Mr. Potato Head - Thomas Engelbrektsson Mrs., Potato Head - Gunnel Fred
Andy - Leo Hallerstam Andys mamma - Myrra Malmberg
Teddy - Bengt Järnblad Trixie - Martina Haag
Barbie - Ellen Fjæstad Ken - Rickard Olsson
Bonnie - Alice Sjöberg Brise Bonnies mamma - Malin Berghagen Nilsson
Herr Kotten - Björn Gedda Skrattis - Björn Granath

Det Kalifornien-baserade filmbolaget Pixar, sedan ett par år tillbaka ägt av Disney, har ända sedan starten arbetat uteslutande med datoranimation och var ett av de allra första företagen att göra det. Det började med en rad kortfilmer, och därefter har vi fått se långfilmer om både insekter, monster, fiskar, superhjältar, bilar, råttor och nu senast människor. Men allting började med leksaker i och med Toy Story 1995, som fick en uppföljare ett par år senare. 13 år senare är det nu slutligen dags för en tredje film i samma serie, som jag gissar kommer att bli den sista. Toy Story 3 hade premiär i USA i juni, och efter en för lång väntetid har filmen slutligen kommit till Sverige.

Även i filmens värld har det gått ett antal år - Andy är nu 18 år gammal, och ska flytta hemifrån för att börja på universitet. Det var flera år sedan han senast lekte med sina kära leksaker, och numera ligger de mest och skräpar. Åtminstone fram tills dess att hans mamma tvingar honom att städa upp i samband med flytten, och snart är alla leksakerna på väg att skänkas bort till den närbeliggande förskolan Solsidan. Woody, Buzz och de andra välkomnas av de äldre leksakerna på Solsidan, och inte minst av den charmiga teddybjörnen Teddy. Allt verkar vara ett charmigt och trevligt ställe, och leksakerna ser till sist fram emot den nya tillvaron. Men skenet bedrar, och dagiset visar sig snart inte vara fullt så trevligt som det först verkat. Det är en otäck diktatur, som drivs i fängelseform av av tyrannisk leksaksdiktator och som skulle få Alcatraz att framstå som charmigt i jämförelse. Hur ska man egentligen kunna ta sig därifrån...?

Både Toy Story och dess uppföljare var bra och trevliga filmer, fastän jag inte tycker att någon av dem tillhör någon av Pixars bästa. Men jag är förmodligen inte den enda som trots allt var lite lagom skeptisk inför tanken på ytterligare en uppföljare. Dessbättre var dock mina farhågor ogrundade, och Toy Story 3 är en riktigt bra film; rentav snäppet vassare än de två tidigare. I och med att Andy numera är vuxen har storyn blivit originell, och känns inte alls som en upprepning av de tidigare filmerna. Framförallt har detta resulterat i en betydligt djupare story än tidigare, och det här är faktiskt en djup och tänkvärd film. Den är också avsevärt mörkare än de tidigare, och känns ofta lite dyster och rentav deprimerande. Den har blivit mycket berörande, och ibland även riktigt gripande - vid några scener är det faktiskt omöjligt att hålla tårarna borta, vilket jag inte trodde att jag skulle få säga om en film som Toy Story. Det är också en intressant och engagerande story, som håller intresset vid liv hela tiden.

Det är roligt att få återse karaktärerna vi är vana vid, även fast somliga försvunnit sedan de tidigare filmerna (bl.a. Bo Peep), vilket är lite tråkigt. Samtidigt måste jag medge att det kan vara ett smart drag att minska ner ensemblen, så att de kvarvarande kunnat få mer utrymme. Det är också förvånansvärt mångbottnade rollfigurer, som vi redan känner väl och som nu utvecklats ännu mer. De flera nya rollfigurer har dock blivit relativt endimensionella och stereotypa, och den enda som fått minsta lilla djup är flickan Bonnie. Det här är också en ganska spännande film, som bitvis känns som rena rama thrillern. Nu menar jag faktiskt inte bara spännande med barns mått mätt, utan även för oss vuxna är det en spännande och rafflande handling. För de mindre barnen lär Toy Story 3 också upplevas som ganska skrämmande och läskig; särskilt vid en del scener.

Problemet är att allt detta sker på bekostnad av humor, och filmen känns inte lika rolig som vare sig de tidigare Toy Story-filmerna eller Pixars filmer i allmänhet. Det finns absolut en del roliga situationer och kommentarer, och visst skrattade jag då och då. Men mellan varven blir det ganska långt mellan gångerna, och de stora skratten uteblir nästan helt. För oss vuxna är det kanske inget stort problem, men barn lär inte uppskatta en film lika mycket om det inte finns mer humor än så här.

I och med detta och inte minst den djupare och mörkare storyn känns Toy Story 3 inte längre som en typisk barnfilm, utan känns mer vuxeninriktad. Det är förvisso fortfarande en familjeunderhållning som de flesta åldrar kan se, men förmodligen passar filmen bättre för ungdomar och vuxna än för barn. Det kan vara ett problem, med tanke på att många vuxna lär vara skeptiska mot att verkligen se en film om talande leksaker... För att verkligen förstå handlingen och uppskatta den, så behöver man nog vara åtminstone runt 10 år gammal, så för den yngsta publiken kan filmen upplevas som lite tråkig och obegriplig; för att inte tala om lite för spännande. Pixar brukar kunna göra familjefilmer bättre än så här, och få till filmer som verkligen fungerar lika bra för barn och vuxna. Därför är jag på sätt och vis lite besviken, trots att den här filmen fått ett oanat djup och blivit mer gripande än jag någonsin trott varit möjligt för genren.

Redan den första Toy Story hade en fantastisk datoranimation för sin tid, och det har bara blivit bättre sedan dess. Animationen är i absoluta toppklass, och detaljrikedomen imponerar stort i denna film där det märks att animatörerna verkligen tänkt på varenda liten detalj. Dockorna ser ut som vi är vana vid, medan den största förbättringen skett på människorna som nu ser mer verkliga och levande ut än de gjorde i de två första filmerna. I 3D är filmen säkerligen något i hästväg, men tyvärr har jag inte fått möjlighet att se den versionen. Även den gamla hederliga 2D-versionen duger dock långt, och ger även den en fullt godkänd djupkänsla.

För de som älskat de första två Toy Story-filmerna är trean given, och kommer att uppskattas av de allra flesta. För de som i likhet med undertecknad inte var överförtjust i de filmerna men tyckte om dem i mer lagom grad, så är Toy Story 3 ändå en bra film men kanske inte fantastisk. Jag blir imponerad över den djupa och berörande storyn, och likaså att det blivit tämligen originellt och nyskapande utan upprepningar från de tidigare filmerna. Men vid en film om leksaker ställer jag mig lite tveksam till beslutet att satsa mer på vuxna än barn, och det här är nog för djupt för många yngre barn. Att humorn blivit mer subtil och mindre omfattande lär heller inte uppskattas av de yngre, men för ungdomar och vuxna är det en riktigt bra och intressant film. Det är en både charmig, smårolig och underhållande film, som är väl värd att se för de allra flesta. Förmodligen kan den även uppskattas av sådana som inte alls tyckte om de första två filmerna, och det är inget man glömmer i första taget. Till min stora förvåning är filmen i mina ögon lite bättre än de två första filmerna, och det är inte ofta man känner så om uppföljare. Men de brister som trots allt finns gör att jag i slutändan inte kan ge filmen mer än en mycket stark sjua.

Precis som de tidigare Toy Story-filmerna är det Sun Studio - eller SDI Media som bolaget numera heter - som gjort den svenska dubbningen. Joakim Jennefors har regisserat, och det mesta är sig likt från de tidigare filmerna. Undantaget är att huvudrollen bytts ut, och Woody spelas inte längre av Björn Skifs utan av Jan Mybrand. Jan är absolut en värdig ersättare och röstlikheten är trots allt hyfsad, men det är tråkigt att inte få återhöra Björn som passade utmärkt i den här rollen. Jag är osäker på anledningen bakom bytet, men det är i alla fall en beklaglig försämring som drar ner helhetsintrycket en del. I övrigt är i stort sett alla andra tillbaka från Toy Story 2, och de flesta gör bra ifrån sig. Även i de nya rollerna är det bra skådisar, och det märks att dubbningen är genomarbetad.

Tyvärr kommer originalversionen inte att visas i Skellefteå, och därför har jag ingenting att jämföra med. Men översättningen låter relativt bra, även om undertecknad reagerade över vissa uttryck. Under förtexterna får vi återigen höra gamla klassiska ledmotivet "Jag är din bäste vän", och precis som tidigare sjungs låten av Mikael Roupé med samma sångtexter. De fåtal övriga sånger som förekommer är på engelska och är främst av bakgrundskaraktär. Under sluttexterna väntar en minst sagt originell spanskspråkig version av "Jag är din bäste vän", som är kvar på spanska i både den svenska och engelska versionen av filmen. Munrörelserna stämmer riktigt bra, och fastän det inte är perfekt så är läppsynken över förväntan.

Den svenska bildversionen är riktigt imponerande, så när som på en liten detalj. Förtexterna och likaså filmens titel står på svenska. De flesta textskyltar under filmens gång står också på svenska, och scenerna har animerats om för att integrera svenskspråkiga skyltar på ett imponerande sätt. Här är det fler språkanpassade scener än tidigare, och även en del mindre viktiga skyltar står helt på svenska. Jag blir mycket imponerad över Disneys ambition här, och det är roligt med en så avancerad bildversion som måste ha tagit lång tid att göra. Undantaget är i vanlig ordning svenska dubbcredits, som även här visas efter alla sluttexter just innan de avslutande bolagslogotyperna. Alla sluttexter är på engelska, och innehåller även amerikanska röstlistor intakta vilket känns som ganska poänglöst när man faktiskt inte hört någon av de rösterna. De svenska dubbcreditsen i slutet är utförliga, men visas under ganska kort tid och det är långt ifrån oproblematiskt att verkligen hinna läsa allt.

De flesta Pixar-filmer har på bio följts åt med någon kortfilm som visats som förspel. Toy Story 3 är inget undantag, och den här gången är det den nyproducerade Pixar-kortfilmen Dag och natt som visas innan huvudfilmen. Det är en mycket udda och originell film, som tar ett tag att komma in i men som i slutändan faktiskt är ganska charmig och intressant. Den är sex minuter lång, och fastän filmen i början upplevdes som småtråkig och seg så hade jag i slutändan velat se mer när jag väl förstått tanken och kommit in i storyn. Kortfilmen är till största delen utan tal, men det förekommer ett par repliker som har dubbats till svenska. Tyvärr hann jag inte uppfatta vem den rösten är. Även kortfilmen har svensk bildversion, men i det här fallet är det bara titeln som står på svenska. Dubbcredits visas märkligt nog inte i samband med kortfilmen, utan istället tillsammans med creditlistan för huvudfilmen sist av allt.

Recensionen skriven: 26 augusti 2010
Senast uppdaterad: 27 augusti 2010

Recensionen har lästs 6829 gånger av 4044 personer, sedan den 26 augusti 2010