Producent: Nicolas Gonda & Sarah Green
Regi: Terrence Malick
Manusförfattare: Terrence Malick
Neil - Ben Affleck Marina - Olga Kurylenko
Jane - Rachel McAdams Tatiana - Tatiana Chiline
Fader Quintana - Javier Bardem Anna - Romina Mondello

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Terrence Malick har blivit hyllad för sina filmer, som nästan uteslutande har vunnit priser. Han är också en av de minst aktiva större regissörerna i USA, som trots över 40 år i branschen tidigare bara gjort fem filmer; Lanton Mills, Badlands, Den tunna röda linjenThe New World och nu senast den kritikerhyllade och Oscarsnominerade The Tree of Life. Nu är det dags för Malicks sjätte film som regissör och manusförfattare, som har fått titeln To the Wonder. Trots att den premiärvisats och vunnit priser på bl.a. Torontos internationella filmfestival, så har filmen i Sverige släppts direkt på DVD.

Den amerikanska författaren Neil reser till Paris, och förälskar sig där i den unga franska ensamstående mamman Marina som bor tillsammans med sin unga dotter Tatiana. De inleder ett förhållande, och snart flyttar Marina och Tatiana till USA för att bo med Neil i ett litet samhälle i Oklahoma. Men där börjar förhållandet sakta men säkert att spricka, och det gör att Neil börjar bli attraherad av barndomsvännen Jane. Under tiden börjar den katolska prästen Quintana, som Marina söker råd hos, att tvivla på sin tro.

På papperet låter storyn inte särskilt nyskapande, men alla som känner till Terrence Malick inser nog att allting inte riktigt är så traditionellt som man kan få för sig. Har man sett Oscarsnominerade The Tree of Life eller någon av Terrences andra filmer på senare år förstår man ungefär vad som väntar, fast ännu mer påtagligt. För To the Wonder är en av de mest udda och originella filmer jag sett på mycket länge. Storyn och tematiken är intressant och fascinerande, och filmen tar upp intressanta frågeställningar som tål att uppmärksammas. Det är nyskapande, finstämt och lågmält. Det är också en oerhört vacker och poetisk film, som inte liknar något man tidigare sett. Men är det en bra film? Tja, därav tvista de lärde.

Jag kan absolut se en viss tjusning med filmen. Det är vackert, tänkvärt och djupsint. De teman som skildras är fascinerande, och visst märker man att det är en välgjord och högkvalitativ film. Det är oerhört tjusigt och stämningsfullt, och många scener är rena rama konstverken. Det är poetiskt och filosofiskt, samtidigt som det är en intressant historia.

Men tyvärr är To the Wonder också en mycket fragmentarisk och osammanhängande film, och tillsammans med den oerhört lågmälda stilen gör det ofta filmen smått obegriplig. Här måste man själv fylla i många av tomraderna, och det gäller att gissa sig till vad som händer utifrån en minst sagt luddig handling. Och tro mig; handling är ett generöst begrepp för egentligen händer inte alltför mycket alls. Det har också blivit alltför flummigt och överpretentiöst, med en ganska jobbig berättarröst som pratar nästan oavbrutet i kombination med väldigt lite konkret dialog. Det blir också lite för mycket med det kvasireligiösa och filosofiska snacket som egentligen inte betyder mycket alls. Visst överensstämmer allt detta med Terrence Malicks unika stil, men här har allting skruvats några varv för mycket.

Allting blir lite väl introvert och närmast abstrakt, och det resulterar i en slags distans mellan tittarna och allt som händer i filmen. Man kommer aldrig riktigt någon av rollfigurerna inpå djupet, och därmed bryr man sig heller inte riktigt om vad som ska hända. Filmen lyckas helt enkelt aldrig riktigt att engagera eller gripa tag i mig. Det är säkerligen meningen att den här säregna berättartekniken och visuella stilen ska beröra tittarna, men åtminstone för mig får den motsatt effekt. Allting känns också ganska utdraget och långsamt. Det är fortfarande intressant och fascinerande, och visst förekommer några mycket minnesvärda scener. Det är också en mycket minnesvärd film, och jag kan nästan garantera att ingen som ser den kommer att glömma den på mycket länge. Men om det är en fördel eller nackdel i just det här fallet är jag ärligt talat inte riktigt säker på...

Fotot är storslaget och förstklassigt, och på den punkten blir ingen besviken. Det är en oerhört vacker film med ett starkt bildspråk, och nästan varenda scen är som ett litet konstverk med ett imponerande sinne för detaljer. Skådespelarinsatserna är överlag också riktigt bra. Olga Kurylenko är utmärkt, och detsamma gäller Rachel McAdams. Javier Bardem är också mycket bra. Ben Affleck är helt okej, och är svagast i den här ensemblen men ändå bättre än väntat.

To the Wonder är en mycket originell och udda stil, med en minst sagt annorlunda berättarteknik och visuell stil. Det är flummigt, introvert, lågmält och dessutom lite för överdrivet poetiskt och kvasifilosofiskt. Tenpot är lågt, och att se en kvinna dansa på en åker ackompanjerad av klassisk musik i flera minuter utan handling kan bli för mycket för vem som helst. Det här är precis en sådan film som kommer att dela publiken, och medan somliga kommer att älska den så lär minst lika många hata den. Jag ställer mig någonstans mitt emellan. Jag kan absolut inse dess artistiska värde och imponerande stämning, men medan jag tyckte om The Tree of Life så blir den här filmen lite för mycket även för mig. Efter mycket övervägande stannar mitt betyg på en svag sexa, men det kan för all del vara värt att se filmen i alla fall - förhoppningsvis tycker ni bättre om den än jag, fast risken är nog lika stor att motsatsen blir fallet.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text (inte ens vid icke engelsksspråkig dialog) och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är rörlig och vacker. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt men inte helt förvånande för en film som släpps direkt på DVD i Sverige.

Recensionen skriven: 24 september 2013
Senast uppdaterad: 25 september 2013

Recensionen har lästs 3100 gånger av 1813 personer, sedan den 24 september 2013