Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB & Sony Pictures Releasing Sweden AB
Douglas Quaid - Colin Farrell Melina - Jessica Biel
Lori Quaid - Kate Beckinsale Cohaagen - Bryan Cranston
Harry - Bokeem Woodbine Matthias - Bill Nighy
McClane - John Cho Marek - Will Yun Lee
Bohemiska sköterskan - Natalie Lisinska Fabriksförmannen - Andrew Moodie

Den holländsk-amerikanska regissören och manusförfattaren Paul Verhoeven har blivit känd för filmer såsom RoboCop, Basic Instinct och Showgirls. 1990 regisserade han den framgångsrika science-fictionactionfilmen Total Recall, baserad på novellen "We Can Remember It For You Wholesale" av science-fictionförfattaren Philip K. Dick. I huvudrollen den gången såg vi Arnold Schwarzenegger, som senare kom att bli guvernör i Kalifornien (2003 - 2011). Trots att det bara gått 22 år sedan den filmen hade premiär, har det nu blivit dags för en nyfilmatisering av 1990 års klassiker; fortfarande med titeln Total Recall och i regi av den inte alltför erfarna regissören Len Wiseman (som tidigare gjorde de två Underworld-filmerna).

I slutet av 2000-talet har stora delar av jorden blivit obeboelig, och det finns bara två länder kvar i världen; det gigantiska United Federation of Britain (UFB, som utgör merparten av västra Europa) och den lilla Kolonin (dagens Australien). Båda territorierna vill kontrollera så mycket mark som möjligt, men Kolonin har inte mycket resurser mot det betydligt större och mäktigare UFB. Det enda som stoppar UFB från att ta över Kolonin är en växande motståndsrörelse inom Kolonin. Det enda transportmedlet kvar mellan de två länderna är det så kallade Fallet, där man bokstavligt talat åker rakt igenom jordens innandöme för att komma ut på andra sidan. I Kolonin bor fabriksarbetaren Douglas Quaid, som lever ett monotont och stillsamt liv med sin fru Lori. Han trivs ändå någorlunda med sitt liv, men hemsöks av märkliga drömmar där han och en okänd kvinna kämpar mot myndigheter och tycks tillhöra Kolonins motståndsrörelse mot UFB. För att komma över drömmarna besöker han det mystiska företaget Rekall, som erbjuder alla invånare att bli planterade med falska minnen och själv prova på att uppleva vad som helst från deras kontor. Deras medarbetare övertalar Doug att prova på ett liv som spion, men precis innan han ska börja blir medarbetarna ihjälskjutna av poliser. Doug blir anhållen, men lyckas fly och kommer då i kontakt med kvinnan från hans dröm. För sent inser han att hans drömmar inte bara är drömmar utan verklighet...

Jag har tyvärr inte sett Paul Verhoevens originalfilm från 1990, och har därför ingenting att jämföra med. Men trots att det här inte alls är min favoritgenre, utan jag vanligtvis föredrar lite mer jordnära filmer, så tyckte jag om nya Total Recall. Storyn är intressant och genomarbetad, och känns förhållandevis nyskapande efter omständigheterna. Det finns förvisso inget alltför stort djup, men det är tillräckligt för att man trots allt ska bry sig om vad som händer.

Det är spännande, fartfyllt och underhållande. Filmen har ett föredömligt intensivt tempo, där det händer något hela tiden och det aldrig blir en enda lugn stund. Man kan kanske tycka att det periodvis blir en smula för mycket av det goda, och filmen hade nog vunnit på att lugna ner sig mellan varven, men samtidigt är det trevligt med filmer med så pass högt tempo att det aldrig hinner bli segt eller långtråkigt. Det är riktigt spännande, samtidigt som det också finns ett visst djup och en fin underton.

Jag tror visserligen inte att filmen håller ihop logiskt fullt ut, och t.o.m. mina högst begränsade kunskaper om fysik räcker för att lista ut att en del aspekter är minst sagt orimliga. Men genom det intensiva tempot hinner man aldrig fundera över de logiska luckorna, utan man har trevligt medan man ser filmen. Det räcker för mig, även om man nu i efterhand inser att allting inte är fullt så logiskt som det kändes under tiden. Och vid science-fictionfilmer tycker jag också att man får lov att godta en och annan logisk lucka, då det vore svårt att göra filmer som utspelas i framtiden på något annat sätt. Det finns en viss lågmäld humor, men överlag tar filmen sig på ganska stort allvar. Det finns en del oväntade vändningar, som visserligen gör filmen mer rörig, men som samtidigt också ökar intresset och gör filmen oförutsägbar.

Doug är en någorlunda nyanserad rollfigur, men känns en smula endimensionell och har också lite väl lätt att överleva precis allting; inte helt olikt James Bond. Jag har lite svårt för sådant och några direkta brister ser vi inte hos Doug, men han får i alla fall vissa nyanser. Annars hade jag lättare att känna för Melina, som är en mångbottnad och intressant rollfigur med fler nyanser än man brukar kunna vänta sig, och som för en gång skull inte är ett typiskt offer som väntar på att bli räddad. Därför är det nästan oundvikligt att man har lättast att sympatisera med Melina, även om Doug också är någorlunda lätt att känna sympati för. Då är det värre ställt med Lori, som förblir väldigt endimensionell och aldrig får något nämnvärt djup. Det är helt enkelt svårt att känna någonting alls för henne, och då hon trots allt är en så viktig roll så är det ett problem. De flesta andra rolligurer har fått så pass lite utrymme att det helt enkelt inte finns någon tid att lära känna dem på allvar; på gott och ont.

Men det största problemet med Total Recall är att det periodvis förekommer lite för många och långa oengagerande actionsekvenser, där det går så snabbt framåt att man knappt ens hinner se vad som händer; än mindre bry sig. Dessbättre gäller det långt ifrån hela filmen, men det finns några intensiva actionscener för många, och filmen hade vunnit på att minska ner dessa för att istället öka drama- och thrillerdelarna; som fungerar bättre än actiondelen.

Fotot är snyggt, och filmen har övertygande specialeffekter. Koreografin av actionscenerna håller dock varierande klass, och ibland blir det för skakigt under de scenerna där man inte ens orkar se vad som händer. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Colin Farrell tillhör inte någon av mina favoritskådisar, men gör en ovanligt bra insats som Doug, och spelar övertygande. Jessica Biel är utmärkt som Melina, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Jag har alltid tyckt bra om Jessica, men här är hon rentav bättre än vanligt och gör en av sina bästa rollprestationer. Kate Beckinsale är som vanligt bra som Lori, och gör allt som går av den ganska otacksamma och endimensionella rollen. Även i övrigt är det bra skådisar, även om jag inte tror att någon av dem lär vinna någon Oscar för sina insatser i den här filmen.

Total Recall är en underhållande och spännande film, med en viss charm och ett föredömligt intensivt tempo. Jag hade gärna sett ett lite större djup, men blev trots allt positivt överraskad av filmen som var betydligt bättre än jag kunnat drömma om. Det är inte någon alltför minnesvärd film, men som underhållning för stunden duger det gott och väl, och därför kan inget annat betyg än en stabil sjua bli aktuellt. Genom den här filmen har jag i alla fall för första gången blivit intresserad av att se originalfilmen; något jag fram tills nu kategoriskt valt bort i och med den i mina ögon allt annat än talangfulla huvudrollsinnehavaren där...

Recensionen skriven: 8 augusti 2012
Senast uppdaterad: 9 augusti 2012

Recensionen har lästs 3697 gånger av 2204 personer, sedan den 8 augusti 2012