Manusförfattare: Henrik Sylvén & Jonathan Sjöberg
Harry - Thomas Köhler Livia - Frida Hallgren
Karin - Vanna Rosenberg Molly - Mona Seilitz
Carita - Stina Rautelin Präst - Mikael Persbrandt
Klas - Andreas Rothlin Svensson Restaurangchef - Ivan-Mathias Petersson
Polischef - Nina Gunke Kalle - Tommy Andersson

Originella filmer är det inte särskilt gott om, och särskilt inte i Sverige. Det vill dock Henrik Sylvén råda bot på, i sin regidebut som hade premiär 2006. I centrum står en kock vid namn Harry Ingen (ja, han heter faktiskt så!), som "extraknäcker" som ficktjuv - en mycket lyckad sysselsättning, då han kan ta i stort sett vad som helst från vem som helst. Men allt förändras när hans fru hastigt och mindre lustigt dör. Harry har svårt att acceptera det, och slutar som kock och börjar "jobba" som ficktjuv på heltid. Eftersom han inte kunnat hantera dödsfallet särskilt väl, tvingas hans döda fru Livia att återkomma till jorden och flytta in i deras lägenhet igen som spöke (!). Trots att ingen annan kan det, så kan Harry också se Livia utan problem. En dag blir Harry ertappad på bar gärning med att stjäla av en kvinnlig polis vid namn Karin. Han döms till samhällstjänst på polisstationen, och allteftersom han umgås med Karin, så blir han mer och mer romantiskt intresserad av henne. Problemet är bara att Harrys döda fru lätt blir svartsjuk...

Innan någon hinner fråga: Ja, filmen är precis så märklig som det låter... Tanken är god, och att filmen är originell råder ingen tvekan om. Till en början fungerar det också skapligt, och en del scener är både intressanta och ganska roliga. Men allteftersom filmen fortgår, så börjar den tyvärr alltmer att spreta åt alla håll och kanter. Tydligen räckte det inte längre med triangeldramat med en död person, utan det var också nödvändigt att förvandla filmen till en kriminalare och blanda in knarklangare. Relativt oviktiga sidohandlingar får allt större vikt, och det som i början var roligt och annorlunda förpassas periodvis till biroller. Manuset är också ganska tunt, och det händer inte tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv - detta trots den ovanligt korta speltiden på bara 1 timme 20 minuter. Skådespelarinsatserna är också ojämna, och Thomas Köhler gör ett lite blekt intryck som Harry. Han lyckas helt enkelt inte att spela med tillräcklig inlevelse för att karaktären ska få liv. Frida Hallgren spelar bättre och mer trovärdigt, men periodvis kommer hon tyvärr farligt nära gränsen för överspel. bästa insatsen gör istället Vanna Rosenberg - inte helt okänd i dubbningssammanhang - som gör en bra insats och utan tvekan gör allt hon kan med det tunna manuset. Intressant att notera är också att den mycket aktiva dubbaren Andreas Rothlin Svensson förekommer i en liten biroll som kock. Han gör en bra insats, men rollen är tyvärr alldeles för liten. Därtill tillkommer det faktum att filmen fullkomligt kryllar av logiska luckor, och det är inte mycket som känns trovärdigt och logiskt i det här egendomliga manuset. Exempelvis varierar det ständigt hur mycket i den fysiska världen som Livia egentligen kan göra - ena sekunden kan hon inte interagera med vår värld överhuvudtaget (vilket verkar mest logiskt för ett spöke), men senare beter hon sig som en helt vanlig levande människa. Det sänker helhetsintrycket, och gör att jag tyvärr inte kan ge filmen ett bättre betyg än en fyra. Manuset håller helt enkelt inte hela vägen. Enligt uppgift var filmen från början planerad att bli en kortfilm, och det hade kanske varit en bättre idé. De logiska luckorna och det tunna manuset hade inte gjort lika mycket i kortfilmsformat, och då hade det kanske kunnat bli ganska kul.

DVD-utgåvan från SF är mycket simpel. Bilden är i anamorfisk Widescreen i 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvalitet är hyfsad, även om svärtan ibland inte är den bästa. Filmen är textad på finska samt svenska för hörselskadade. Textningen för hörselskadade är hyfsad, men den enda dövanpassningen som skett är att upplysa om viktigare ljud. Vem som säger vad framgår inte alls, inte ens när man inte ser karaktärernas ansikten. Trevligt för oss hörande som tvingas ha på textning för att uppfatta allt, men knappast lika kul för döva eller hörselskadade. Skivan inleds med SF-vinjett, följt av språkvalsmeny (i form av två flaggor) och varningstexter. Därefter tvingas vi uthärda femtioelva trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn; som är stillastående men ganska stilren. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå - mycket tråkigt när det trots allt rör sig om en relativt ny svensk film; och till råga på allt en regidebut, som alltid brukar vara intressanta att uppmärksamma.

Recensionen skriven: 16 augusti 2007
Senast uppdaterad: 16 augusti 2007

Recensionen har lästs 3940 gånger av 2218 personer, sedan den 5 december 2007