snabbt gifta sig innan båda två ska flytta till Laos för Marcus volontärarbete med Läkare utan gränser. Lucia och Marcus berättar nyheten för sina respektive föräldrar, och de tar det inte riktigt så bra som det nyförlovade paret hoppats på. Det gör heller knappast saken bättre att Lucia är vit med latinamerikanskt ursprung, medan Marcus är svart - något deras föräldrar inte direkt ser på med blida ögon... Efter viss övertalan går deras respektive föräldrar ändå med på att hjälpa till med bröllopet, som dock mindre och mindre börjar likna det lilla intima bröllopet som Lucia och Marcus haft i åtanke.

Storyn låter inte alltför märkvärdig, och mycket riktigt är filmen heller inte världens mest originella. Men jag har alltid älskat romantiska komedier, och genren har ju en fördel i att sådana filmer i stort sett aldrig är dåliga - det är helt enkelt svårt att misslyckas med romantiska komedier, så de brukar (nästan) alltid vara åtminstone fullt sevärda. Tills svärfar skiljer oss åt är inget undantag, och jag uppskattar filmens story och tematik. Det är trevligt med en romantisk komedi där kärleksparet är av olika hudfärg - något som inte borde vara något märkvärdigt med, men som i synnerhet i amerikanska filmer nästan aldrig förekommer. Det är hög tid, och därmed får filmen också in en del bra budskap. Storyn som sådan är enkel men fullt funktionell, och filmen förblir underhållande och någorlunda engagerande.

Problemet är att filmen blivit så fruktansvärt ojämn. När det är som bäst är det riktigt roligt, berörande och tänkvärt. När det är som sämst är det snarare osmakligt, överdrivet och rentav löjeväckande. Framförallt har jag väldigt svårt för att filmen har en väldig förkärlek att dra upp just rasfrågan hela tiden, vilket förtar en del av poängen kring kärleksparet från olika bakgrund. Nästan alla framstår som mer eller mindre rasistiska, och efter ett tag tröttnade jag rejält på de ständiga stereotypa rasskämten av riktigt sämsta slag. Det må vara någorlunda realistiskt - trots allt kan ingen förneka att rasism fortfarande förekommer - men även de mest inbitna rasisterna tror jag inte påpekar det offentligt oavbrutet efter att deras dotter förlovat sig med en mörkhyad man. Det blir helt enkelt alldeles för mycket, och det som möjligtvis är roligt första gången känns bara osmakligt när samma sak tas upp för tionde gången.

Det gör också att de flesta rollfigurer framstår som mer eller mindre osympatiska, och det är i stort sett bara Lucia och hennes syster Izzy som man faktiskt bryr sig om. Men även Lucia kan man inte riktigt fullt ut sympatisera med, då det i mina ögon känns extremt att hoppa av universitetet och gifta sig med någon man relativt nyligen träffat för att sedan flytta till Laos med honom för hans volontärarbetes skull. Jag tycker helt enkelt inte att manusförfattarna lyckats att förklara förlovningen tillräckligt övertygande för att man till fullo ska köpa resonemanget, i synnerhet när det rör sig om så unga personer (som troligtvis ska föreställa vara just över 20). Nu kanske jag läser in för mycket i vad som trots allt ska föreställa vara en komedi, men jag kan inte låta bli att känna att kvinnosynen lämnar lite övrigt att önska.

Dessutom har filmen svämmats över av alldeles för mycket "slapstick"-komik av absolut billigaste slag, och det känns både otidsenligt och irriterande. Det håller sig länge på en godkänd nivå, men mot slutet - när det dessutom börjar innefatta en get (!) - har det gått alldeles för långt. Det finns också lite för många stereotypa rollfigurer och klichéer, vilket är tråkigt på en så fin grundstory som faktiskt har ett bra budskap.

Det låter inte som en särskilt lyckad film, men Tills svärfar skiljer oss åt är åtminstone stundtals riktigt bra. Det är ganska roligt, där man får skratta då och då. Även om humorn är ojämn, så är en del av den riktigt lyckad där man får skratta högt åt de roliga (om än överdrivna) situationerna. Samtidigt tar filmen upp realistiska och intressanta ämnen på ett visserligen ojämnt men överlag finkänsligt sätt. Det är underhållande, charmigt och överlag engagerande; trots att ingen av rollfigurerna är riktigt så sympatiska som jag hade önskat. Och jag uppskattar filmer som trots allt tar upp rasfrågan, och då ingen kan förneka att det fortfarande finns alldeles för många rasistiska personer i världen så är budskapet tyvärr alltid lika aktuellt.

Fotot är enkelt men funktionellt. Skådespelarinsatserna är överlag bra. America Ferrera är som vanligt utmärkt, och det är trevligt att få återse henne med hennes normala utseende, efter så många år i Ugly Betty. Lance Gross är helt okej som hennes fästman Marcus, men övertygar inte riktigt lika mycket. Forest Whitaker är som vanligt bra som Marcus pappa Brad, och Carlos Mencia och Diana Maria Riva är bra som Lucias föräldrar. Anjelah Johnson är mycket bra som Lucias lillasyster Izzy och Shannyn Sossamon är också mycket bra som Ashley.

Tills svärfar skiljer oss åt är en underhållande, rolig och tänkvärd film; men som tyvärr blivit alldeles för ojämn för sitt eget bästa. Det är tillspetsat och med alldeles för mycket slapstick-komik, och framförallt har rasfrågan överdrivits till bristningsgränsen med billiga och stereotypa rasskämt som säkerligen ansågs roliga en gång i tiden men knappast i dagens läge. Det gör att filmen rentav kan uppfattas en smula rasistisk, trots att jag äver övertygad om att så inte var meningen. Men jag uppskattar budskapet och dessutom uppskattar jag att filmen fokuserar på personer av latinamerikanskt ursprung; något som länge nästan helt lyst med sin frånvaro i amerikanska filmer. Och jag har alltid varit väldigt förtjust i romantiska komedier, och därför är jag beredd att förlåta åtminstone en del av bristerna med filmen. Tycker man om genren är filmen trots allt fullt sevärd, men jag blev ändå besviken och måste nöja mig med en svag sexa i betyg - det är visserligen långt ifrån dåligt men också betydligt sämre än filmen haft potential att bli med några smärre manusjusteringar.

DVD-utgåvan har anamorfisk Widescreen-bild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Vanlig engelsk text finns dock tyvärr inte, och heller inte svensk text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man först av den vanliga sortens amerikanska anti-piratpropaganda, som en hel del distributörer älskar och alla vi andra hatar. Det följs av varningstexter på det språk man valt som menyspråk i DVD-spelaren i tio sekunder. Propagandan går gudskelov att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel, men detsamma gäller dock inte varningstexterna. Därefter visas distributörsjingel och en reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray, innan vi kommer till huvudmenyn. Menyerna är enkla och stillastående, och finns enbart på engelska. Ett nytt irritationsmoment uppstår efter filmens slut, då det visas varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på. Det innebär sju språk och totalt 70 sekunder. För en gångs skull går det dock att hoppa förbi dessa genom att antingen gå till nästa kapitel upprepade gånger, eller samtliga genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Därför är det inte alls lika irriterande som vanligt, men varför ska det vara så svårt att bara visa varningstexter för det språk man faktiskt valt...?

Som extramaterial hittar vi sju bortklippta scener, som är småroliga att se på men som inte tillför särskilt mycket. Det är därför fullt förståeligt att de klippts bort. Vidare finns ett par utökade scener, d.v.s. utökade versioner av scener som finns med i filmen, som inte heller de tillför alltför mycket. Vidare finns en s.k. gag reel med misslyckade tagningar på tre minuter, vilket är småkul men inte så mycket mer än så. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så spännande som det låter. Allt bonusmaterial har svensk text, vilket är glädjande och tillhör sannerligen inte vanligheterna i dagens läge.

Recensionen skriven: 7 februari 2013
Senast uppdaterad: 8 februari 2013

Recensionen har lästs 3967 gånger av 2202 personer, sedan den 7 februari 2013