Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Abby - Rosemarie DeWitt Paul - Josh Pais
Jesse - Scoot McNairy Jenny - Ellen Page
Bronwyn - Allison Janney Henry - Tomo Nakayama
Adrian - Ron Livingston Susan - Shannon Kipp

Abby är en framgångsrik och populär massageterapeut, och håller precis på att flytta ihop med sin pojkvän Jesse. Hennes bror Paul är tandläkare, och driver en privat tandvårdsklinik tillsammans med sin dotter Jenny; som egentligen vill studera men inte vågar säga till sin pappa att hon inte alls tycker om att vara tandsköterska. Tandvårdskliniken går allt annat än bra, och det är sällsynt att Paul har mer än en patient om dagen. Men när ryktet sprider sig att han lyckats att bota den obotliga käksjukdomen TMJ blir kliniken plötsligt jättepopulär, då halva staden vill ha Paul som tandläkare. Under tiden får Abby motsatt problem, då hon oförklarligt drabbats av fobi mot kroppskontakt; vilket förstås omöjliggör hennes arbete...

Grundstoryn låter kanske inte så märkvärdig, och somliga blir säkert avskräckta av den tämligen sockersöta titeln. Men Touchy Feely är faktiskt en riktigt bra film, och har en ovanlig ton varför den i grunden ganska traditionella storyn ändå upplevs förhållandevis nyskapande. Det är engagerande och intressant, och jag uppskattar fokuset på rollfigurerna. Alla de större rollfigurerna har också blivit förvånansvärt mångbottnade och nyanserade, och därför bryr man sig om de allra flesta. Det är charmigt och underhållande, och med enkla medel hålls intresset vid liv hela tiden.

Det är ganska roligt, och man får skratta en del; samtidigt som filmen aldrig glömmer bort historien och allvaret. Det är förvisso långt ifrån någon stor skrattfest, och det är mer ett drama än en komedi, men allt är kryddat med en del lyckad humor så man får skratta ibland och som hjälper till att lätta upp stämningen. Allting är berörande och fascinerande, och därför har det också blivit en fängslande film. Jag uppskattar också den lågmälda stilen, där Lynn Shelton gör allt för att undvika övertydlighet. Vi får inte veta mer än nödvändigt, och tvingas i övrigt dra egna slutsatser, och det fungerar riktigt bra. Det är helt enkelt lagom lågmält och avskalat, där man förstår det mesta utan att regissören någonsin skriver tittarna på näsan. Filmen förmedlar också en utmärkt stämning, och det känns också trovärdigt och jordnära.

Dock kan man tycka att historien blivit en smula för "enkel", och här finns egentligen inga sidohistorier eller någonting annat - bara en rakt berättad historia utan konstigheter. Med en ovanligt kort speltid på bara 1 timme 24 minuter finns det heller ingen tid till fördjupning, och därför blir filmen aldrig riktigt lika djup eller gripande som den hade kunnat bli. Alla rollfigurer är visserligen nyanserade, men somliga får vi inte veta alltför mycket om och det har helt enkelt inte funnits tid för att lära känna någon mer ingående. Det mest uppenbara exemplet är Abbys vän Bronwyn, som är viktig för handlingen men som har fått ganska lite utrymme och inte hinner utveckla många karaktärsdrag. Det behövs visserligen inte heller för handlingen, men jag hade ändå önskat mig någonting lite mer för att bli helt nöjd.

Fotot är mycket snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med mycket handkamera utan att det någonsin blir skakigt. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Rosemarie DeWitt är mycket bra som Abby, och gör en trovärdig och stark rollprestation med enkla medel. Josh Pais är riktigt bra som Paul, men är ändå kanske det svagaste kortet i den här ensemblen. Ellen Page är i vanlig ordning lysande. Jag har alltid tyckt väldigt bra om Ellen, och här bevisar hon än en gång att hon är en av de allra bästa skådespelarna just nu. Scoot McNairy är också mycket bra som Jesse. Allison Janney är bra som Bronwyn, men får minst att arbeta med då hennes roll blivit lite väl begränsad.

Touchy Feely är en riktigt bra och underhållande film, som är bättre än jag hade kunnat drömma om. Det är finstämt, charmigt och humoristiskt, samtidigt som det förblir engagerande och till viss del berörande. Genom den ovanliga tonen och den fina lågmälda stilen lyckas filmen också att sticka ut från mängden på ett sällsynt lyckat sätt. Det är helt enkelt svårt att inte bli imponerad av en så välgjord, välspelad och charmig film. Men tyvärr känns filmen också en smula underutvecklad, och genom den begränsade speltiden finns inte mycket tid till fördjupning. Därför blir det aldrig riktigt så djupt som det hade kunnat bli, samtidigt som det på intet sätt skulle vara ytligt. Det är absolut en riktigt bra film, väl värd att se för de allra flesta; men då jag saknar det där lilla extra för att filmen verkligen skulle kunna sticka ut ur mängden, så nöjer jag mig med en stark sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, även om kantlinjerna är i tunnaste laget vilket försvårar läsning vid ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, men det förekommer ett fåtal översättningsfel och ett par väldigt klantiga misstag - eller vad sägs om att översätta "I don't drink" med " Jag dricker"...? När man matar in skivan möts man av språkvalsmeny, och därefter visas en distributörsjingel på 19 sekunder. Det följs av varningstexter på valt språk (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi en ursprunglig biotrailer för filmen, som är precis lika spännande som det låter. Därefter återfinns ett bildspel på en dryg minut, som visar stillbilder från filmen ackompanjerade av bakgrundsmusik. Det är visserligen snygga foton, men det ter sig ändå tämligen poänglöst. Slutligen finns även fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från en menyn. Det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial, men dock uppskattar jag att inte bli påtvingad trailerna innan man kommer till menyn. Bonusmaterialet saknar text, förutom de trailer som är på andra språk än engelska och som har försetts med inbränd engelsk text.

Recensionen skriven: 6 mars 2014
Senast uppdaterad: 7 mars 2014

Recensionen har lästs 3092 gånger av 1729 personer, sedan den 6 mars 2014